Studi Fenomenologi: Pengalaman Ibu dengan Anak Tunagrahita di Sekolah Luar Biasa Negeri Tompokersan, Lumajang
AbstractIntellectual disability (tunagrahita) is a condition that poses significant challenges when experienced by children, characterized by intellectual impairment with an Intelligence Quotient (IQ) below the average. Children with intellectual disabilities face difficulties in self-care, communication, and adapting to their environment. This study aims to explore the experiences of mothers raising children with intellectual disabilities at SLBN Tompokersan, Lumajang. The study used a qualitative method with a phenomenological approach to gain an in-depth understanding of lived experiences from the perspective of the participants, involving five respondents. The findings revealed five main themes: parenting methods for children with intellectual disabilities, the emotional experiences of mothers, changes in parental (mother's) mindset after having a child with intellectual disabilities, lack of parental knowledge in caregiving, and the level of children's dependence on their mothers or others. A key takeaway from this study is that the different experiences of mothers in raising children with intellectual disabilities significantly influence their parenting styles. |
Keywords
Full Text:
References
Anggraeni, L. D., & Gaol, E. L. (2018). Pengalaman Orang Tua dalam Memandirikan Anak dengan Tunagrahita. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 3(4).
Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Timur. (2019).
Creswell, J. W. (2013). Penelitian Kualitatif & Desain Riset: Memilih Diantara Lima Pendekatan (3rd ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Cristiani, A., Dewi, N., & Adhi, N. K. (2021). Dinamika Kelelahan Emosi Orang Tua Yang Memiliki ABK Tunagrahita Di SLB Kota Denpasar. Jurnal Psikologi Mandala, 5(1), 43–54.
https://doi.org/
D.P, T. T. (2023). Pengembangan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Keterampilan Motorik Kasar pada Anak Tunagrahita Ringan.
Dewinda. (2019). PENERIMAAN DIRI PADA IBU YANG MEMILIKI ANAK TUNAGRAHITA DITINJAU DARI ASERTIVITAS. Tajdid, 22(2), 129–137.
Dianasari, E. L. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Tingkat Agresivitas Anak Tunagrahita Ringan Kelas III Sdlb Yppb Karimun. Jurnal Judikhu, 1(2), 59–71.
Dwiyanti, I. A. I., & Jati, I. ketut. (2019). PERAN ORANG TUA DALAM PENYESUAIAN DIRI ANAK TUNAGRAHITA DI SEKOLAH LUAR BIASA PGRI GENTENG BANYUWANGI. Ar-Risalah, 27(2), 58–66.
Evi, D. L. T., & Andelia. (2019). Hubungan Stress Dengan Terjadinya Faktor Penyebab Pada Anak Tunagrahita Usia Sekolah Di Sekolah Luar Biasa ( SLB ). Jurnal Keperawatan Widya Gantari, 2(1), 1–13.
Farraswati, D. I., & Siswanto, H. (2015). Pola Asuh Keluarga Pada Penyandang Tunagrahita Di Desa Karangpatihan Kecamatan Balong Kabupaten Ponorogo. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah Universitas Negeri Surabaya, 4(1), 1–7.
https://doi.org/
Hidayat, A. L. (2021). Peran Komunikasi Keluarga Dalam Kemandirian Anak Berkebutuhan Khusus Tuna Grahita Di Yayasan Rumah Bersama. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 110–121.
https://doi.org/
Jamaris, M. (2018). Anak Berkebutuhan Khusus; Profil, Asesmen, dan Pelayanan Pendidikan’, , 2018. Ghalia Indonesia.
Karin, N. A. Z., Noviekayati, I., & PascaRina, A. (2023). Penerimaan Diri Orang Tua Dengan Anak Tunagrahita : Adakah Peranan Dukungan Sosial? INNER: Journal of Psychological Research, 3(1), 244–251.
Listiyaningsih, R., & Dewayani, T. N. E. (2009). Kepercayaan Diri Pada Orang Tua Yang Memiliki Anak Tunagrahita. 1–12.
Lubab, W., Muwaffiqillah, M., & Muzakki, I. (2022). Dukungan Sosial Orang Tua Pada Anak Tunagrahita Di Slb Muhammadiyah Kertosono. Happiness: Journal of Psychology and Islamic Science, 1(1), 39–47. https://doi.org/
Makagingge, M., Karmila, M., & Chandra, A. (2019). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP PERILAKU SOSIAL ANAK: Studi Kasus Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di KBI Al Madina Sampangan Tahun Ajaran 2017-2018. YaaBunayya Jurnal Anak Pendidikan Usia Dini, 3, 115–122. https://doi.org/
Mulyana, A. (2022). Perbedaan Pola Asuh Demokratis Dan Otoriter Terhadap Kemandirian Anak Tunagrahita Di Slb Yayasan “B” Kota Tasikmalaya. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 13(2), 522–529.
Putri, E. S., Suryani, K., & Daeli, N. E. (2021). Konsep Diri dan Resiliensi Orangtua yang Memiliki Anak Tunagrahita. JUMANTIK: Jurnal Ilmiah Penelitian Kesehatan, 6(1), 65.
https://doi.org/https://doi.org/10.30829/jumantik.v6i1.7957
Rachmawati, I. N., & Afiyanti, Y. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif dalam Riset Keperawatan. Jakarta: Rajawali Press.
Ramawati, D., Allenidekania, A., & Besral, B. (2012). Kemampuan Perawatan Diri Anak Tuna Grahita Berdasarkan Faktor Eksternal Dan Internal Anak. Jurnal Keperawatan Indonesia, 15(2), 89–96. https://doi.org/
Ritto, E. Y., Hartanti, H., & Elisabeth, M. P. (2020). Pola Asuh Otoritatif Dengan Kemandirian Anak Down Syndrome Dalam Melakukan Activity Daily Living. KELUWIH: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 1(1), 41–45. https://doi.org/
Salsabila, U., & Hidayati, E. (2022). Stres Pengasuhan Pada Ibu dengan Anak Retardasi Mental. Seminar Nasional Psikologi Universitas Ahmad Dahlan.
Smith, J. A., Flower, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis. London: Sage Publications.
Susenas. (2018). Survei Sosial Ekonomi Nasional.
Tarigan, E. (2019). Efektivitas Metode Pembelajaran Pada Anak Tunagrahita Di SLB Siborong-Borong. In Pionir LPPM Universitas Asahan (Vol. 5).
Whitney, R. V. (2022). In Their Own Words: Mothers Narrate the Lived Experience of Raising Children with Developmental Disorders Who Engage in Socially Disruptive Conduct. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53, 3272–3279.
10.33650/trilogi.v5i3.8748 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Zainal Munir, Baitus Sholehah, Nur Hovifatul Hasanah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This ejournal system and its contents are licensed under
a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License