Good Governance in Principal Leadership in Improving School Brand Image



Authors (s)


(1) * Mohammad Firmansyah   (Univeristas Nurul Jadid)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study explores the application of the concept of Good Governance in the leadership of the Principal of SDN 2 Gunung Malang as an effort to improve the school's brand image. Using a qualitative approach with a case study type, this study focuses on how the application of Good Governance principles, such as transparency, accountability, and participation, can strengthen the principal's leadership in creating a conducive educational environment and improving the school's reputation. The case study was conducted in depth, highlighting aspects of human resource management, infrastructure, student achievement, and graduate quality at SDN 2 Gunung Malang. The results of this study provide insight into the influence of Good Governance implementation on school image and how appropriate policies can support the continued development of schools effectively and sustainably.


Keywords

Good Governance, Leadership, Brand Image



Full Text: PDF



References


Abdullah, A., & Burhanuddin, S. A. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Menciptakan Good Governance di Sekolah. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 413–418.

Achmad, G. H., Ratnasari, D., Amin, A., Yuliani, E., & Liandara, N. (2022). Penilaian autentik pada kurikulum merdeka belajar dalam pembelajaran pendidikan agama islam di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5685–5699.

Albab, S. U., Muslimin, I., Zuhriyah, I. A., & Hernawati, S. (2023). Manajemen Mutu Pendidikan Dalam Meningkatkan Prestasi Peserta Didik Di Madrasah Aliyah Negeri Kota Batu. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 98–106.

Astuti, D., & Winarni, A. T. (2023). Diskresi Perekrutan PPNPN (PEGAWAI PEMERINTAH NON PEGAWAI NEGERI) Berdasarkan Surat Menteri PANRB NO. B/185/M. SM. 02.03/2022 Tentang Status Kepegawaian Di Instansi Pemerintah Pusat Serta Pemerintah Daerah. MIMBAR ADMINISTRASI FISIP UNTAG Semarang, 20(2), 149–169.

Elyus, D. S., & Sholeh, M. (2021). Strategi humas dalam meningkatkan citra sekolah di era pandemi covid 19. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(2), 281–289.

Hasan, M., Warisno, A., Harahap, N., & Murtafiah, N. H. (2022). Implementasi manajemen mutu terpadu dalam meningkatkan mutu lulusan di SMP IT Wahdatul Ummah Kota Metro. An Naba, 5(2), 34–54.

Karim, H. A. (2024). MANAJEMEN PEMBIAYAAN PENDIDIKAN DI PONDOK PESANTREN AL-MUTTAQIN BALAI-BELO. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 134–144.

Khaidir, M. (2024). IMPLEMENTASI MANAJMEN MUTU LAYANAN KHUSUS DALAM ME INGKATKAN DAYA SAING SEKOLAH. UNISAN JURNAL, 3(1), 733–745.

Kogoya, W., & Uruwaya, H. (2022). Pendampingan Penggunaan IASP2020 Untuk Meningkatkan Kelayakan Akreditasi Sekolah di SMA YPPK Asisi Sentani Tahun 2021. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 2(1).

Kusumaningrum, H., Hakim, A. R., Rajab, A. R. N., & Kiram, R. F. (2024). Implementasi Model Manajemen Strategik Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan. GEMILANG: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 4(3), 115–127.

Mansyuri, A., Silfiyah, L., Utami, D. A., & Fadhlullah, A. (2024). Strategi Komunikasi Badan Akreditasi Nasional Pendidikan Dasar dan Menengah (BAN PDM) Provinsi Jawa Timur dalam Sosialisasi Standar Akreditasi PAUD. Jurnal Kependidikan Islam, 14(1), 92–103.

Muslim, A., Fauzi, A., & Tuzaroh, F. (2024). Media Sosial dalam Perspektif Mahasiswa. Penerbit NEM.

