Mengembangkan Kecerdasan Majemuk pada Generasi Milenial Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Insantama Malang

Retno Sulistiyaningsih(1*), Nur Eva(2), Nur Rohmah Hidayatul Qoyyimah(3), Najway Azka Ar-Robbaniy(4), Sri Andayani(5)
(1) Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Malang
(2) Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Malang
(3) Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Malang
(4) Fakultas Psikologi Universitas Airlangga
(5) Fakultas Psikologi Universitas Airlangga
(*) Corresponding Author
DOI : 10.33650/guyub.v1i3.1563

Abstract

Multiple intelligence is one way to understand the abilities possessed by children. This needs to be re-understood considering that many parents see intelligence based solely on report card scores. It is important to provide understanding to parents about multiple intelligence in order to understand the conditions of development and intelligence possessed by their children. This research aims to increase parents's knowledge about multiple intelligences. This study used a quantitative approach with a quasi-type experiment through the provision of psychoeducation. The subjects in this study were 11 parents of SDIT Insantama Malang students with various educational and occupational backgrounds. The study used the Guttman scale to collect data. Participants received a pre-test and post-test to determine the differences before and after attending psychoeducation. Data analysis used paired t test as statistical analysis. The result of this study is that there is a significant influence on the increase in the knowledge of parents about multiple intelligence with a significance value of 0.00 and a t value of -12,111.

Keywords


Development, Intelligence, Multiple Intelligence

References


Abidin, Z. (2017). Pengembangan kecerdasan majemuk (multiple intelligences) di madrasah. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 120–131. https://doi.org/10.32332/elementary.v3i2.832

Amir, A. (2013). Pembelajaran matematika dengan menggunakan kecerdasan majemuk (multiple intelligences). Logaritma : Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 1(01). https://doi.org/10.24952/logaritma.v1i01.196

Arifmiboy, A. (2017). Multiple intelligences: mengoptimalkan kecerdasan anak sebagai upaya dalam mempersiapkan generasi emas masa depan. PROCEEDING IAIN Batusangkar, 1(2), 69–84.

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta Press.

Chatib, M. (2014). Orangtuanya manusia: Melejitkan potensi dan kecerdasan dengan menghargai fitrah setiap anak. Bandung: Kaifa.

Direktorat Pembinaan Pendidikan Keluarga, Ditjen PAUD dan Pendidikan Masyarakat, & Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Pemanfaatan Data Pelibatan Keluarga dan Masyarakat di Satuan Pendidikan (PAUD, SD, SMP, SMA/SMK, SLB, dan PNF). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Eminita, V., Ismah, I., & Muthmainnah, R. N. (2019). Persepsi orang tua dan guru terhadap kecerdasan majemuk anak. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 5(2), 155–162. https://doi.org/10.24853/fbc.5.2.155-162

Gardner, H. (2003). Multiple Intelligences: The theory in practice. New York: Basics Books.

Hanafi, H. (2017). Pemilihan profesi berdasarkan kecerdasan majemuk (multiple intelligence). SAINTIFIKA ISLAMICA: Jurnal Kajian Keislaman, 3(01), 1–20.

Jati, S. N., Agustina, H., & Yuniarti. (2019). Pemahaman orangtua terhadap kecerdasan majemuk pada hasil analisa bakat fingerprint di paud laboratorium model universitas muhammadiyah pontianak. Edukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2). https://doi.org/10.29406/jepaud.v6i2.1365

Pratama, E. B., & Wijaya, I. M. (2019). Sosialisasi peranan orang tua dalam menentukan dan mengembangkan multiple intelegence anak usia dini dalam upaya mengarahkan potensi dan keberbakatan anak. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian LPPM Universitas PGRI Madiun, 0(0), 431–435.

Rahmawati, I., Dara, Y. P., & Rahma, U. (2019). Pemahaman Konsep Belajar untuk Mengasah Kecerdasan Majemuk: Pendekatan Penelitian Tindakan. Psycho Idea, 17(1), 42–51. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v17i1.3693

Roberta, F., Nita, R. W., & Chandra, Y. (2018). Peran orang tua dalam mengembangkan kecerdasan anak di tk asuhan bundo kenagarian siguntur kabupaten dharmasraya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa STKIP PGRI Sumatera Barat, 2018(1). Diambil dari http://jim.stkip-pgri-sumbar.ac.id/jurnal/view/XDx7

Rofiah, N. H. (2016). Menerapkan multiple intelligences dalam pembelajaran di sekolah dasar. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1). https://doi.org/10.30595/dinamika.v8i1.937

Slavin, R. E. (2000). Educational psychology. USA: Harvard University Press.

Suarca, K., Soetjiningsih, S., & Ardjana, I. E. (2016). Kecerdasan Majemuk pada Anak. Sari Pediatri, 7(2), 85–92. https://doi.org/10.14238/sp7.2.2005.85-92

Sukitman, T. (2016). Konsep pembelajaran multiple intelligence dalam pendidikan ips di sekolah dasar | Jurnal Likhitaprajna. Likhitaprajna, 18(1), 13.

Wijaya, I. K. W. B. (2018). Mengembangkan Kecerdasan Majemuk Siswa Sekolah Dasar (SD) Melalui Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Mutu Lulusan Sekolah Dasar. Jurnal Penjaminan Mutu, 4(2), 147–154. https://doi.org/10.25078/jpm.v4i2.568


Article Statistic

Abstract view : 117 times
PDF views : 176 times

Dimensions Metrics

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.