PENGARUH GAYA KEPEMIMPINAN TRANSACTIONAL, TRANSFORMATIONAL, AUTHENTIC DAN AUTHORITARIAN TERHADAP KINERJA GURU MADRASAH TSANAWIYAH DI KUDUS

DOI: https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i1.938

Authors (s)


(1) * Agus Purwanto   (Universitas Pelita Harapan, Tangerang, Banten)  
        Indonesia
(2)  Ardian Sopa   (Universitas Pelita Harapan, Tangerang, Banten)  
        Indonesia
(3)  Riza Primahendra   (Universitas Pelita Harapan, Tangerang, Banten)  
        Indonesia
(4)  Sekundina Williana Kusumaningsih   (Universitas Pelita Harapan, Tangerang, Banten)  
        Indonesia
(5)  Rudy Pramono   (Universitas Pelita Harapan, Tangerang, Banten)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze the effect of transactional, transformational, authentic and authoritarian leadership styles on the performance of Madrasah Tsanawiyah teachers in Kudus, Central Java. Teacher performance can be improved when there is a match between work and their expertise, as well as teacher placement in their assignments. This study uses a quantitative approach with survey. The data collection technique was carried out through the distribution of online electronic questionnaires to Madrasah Tsanawiyah teachers in Kudus, Central Java. Data analysis in this study uses SEM (Structural Equation Model) LISREL program version 8.70. The results of the analysis and processing of research data indicate that; Transactional and authoritarian leadership styles in Madrasah Tsanawiyah in Kudus have a positive and significant effect on improving teacher performance. While the transformational and authentic leadership style does not significantly influence the performance of teachers in the Madrasah Tsanawiyah in Kudus, Central Java.


Keywords

Leadership, transactional, transformational, authentic, authoritarian, teacher performance



Full Text: PDF



References


Afandi, R. (2013). Kepemimpinan dalam Pendidikan Islam. Insania, 18(1), 95–116.

Bali, M. M. E. I., & Susilowati. (2019). Transinternalisasi Nilai-nilai Kepesantrenan melalui Konstruksi Budaya Religius di Sekolah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(1), 1–12.

Bastari, & Dkk. (2018). Indonesia Educational Statistics In Brief : Ringkasan Statistik Pendidikan Indonesia 2018/2019 Ministry of Education and Culture. Jakarta: MoEC.

Danim, S. (2017). Kepemimpinan Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Pembelajaran dalam Kaitannya dengan Peningkatan Kualitas Guru. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 69–84.

Helmi, A. F., & Arisudana, I. (2015). Kepemimpinan Transformasional, Kepercayaan dan Berbagi Pengetahuan dalam Organisasi. Jurnal Psikologi (Yogyakarta), 36(2), 95–105.

Kartono, K. (2017). Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: PT Rajawali Grafindo Persada.

Kemendikbud. (2017). Ikhtisar Data Pendidikan dan Kebudayaan Tahun 2017/2018. Jakarta: Pusat Data dan Statistik Pendidikan dan Kebudayaan.

Muazza, M., Hadiyanto, H., Heny, D., Mukminin, A., Habibi, A., & Sofwan, M. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan Inklusi: Studi Kasus di Sekolah Dasar Jambi. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 2(1), 1-12.

Muhaimin. (2015). Manajemen Pendidikan (Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah). Jakarta: Kencana.

Mulyadi, V. R. & D. (2015). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Jakarta: Rajawali Press.

Northouse, P. G. (2013). Kepemimpinan: Teori dan Praktik. Jakarta: Indeks.

Said, A. (2018). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Melestarikan Budaya Mutu Sekolah. Evaluasi, 2(1), 257–273.

Sari, H. M. K. (2016). The Influence of Authoritarian Leadership Style on Loyalty Through Job Satisfaction and Job Stress Employees Company X in Blitar. Prosiding Seminar Nasional Ekonomi dan Bisnis, 179–190. Sidoarjo: UMSIDA.

Senny, M. H., Wijayaningsih, L., & Kurniawan, M. (2018). Penerapan Gaya Kepemimpinan Transformasional dalam Manajemen PAUD di Kecamatan Sidorejo Salatiga. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(2), 197–209.

Septyan, F. B., Musadieq, M. Al, & Mukzam, M. D. (2017). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional terhadap Motivasi dan Kinerja (Studi Pada Karyawan CV. Jade Indopratama Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 53(1), 81–88.

Sujiantari, N. K. (2016). Pengaruh Reward dan Punishment terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi, 7(2), 1–10.

Sukarman. (2016). Peningkatan Kinerja Guru Madrasah melalui Model Kepemimpinan Berbasis Zuriah (Studi Kasus pada Yayasan Miftahul Huda Jepara). Jurnal Tarbaw, 13(1), 1–14.

Suprihatiningrum, J. (2014). Guru Profesional. Pedoman Kinerja, Kualifikasi, & Kompetensi Guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Suyatminah, S. (2013). Peran Kepemimpinan Transformasional dan Kedisiplinan Kerja terhadap Kinerja Guru TK PNS se-Kecamatan Bantul. Psikopedagogia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(2), 87-93.

Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang Prestasi Belajar Siswa dalam berbagai Aspek dan Faktor yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115–123.

Usman, M. U. (2008). Menjadi Guru yang Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yukl, G. (2015). Kepemimpinan dalam Organisasi. Jakarta: Indeks.

Zubair, A., & Sasongko, R. N. (2017). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru. Manajer Pendidikan, 11(4), 304–311.


Article View

Abstract views : 696 times | PDF files viewed : 362 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/al-tanzim.v4i1.938


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Agus Purwanto, Ardian Sopa, Riza Primahendra, Sekundina Williana Kusumaningsih, Rudy Pramono

Creative Commons License
 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.