COMMUNITY DEVELOPMENT-BASED ISLAMIC EDUCATION PARADIGM (CBE): IMPLEMENTATION STUDY AND ITS IMPACT ON LOCAL EMPOWERMENT AT AL MUNAWIR PESANTREN PESANTREN SANGATTA, EAST KUTAI
AbstractThe Community-Based Education (CBE) paradigm in Islamic education emphasizes the active involvement of local communities in the educational process to achieve broader social and economic empowerment. This study explores the implementation and impact of CBE-based Islamic education at Pesantren Al Munawir in Sangatta, Kutai Timur. The research aims to understand how this educational model fosters local empowerment and enhances community participation in both educational and socio-economic spheres. By examining the strategies, activities, and outcomes of the pesantren's CBE initiatives, this study highlights the significant role of Islamic education in shaping local development and providing sustainable solutions for the community's needs
|
Keywords
Full Text:
References
Abubakar, M. (2015). PESANTREN DI ACEH: Perubahan, Aktualisasi, dan Pengembangan (Kaukaba Di).
Ali M. S, (2010), Pesantren dan Pemberdayaan Masyarakat: Menjadi Agen Perubahan Sosial. UIN Press,
Ahmad tantowi dan mu’amar ramadhan. (2009). Pendidikan Islam Di Era Transformasi Global (edisi revisi). https://books.google.com/books?hl=en%5C&lr=%5C&id=X-RwEAAAQBAJ%5C&oi=fnd%5C&pg=PA1%5C&dq=klasifikasi+konstitusi+global%5C&ots=Heuckcs0N7%5C&sig=e8uLkeO1IaGqr0zFDbl9Obchtsc
Creswell, J. W. (2013) Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.
Fitriadi, Hamid, A., Sultraeni, W., Bangki, R., & Amalia, R. R. (2024). Pkm Membangun Kesadaran Pentingnya Buku Kas Untuk Usaha Kuliner Kecil Dan Menengah Di Kota Kendari. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 2770–2778. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/cdj/article/view/26425
Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin, F. (2018). Pendidikan Dalam Perspektif Islam Dan Peranannya Dalam Membina Kepribadian Islami. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(2), 218. https://doi.org/10.22373/jm.v8i2.3397
Mastur. (2019). Model Kemitraan Agribisnis Pesantren (Studi Kasus Model Manajemen Pengembangan Usaha Agribisnis Pondok Pesantren Al-Ittifaq Bandung). Khozana, 2(2), 29–46. http://journal.stebisdarussalamoki.ac.id/index.php/khozana
Miles, M. B., & Huberman, A. M.(1994) Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Sage Publications.
Nata, Abuddin. (2004), Pendidikan Islam dalam Perspektif Kontemporer. Remaja Rosdakarya
Normina, N. (2016). Partisipasi Masyarakat Dalam Pendidikan. Ittihad, 14(26), 71–85. https://doi.org/10.18592/ittihad.v14i26.874
Novendra, A. M., Syadella, F., & Sadili, M. I. (2024). Pemberdayaan Perempuan Melalui Kegiatan Bertanam Hidroponik Untuk Meningkatkan Kesejahteraan Yang Berkelanjutan Di Kampung Munjul Kabupaten Garut Women Empowerment Through Hydroponic Planting Activities to Improve Sustainable Welfare in Munjul Village , Cintarakyat Village , Samarang District , Garut Regency inklusif untuk meningkatkan kesejahteraan keluarga . Lalu , bagaimana kesejahteraan keluarga karena peranannya dalam manajemen keluarga serta. 6(4), 865–877.
Nurharirah, S., & Effane, A. (2022). Hambatan dan Solusi dalam Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Karimah Tauhid, 1(2), h. 220.
Nursalim, E., & Hasan, H. (2023). Pendidikan Islam Berbasis Pengembangan Masyarakat. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 17(5), 3332. https://doi.org/10.35931/aq.v17i5.2643
Sulaiman, Syamsul. (2008) Pendekatan Community-Based Education (CBE) dalam Pendidikan Islam. Pustaka Pelajar.
Tamam, B. (2018). Reorientasi Pendanaan Pendidikan dalam Membangun Mutu Sekolah. Kajian Islam Dan Masyarakat, 29(2), 35–48. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/MaA16/index
Temu, T. J., Loainak, M. M., Margareta, M., Makin, P., Camelia, F., Helena, Y., Kolit, L., Mage, A. E., Seku, M. E., Dou, S. W., Aprianus, P. Y., & Lamba, L. (2024). Wujud Pembangunan Desa Berkelanjutan. 5(5), 9691–9695.
Unuja, M. (2024). Sinergitas Teamwork Dalam Meningkatkan Pelayanan Pendidikan Di Madrasah. Journal Manejemen Pendidikan Islam, 1(2), 86-97.
Wahid, L. A., & Hamami, T. (2021). Tantangan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam dan Strategi Pengembangannya dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Masa Depan. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 121–142. https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.15222
Wantu, H. M., Djafri, N., Lamatenggo, N., & Umar, M. K. (2023). Buku Ajar Ilmu Pendidikan Islam (Komplikasi Materi).
Zainab, I., & Suhermanto, S. (2023). Islamic Scholar Leadership in the Modernization of Pesantren Management. AFKARINA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 1-11.
Zamroni, Z. (2020). Smart Parenting in Improving Students’ Spiritual Intelligence in Pesantren-Based Madrasahs. Ta’dib, 23(1), 51. https://doi.org/10.31958/jt.v23i1.1947
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 roziq ahmad