THE ROLE OF THE MADRASAH HEADMASTER IN IMPLEMENTING MEETING MANAGEMENT

Chusnul Chotimah, Moh Ali Fauzi, Miftahuddin Miftahuddin




Abstract

This research aims to determine the role of the Madrasa headmaster in implementing meeting management, the obstacles faced, and the factors that influence the implementation of meeting management at MAN 1 Nganjuk. This research is qualitative research using data collection techniques through observation and interviews. The results of the research show that the headmaster of MAN 1 Nganjuk implements four roles in implementing meeting management, namely as Leader, Manager, Motivator, and Supervisor. The obstacles faced by the head of MAN 1 Nganjuk in implementing meeting management included: the absence of several meeting participants, lack of focus from meeting participants, as well as conflict and tension between meeting participants. Apart from that, several factors influence meeting management at MAN 1 Nganjuk, such as meeting objectives, meeting preparation, effective communication, effective leadership, evaluation and follow up.



Full Text:

PDF

References

Abu-Shreah, M., & Al-Sharif, M. (2017). The Meetings Management in the Secondary Schools in Ramtha District, from the Teachers Point of View. Journal of Education and Practice, 8(9).

Ajepri, F., Vienti, O., & Rusmiyati, R. (2022). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. https://doi.org/10.58561/mindset.v1i2.53

Angga, I. M. P., & Pradana, G. W. (2021). Sinergi Desa Dinas Dan Desa Adat Dalam Penataan Konsep Tri Hita Karana Sebagai Upaya Pembangunan Desa Yang Berkesinambungan (Studi Desa Dinas Dan Desa Adat Kaliakah, Jembrana-Bali). Publika. https://doi.org/10.26740/publika.v9n4.p529-544

Balkar, B., & Şahin, S. (2015). The Role of Leadership Skills of High School Principals in Their Knowledge Management Process Competencies. Journal of Studies in Education, 5(3). https://doi.org/10.5296/jse.v5i3.7631

Hendri Fauza, Achmad Anwar Batubara. (2020). Peran Kepala Madrasah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru Man 1 Medan. Hijri, 9(2). https://doi.org/10.30821/hijri.v9i2.8364

Jauhari, I., & Maunah, B. (2022). Kategori Kepemimpinan Transformasional dalam Aspek Spiritualisasi Pendidikan Islam (Studi kasus di MTs Negeri 1 Ponorogo). Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 3(2). https://doi.org/10.55380/tarbawi.v3i2.248

Kaharudin, K., & Hannah, B. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Madrasah Tsanawiyah As-Sholihiyah. Jurnal Manajemen Dan Budaya, 1(2). https://doi.org/10.51700/manajemen.v1i2.219

Karl, K. A., Peluchette, J. V., & Aghakhani, N. (2022). Virtual Work Meetings During the COVID-19 Pandemic: The Good, Bad, and Ugly. Small Group Research, 53(3). https://doi.org/10.1177/10464964211015286

M. Yusuf. (2020). Manajemen Rapat, Teori dan Aplikasinya dalam Pesantren. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(2). https://doi.org/10.33367/ji.v10i2.1266

Margaretha, D. (2022). Identifikasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Tuturan Pata Dela Masyarakat Ngada Dalam Upaya Pendidikan Karakter. Sebatik, 26(1). https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i1.1849

Marianti, M. (2004). Pembicara Rapat Selain GM, Adalah Marketing Manager, Operation/ Manajemen Rapat Yang Efektif Dan Efisien. Bina Ekonomi, 8(2).

Murfi, A., Fathurrochman, I., Atika, A., & Saiva Jannana, N. (2020). Kepemimpinan Sekolah dalam Situasi Krisis Covid-19 di Indonesia. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1). https://doi.org/10.14421/manageria.2020.51-07

Nugraheni, A. S., & Khanifah, S. (2016). Peran Kepala Madrasah Sebagai Motivator Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(2). https://doi.org/10.26555/jpsd.v2i2.a5484

Putri, W. A., Astalini, A., & Darmaji, D. (2022). Analisis Kegiatan Praktikum untuk Dapat Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Berpikir Kritis. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(3). https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2638

Qiptiah, D. M. (2019). Model Pengambilan Keputusan Kepala Sekolah di Mts Irsyadud Diniyah Kabupaten Probolinggo Tahun Pelajaran 2018/2019. TARLIM : JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 2(1). https://doi.org/10.32528/tarlim.v2i1.2072

Rahmawati, D. A. (2020). Peran Kepala Madrasah Sebagai Leader Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Kaos GL Dergisi, 8(75).

Risman. (2020). Peran Kepala Madrasah Sebagai Motivator Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 9 Bandar Lampung. Repository Raden Intan.

Rismayana, A. H., & Nur, V. A. (2019). Sistem Informasi Agenda Rapat Berbasis Web Menggunakan SMS Gateway (Studi kasus Politeknik TEDC Bandung). Tedc, 10(1).

Sarifudin, S. (2019). Implementasi Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (Min) Kota Bogor. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(01). https://doi.org/10.30868/im.v2i01.374

Sastypratiwi, H., Prihartini, N., Nyoto, R. D., & Anra, H. (2018). Traceability Kebutuhan dan Perancangan Konseptual Manajemen Rapat Terintegrasi. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika (JEPIN), 4(1). https://doi.org/10.26418/jp.v4i1.24499

Sianturi, R. (2022). Uji homogenitas sebagai syarat pengujian analisis. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1). https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.507

Suranto, D. I., Annur, S., Ibrahim, & Alfiyanto, A. (2022). Pentingnya Manajemen Sarana Dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2). https://doi.org/10.33578/kpd.v1i2.26

Syafaruddin, S., Salim, S., & Hamdan, H. (2020). The Leadership of the Principal of Madrasa in Implementing the Madrasa Tsanawiyah Al Ittihadiyah Curriculum Program at Pangkalan Masyhur Medan. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 6(2). https://doi.org/10.24952/fitrah.v6i2.3353




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY