Democratic Leadership Style of Public and Private Elementary School Principals During The Covid-19

DOI: https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v6i3.3542

Authors (s)


(1) * Samsu Riski   (Islamic Education Management Department, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Yogyakarta)  
        Indonesia
(2)  Tasman Hamami   (Islamic Religious Education Department, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta)  
        Indonesia
(3)  M Nurul Yamin   (Islamic Education Management Department, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Yogyakarta)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to analyze and understand the democratic leadership style of the head of Ngrukumen public elementary school and Muhammadiyah Girikerto Yogyakarta Private during the Covid-19 pandemic. This research uses a descriptive qualitative approach. Data collection techniques in this study use observation, interviews, and documentation. This study's data analysis techniques use data analysis, data presentation, and drawing conclusions or verification. The analysis and research data results showed that the democratic leadership style of the head of Ngrukumen State Elementary School during the Covid-19 pandemic used a systematic democratic leadership style. The democratic leadership style of the head of Muhammadiyah private elementary school Girikerto Yogyakarta during the pandemic uses a combined democratic combination leadership style between democratic, transactional, and charismatic.



Keywords

Leadership, Democratic, Public School, Private School



Full Text: PDF



References


Ajan, A, Amir Mahruddin, and Muhammad Agus Mulyana. 2018. “Efektivitas Kepemimpinan Karismatik Kyai Dalam Meningkatkan Kinerja Guru.” Tadbir Muwahhid 2(1): 33.

Andriani, D. 2015. “Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Mewujudkan Sekolah Efektif.” Jurnal Manajemen Pendidikan 7(1): 51–62.

Enny Comalasari, Edi Harapan, Houtman. 2020. “Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah, Kompetensi Guru Dan Manajemen Kelas Terhadap Mutu Pembelajaran.” Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media 1(1): 75.

Fadhli, Muhammad. 2013. “Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Tinggi.” Visipena Journal 4(2): 130–45.

Fauzi, Ahmad. 2017. “Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan Islam.” Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 2(2): 42–53.

Jakiyah, Atiyatu, Sumardi Sumardi, and Rais Hidayat. 2018. “Peningkatan Produktivitas Kerja Guru Melalui Pengembangan Kepemimpinan Transformasional Dan Budaya Organisasi.” Jurnal Manajemen Pendidikan 6(2): 663–71.

Kasminigsih. 2021. “Hasil Wawancara Kepala Sekolah SD Negeri Ngrukeman.”

Komang Agus Budhi Arya Pramana, Sukadi, Made Ariasa Girl. 2020. “Kontribusi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Berbasis Catur Naya Sandhi Terhadap Kinerja Guru Pada SMA Negeri 2 Singaraja,.” Maha Widya Bhuwana 03(01): 90.

Makarim, Nadiem. 2021. “Hasil Rapat Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Tentang Pendidikan Dimasa Pandemik.”

Moedjiono, Imam. 2016. “Kepemimpinan Dan Keorganisasian.” In Jakarta: UII Press, 1.

Mohamad Juliantoro. 2017. “Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.” Jurnal Al-Hikmah Kependidikan dan Syariah 5(2): 37.

Mulyasa. 2019. “Manajemen Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah.” In Jakarta: Pt Bumi Aksara, 16.

Muslichatin, Nurul. 2021. “Hasil Wawancara Dengan Kepala Sekolah SD Muhammadiyah Girikerto.”

Nawas, Abu. 2016. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Dan Etos Kerja Guru Di Sd Negeri 05 Koto Tangah Kecamatan Tanjung Emas Kabupaten Tanah Datar.” al-fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan 3(2): 121.

Purwanto, Agus et al. 2020. “Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transactional, Transformational, Authentic Dan Authoritarian Terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah Di Kudus.” AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4(1): 70–80.

Rahman, Ainur, and Subiyantoro Subiyantoro. 2021. “The Leardership Role of School Principals in Online Learning During the Covid-19 Pandemic.” AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5(1): 165–75.

Rahmawati, Salma Nur Azizah et al. 2020. “Pentingnya Kepemimpinan Dan Kerjasama Tim Dalam Implemeentasi Manajemen Mutu Terpadu.” Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4(1): 1.

Rohman, Faiz Auliya, and Nailatul Muna. 2019. “Kepemimpinan Demokratis Kepala Madrasah Ibtidaiyah (MI) Nurul Ummah Kotagede Yogyakarta.” MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3(2): 269–88.

Rokhani, Cicilia Suci. 2020. “Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Sekolah Di SDN Dengkek 01 Pati.” Industrial Enggineering dan Managemen Research 01(02): 1.

Salim, Salim, and Enung Hasanah. 2021. “Principal Leadership in Developing Al-Qur’an Learning Management.” AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5(1): 83–94.

Sanjani, Maulana Akbar. 2018. “Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah.” Serunai Administrasi Pendidikan 07(01): 75.

Setiawan, Rahmat. 2014. “Hubungan Kepemimpinan Karismatik, Kepemimpinan Transformasional Dan Kepemimpinan Transaksional Dengan Kinerja Bawahan.” Jurnal Ekonomi dan Bisnis (3): 198–205.

Setyaningsih, Kris. 2019. “Democratic Leadership: Upaya Kepala Sekolah Dalam Membangun Kualitas Peserta Didik Di Sekolah Dasar (SD) Tunas Teladan Palembang.” MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4(1): 1–18.

Sugiono. 2018. “Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitaif, Dan R,D.” In Bandung: Alfabeta, 252.

Sukardji, H. K. 2003. “Manajemen Pendidikan Dasar Model.” Alqalam 20(98–99): 73.

Sulfemi, Wahyu Bagja. 2020. “Pengaruh Rasa Percaya Diri Dan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru.” Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5(2): 157–79.

Sutianah, Elis, Widodo Sunaryo, and Adie E. Yusuf. 2018. “Hubungan Antara Gaya Kepemimpinan Karismatik Kepala Sekolah Dan Kepribadian Dengan Keinovatifan Guru.” Jurnal Manajemen Pendidikan 6(2): 654–62.

UPI, Tim Dosen. 2009. “Manajemen Pendidikan.” In Bandung: Alfabeta, 68.

Usman, Husaini. 2014. “Peranan Dan Fungsi Kepala Sekolah/Madrasah.” Jurnal PTK Dikmen 3(1): 12.

Veithzal Rival, Arviyan Arifin. 2013. “Islamic Leadership Membangun Superleadership Melalui Kecerdasan Spritual.” In Jakarta: Pt Bumi Aksara, 205.

Wahyudi. 2009. “Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Organisasi Pembelajar.” In Bandung: Alfabeta, 123.

Yukl. 1998. “Kepemimpinan Dalam Organisasi, Terj. Yusuf Udaya,.” In Engleword Cliffs: Prentice-Hall Inc, 277.


Article View

Abstract views : 109 times | PDF files viewed : 32 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/al-tanzim.v6i3.3542


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Samsu Riski, Tasman Hamami, M Nurul Yamin

Creative Commons License
 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.