THE ROLE OF TEACHERS IN IMPROVING DIGITAL-BASED LEARNING MANAGEMENT AT MADRASAH IBTIDAIYAH LEVEL

Ellen Okta Divy, Nikita Lusitania, Saipul Annur




Abstract

This study aims to provide information on the transformation of the role of madrasah ibtidaiyah level teachers in managing learning in the digital era. This research uses the type of literature review research, research that conducts objective assessments, and the data sources are literature books, as well as research journals that are commonly used in research that collects data through literature review. In this study, the literature study method is related to collecting library data, reading and recording and managing writing materials. The type of writing used is a literature study related to the topic or research variability. While the approach in writing uses a qualitative approach with technical content analysis, which is to draw conclusions identifying the specific characteristics of a message objectively and systematically. The research concluded that the role of teachers in the digital age.



Full Text:

PDF

References

Adisel & Ahmad Gawdy Prananosa. (2020). Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Sistem Manajemen Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. ALIGNMENT: Journal Of Adminitartion And Educational Management. Vol.3. No.2.

Agustin, Farida dkk. (2020). Manajemen Pembelajaran Daring Menggunakan Education Smart Courses. TMJ: Technomedia Journal. vol.5 no.1.

Budi, Cahyo. (2018). Manajemen Pembelajaran. Semarang: Unnes Press.

Baskoro AD, dkk. (2023). Tranformasi Peran guru di Era Digital: Studi Kasus di Perguruan Nurul Fadhilah, Percut Sei Tuan, Deli Serdang. Jurnal Sustainable. vol 6 no.1.

Deni Zulaiha. (2018). Peran Guru Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran di Era Teknologi Digital. Prosiding Seminar Nasional 21 Uviversitas PGRI Palembang.

E, Mulysa. (2009). Standar Kompetensi guru dan Sertifikasi Guru, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Fanaqi Chotijah, dkk. (2022). Workshop Manajemen Pembelajaran erbasis Digital bagi Guru SD di Kota Kulon Kabupaten Garut. Yumary: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. vol.2, no.3.

Gemanafle M & Batlolona Rafafy J. (2021). Manajemen Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Indonesia. vol.no.1, pp 28-42.

Hafid & Barnoto. (2022). Manajemen Pembelajaran Kelas Digital Berbasis Google Workspace for Education. Kharisma: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan. vol.1

Husna, Khalisatun dkk. (2023). Tranformasi Peran Guru di Era Digital: Tantangan dan peluang. Perspektif: Jurnal Pendidikan dalam Ilmu Bahasa. Vol.1, No.4.

Ilahi Wiyati N & Imaniyati, Nani. (2016). Peran Guru sebagai Manajer dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. vol.1, no.1.

Landa Rodo Z, dkk. (2021). Pengaruh Literasi Digital dan Manajemen Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Peserta Didik di SMA Pelita Rantepo. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika. vol.5. no.1.

Lubis, Metha. 2019. Peran Guru Pada Era Pendidikan 4.0. EDUKA: Jurnal Pendidikan, Hukum dan Bisnis. Vol.2.No.2

Minasih & Aninda GD. (2018). Peran Guru dalam Pengelolahan Kelas. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar. vol.5, no.1.

Putri, D.P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar Vol.2, No.1.

Rusdiana & Nasihudin. (2020). Manajemen Pembelajaran dalam Upaya Memutus Mata Rantai Penyebaran Covid-19. Bandung: Pusat penelitian dan Penerbitan Lembaga penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat UIN Sunan Gunung Djati.

Saerang, MH dkk. (2023). Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru di Era Digital: Tantangan dan Peluang. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol.9. No 1.

Sandriani, Andi dkk. (2023). Peran Guru dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional: Universitas Negeri Makasar.

Syahid AA, dkk. (2022). Analisis Kompetensi Digital Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Vol.6. no 3.

Syafarudin & Nasution, Irwan. 2005. Manajemen Pembelajaran. Jakarta: QUANTUM TEACHING.

Tari, Ezra & Hutapea Hasiholan R. (2020). Peran Guru Dalam Pengembangan Peserta Didik di Era Digital. Kharisma: Jurnal Ilmiah Teologi. Vol.1. No.1.




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY