IMPLEMENTATION OF INCLUSIVE EDUCATIONAL CURRICULUM AT MIDDLE SCHOOL
AbstractInclusive education is an educational approach that aims to provide equal learning opportunities for all students, including students with special needs. This article aims to analyze the implementation of an inclusive education curriculum in secondary schools, focusing on the challenges, implementation strategies, and results achieved. This research uses qualitative methods with data collection techniques through interviews and observations in several secondary schools. The research results show that despite various challenges, implementing an inclusive curriculum can increase the engagement and academic achievement of students with special needs. |
Keywords
Full Text:
References
Abda’uh, f., & asra, m. (2023). Jual beli Kredit Tanah Perkebunan Perspektif Hukum Ekonomi Syari’ah Di Kabupaten Kubu Raya. Istidlal: jurnal ekonomi dan hukum islam, 7(2), 115-125.
Abda’uh, f., & asra, m. (2023). Jual Beli Kredit Tanah Perkebunan Perspektif Hukum Ekonomi Syari’ah Di Kabupaten Kubu Raya. Istidlal: Jurnal Ekonomi Dan Hukum Islam, 7(2), 115-125.
Afin, a., & fakhrurrazi, r. (2022). Implementasi transaksi pembiayaan griya dalam perspektif fikih mu’amalah di bank syariah indonesia kantor cabang pembantu situbondo. Al-hukmi: jurnal hukum ekonomi syariah dan keluarga islam, 3(2), 209-229.
Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. London: Routledge.
Ali, m. (2022). Pembulatan Biaya Sewa Warnet Dalam Pandangan Fiqh Pada Unit Jasa Layanan Internet (ujli) di pondok pesantren salafiyah syafi’iyah sukorejo. Al-hukmi: jurnal hukum ekonomi syariah dan keluarga islam, 3(1), 25-42.
Ali, m., & imron, m. (2024). Penetapan Harga Produk Industri Kerajinan Kayu UD. Akar Dewa Jati Di Desa Karanganyar Kecamatan Kendit Kabupaten Situbondo Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam. Iltizam: jurnal ekonomi dan keuangan islam, 1(2), 21-44.
Ali, m., & pradipta, h. (2022). Implementasi Manajemen Bisnis Syari’ah Untuk Peningkatan Volume penjualan di kantin 1 putera ud. Assyarif pondok pesantren salafiyah syafi’iyah sukorejo situbondo. Al-idarah: jurnal manajemen dan bisnis islam, 3(1), 1-22.
Amin, r. F., khoiriyah, u., & zainuddin, z. (2022). Perspektif Ekonomi Islam Terhadap Kerja Sama Ambe’en (Studi Kasus Perahu Sumber Barokah Di Pelabuhan Muncar Kabupaten Banyuwangi). Jurnal lan tabur, 4(1), 99-118.
Anwar, k., & tasliyah, n. (2024). Integrasi Hermeneutika Dan Ushul Fiqh Dalam Istinbath Hukum Islam. Jurnal multidisiplin ibrahimy, 1(2), 198-216.
Armoyu, m., & azizah, n. Effect Of Increase In Community Resources On Poverty Alleviation Through kredit usaha rakyat (kur).
Asra, m., sono, n. H., & nufus, h. (2023). Pengelolaan Jasa Di Seven Dream Syariah Hotel Jember. Iltizam: jurnal ekonomi dan keuangan islam, 1(1), 99-111.
Fakhrurrazi, r., zainuddin, f., & azzuri, a. S. (2022). Telaah Tentang Hak Waris Kerabat Non-Muslim Perspektif Maqashid Syariah Ahmad Ar-Raisuni. Al-hukmi: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah Dan Keluarga Islam, 3(1), 109-128.
Florian, L. (2014). The Inclusive Classroom: Pedagogy for All. London: Routledge.
Florian, L. (Ed.). (2014). The SAGE Handbook of Special Education. London: SAGE Publications.
Hariyanto, a., & fakhrurrazi, r. (2024). Problematika Kawin Paksa Dan Faktor-Faktor Penyebabnya. Al-hukmi: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah Dan Keluarga Islam, 4(2), 105-114.
Hikmah, m. N. Halaman Judul Perspektif Imam Syafi’i Pada Sanksi Pemerkosaan Qanun Aceh Nomor 6 tahun 2014 tentang Hukum Jinayat Pasal.
Ibrahimy, a. A., nawawi, n., & juandi, w. (2022). Initiating Citizens Fiqh: Solutions For Minority Muslim In Non-Muslim Countries. Lisan al-hal: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 16(2), 217-234.
Khoiriyah, u. (2023). Study On The Sakinah Family Concept In The Career Family Context. Review of islamic studies, 2(2), 96-105.
Khoiriyah, u., & basyar, f. (2023). Perspektif Maslahah Tentang Peran Istri Sebagai Pencari Nafkah Utama Dalam Keluarga. Istidlal: Jurnal Ekonomi Dan Hukum Islam, 7(1), 1-13.
Khotib, a. M., & sholeh, c. L. (2022). Manajemen Sumber Daya Insani Dalam Mengembangkan Kspps Bmt Nu Cabang Tanah Merah Bangkalan. Al-idarah: Jurnal Manajemen Dan Bisnis Islam, 3(2), 133-143.
Khotib, a. M., & sholeh, c. L. (2022). Manajemen Sumber Daya Insani Dalam Mengembangkan Kspps Bmt Nu Cabang Tanah Merah Bangkalan. Al-idarah: Jurnal Manajemen Dan Bisnis Islam, 3(2), 133-143.
Miles, S., & Singal, N. (2010). "The Education for All and Inclusive Education Debate: Conflict, Contradiction or Opportunity?" International Journal of Inclusive Education, 14(1), 1–15.
Maula, N., Jazilurrahman, J., & Suhermanto, S. (2022). Strengthening Inclusive Islamic Education: Building Islamic Boarding School-Based Foundations. Jurnal Islam Nusantara, 6(2), 80-93.
Mitchell, D. (2014). What Really Works in Special and Inclusive Education: Using Evidence-Based Teaching Strategies. London: Routledge.
Nawawi, n., mirwan, m., anwar, z., & juandi, w. (2024). Wakaf Uang Di Indonesia: Tantangan, Peluang Dan Langkah-Langkah Menuju Pemanfaatan Optimal. Lisan al-hal: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 18(1), 126-147.
Rahmat, r., ismail, m., takdirullah, i., & khotib, a. M. (2023). Analisis kesadarn pegawai negeri sipil (pns) dalam menunaikan zakat profesi terhadap laziznu. Journal of economic and islamic research, 1(02), 192-207.
Sa'diyah, H., Manshur, U., & Suhermanto, S. (2024). Integration of Talking Stick and Audio Visual: an Innovative Approach in Improving Student Learning Outcomes. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 15(1), 48-60.
Sholiha, i. (2022). Perkembangan pasar modal syariah dalam menghadapi ancaman resesi ekonomi global pasca pandemi covid 19. Al-tsaman: jurnal ekonomi dan keuangan islam, 4(02), 103-113.
Sholiha, i., hasanah, m., & oktaviani, l. (2023). Blue sukuk dan kontribusinya terhadap keberlangsungan ekosistem laut di indonesia. At-tasharruf" jurnal kajian ekonomi dan bisnis syariah", 5(1), 27-37.
Slee, R. (2011). The Irregular School: Exclusion, Schooling and Inclusive Education. London: Routledge.
Subaidi, s., & subyanto, s. (2024). Kebijakan fiskal di masa umar bin abdul aziz. Al-hukmi: jurnal hukum ekonomi syariah dan keluarga islam, 5(1), 67-80.
Subyanto, s., & mustofa, m. (2024). Wakaf Uang Sebagai Upaya Pemberdayaan Ekonomi Umat. Al-hukmi: jurnal hukum ekonomi syariah dan keluarga islam, 4(2), 38-50.
Tasliyah, n., & anwar, k. (2022). Reformulasi pendidikan ulama ahli hadits di ma’had aly hasyim asy’ari tebuireng jombang jawa timur. Edukais: jurnal pemikiran keislaman, 6(2), 17-38.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003
UNESCO. (2005). Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Paris: UNESCO.
UNESCO. (2020). Inclusive Education: Global Trends. Paris: UNESCO Publishing.
Wahid, m. A. Peran Kiai Dalam Membentuk Kemandirian Ekonomi Pesantren (Studi Pondok Pesantren Salafiyah Syafi'iyah Sukorejo Situbondo Dan Pondok Pesantren Darussalam Blokagung Banyuwangi) (master's thesis, sekolah pascasarjana uin syarif hidayatullah jakarta).
Zuhriyah, z., khotib, a. M., & hasan, z. (2022). Manajemen Strategi Islami Terhadap Pengelolaan Pasar Tradisional Asembagus Situbondo Dalam Menghadapi Persaingan Pasar Modern. Al-idarah: jurnal manajemen dan bisnis islam, 3(1), 117-136.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 roziq ahmad