Pendampingan Komunitas Lembaga Pendidikan Bahasa Arab dalam Pembelajaran Al-Mufradat melalui Media Flash Card di Lembaga Pendidikan Bahasa Arab (LPBA) Al-Qodiri Jember

Muhammad ‘Ainul Yaqin(1*), Muhammad Yunus(2), Muhammad Risqi(3)
(1) Institut Agama Islam Al-Qodiri Jember
(2) Institut Agama Islam Al-Qodiri Jember
(3) Institut Agama Islam Al-Qodiri Jember
(*) Corresponding Author
DOI : 10.33650/guyub.v1i3.1491

Abstract

This community service is to facilitate students in practicing Arabic vocabularies in everyday life. By using Asset Basic Community Development (ABCD) as an approach, this service resulted that making use of flash card media is important for helping students in increasing their mastery of Arabic vocabularies in Arabic Learning Institution (LPBA) at Al-Qodiri Jember. They can easily practice Arabic vocabularies by using flash cards. These cards could be carried anywhere either inside or outside the classroom. Using flash card media have been able to develop the positive athmosphere of the Arabic speaking environment in LPBA Al-Qodiri and in practicing Arabic vocabularies.

 

Keywords


Training; Arabic Learning Institution; Vocabularies; Flashcard

References


Andriani, A. (2015). Urgensi Pembelajarn Bahasa. Ta’llum, 3(1): 12-24.

Asfiati. (2016). Pendekatan Humanis dalam Pengembangan Kurikulum, cet. 1. Medan: Perdana Publishing.

Astuti, W. (2016). BERBAGAI STRATEGI PEMBELAJARAN KOSA KATA BAHASA ARAB. Journal Al-Manar, 5(2): 23-31.

Fajriah, Z. (2015). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab (Mufradat) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1): 1-12

Helmanto, F. (2020). Flashcard: Belajar Mufrodat Bahasa Arab Semakin Menantang. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 141-151.

Hotimah, E. (2017). Penggunaan media flashcard dalam meningkatkan kemampuan siswa pada pembelajaran kosakata bahasa Inggris kelas II MI Ar-Rochman Samarang Garut. Jurnal Pendidikan UNIGA, 4(1), 10-18.

Mudzakir, AS. (2013). Studi Ilmu-ilmu Quran. Bogor: Pustaka Litera Antar Nusa.

NOR FITRIANI, W. A. R. D. A. (2015). Pengembangan Media Visual Flashcard Materi Pokok Kosa Kata Benda-Benda di Ruang Makan Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas II MI Nurul Ulum Sidorejo Kebonsari Madiun. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 6(2): 17-22.

Nurdiniawti, M. (2020). Penggunaan Media Flash Cards Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Dan Bahasa Arab. AL-AF'IDAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Pengajarannya, 4(1), 35-50.

Putri, R. A. (2019). EFEKTIFITAS MEDIA FLASH CARD TERHADAP PENGUASAAN MUFRADAT BAHASA ARAB PESERTA DIDIK KELAS III MIN 2 BANDAR LAMPUNG (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Rizqi, K. (2013). Penggunaan Kartu Gambar dalam Meningkatkan Kemampuan Pelafalan Mufrodat Bahasa Arab pada Siswa Tunarungu di SDLB Negeri Ungaran Tahun 2012/2013 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Sesep, & Mahmud, M. (2012). Metode Cepat Menghafal 1000 ++ Vocabulary & 16 Tenses, cet, 1. Jakarta: PT Trans Media.

SK Direktur Jenderal Pendidikan Islam No. 3091 tahun 2020 Tentang Paradigma Pengabdian Kepada Masyarakat tahun 2020.

Sutrisna, A. S. (2013). EFEKTIVITAS MEDIA FLASHCARD TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN KOSAKATA BAHASA ARAB (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Umroh, I. L. (2019). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA FLASH CARD TERHADAP PEMBELAJARAN KOSA KATA BAHASA ARAB (STUDY EKSPERIMEN TERHADAP SISWA KELAS 1 SD NEGERI TLOGOREJO SUKODADI LAMONGAN). DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, 6(1), 39-58.

Zubaidillah, M. H., & Hasan, H. (2019). Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash Card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), 41-56.


Article Statistic

Abstract view : 103 times
PDF views : 122 times

Dimensions Metrics

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.