Muttaqien, M. I., Mustofa, L., Yumnansa, F. R., Malik, M. M., & Buzairi, M. (2024). Peran Kepemimpinan dalam Membangun Model Pembaharuan Lembaga Pendidikan. Jurnal Kolaboratif Sains, 7(1), 491–497.

Prijowuntato, S. W. (2020). Evaluasi pembelajaran. Sanata Dharma University Press.

Purwanti, S. (2013). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan disiplin kerja guru dan pegawai di SMA Bakti Sejahtera Kecamatan Kongbeng Kabupaten Kutai Timur. EJournal Administrasi Negara, 1(1), 210–224.

Rahmalia, N. C. (2024). Strategi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Motivasi Guru Kerja di Sekolah. Al-Faiza: Journal of Islamic Education Studies, 2(3), 247–258.

Robby, D. K., Saepudin, S., Khoiry, M. T., Ash-Shiddiqy, A. R., Sutomo, S., & Suhendar, S. (2024). Digital Marketing Sebagai Media Branding Sekolah. Transformasi Dan Inovasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 107–117.

Rozi, F., Alviantika, A., Ula, N. F., Laila, N., Widiawati, A., & Diyah, S. N. (2024). Opmitalisasi Kesadaran Sosial Berkarakter Generasi Muda Islam melalui Organisasi Santri Intra Madrasah (OSIM). AS-SABIQUN, 6(5), 909–924.

Rozi, F., & Jannah, F. (2022). Strategi Penilaian Pembelajaran Daring dengan Penggunaan E-Learning di Masa Pandemi. FONDATIA, 6(1), 32–51.

Salam, R., Sudiarti, S., Baharuddin, A., & Sunarsi, D. (2022). Kompetensi Kepala Daerah Dalam Pelayanan Publik Pemerintah Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Pallangga Praja (JPP), 4(1), 65–77.

Sappaile, B. I., Mahmudah, L., Gugat, R. M. D., Farlina, B. F., Mubarok, A. S., & Mardikawati, B. (2024). Dampak Penggunaan Pembelajaran Berbasis Game Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 714–727.

Sari, Y. K., Wahyuni, S., Tamam, F. T., & Sar’rani, F. (2024). STANDARISASI DAN AKREDITASI DALAM MUTU PENDIDIKAN. PENERBIT KBM INDONESIA.

Wuli, R. N. (2023). Penerapan manajemen sumber daya manusia pertanian untuk menciptakan petani unggul demi mencapai ketahanan pangan. Jurnal Pertanian Unggul, 2(1), 1–15.

Yakin, A., Fawaid, H., Rafiq, A. A., Billah, F. T., Muzakki, A., Supandi, M. I., Hafifi, M., & Hadi, M. S. (2021). PKM Revitalisasi Islam Wasatiyah: Moderasi Pemikiran Kader PMII Komisariat Universitas Nurul Jadid. Journal of Community Engagement, 2(1), 55–71.

Yaqin, M. A., Rifa’i, M., Al Zahra, F., Rofiki, M., Diana, E., Saad, M., Tijani, A., & Habsy, M. (2022). PKM PELATIHAN KEPEMIMPINAN DAN MANAJEMEN BAGI PENGURUS ORGANISASI SANTRI ISMAH:(Studi Kasus pada Organisasi Ikatan Santri Pondok Pesantren Badridduja Wilayah Al-Mashduqiah Kraksaan Probolinggo). NUSANTARA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 57–73.

Yaqin, M. A., Romli, M., & Ilyas, Z. (2021). Strategi Optimalisasi Peran Wali Murid untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Masa Pandemi. TRILOGI: Jurnal Ilmu Teknologi, Kesehatan, Dan Humaniora, 2(3), 332–341.




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Mohammad Firmansyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

SEIN: Sphere Of Educational Innovation
Published by Lembaga Penerbitan, Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LP3M) of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.

Adress : PO BOX 1 Tanjung, Paiton, Probolinggo, East Java