TEACHERS' EFFORTS IN INCREASING STUDENTS' MOTIVATION FOR LEARNING THE ISLAMIC RELIGION AT MADRASAH ALIYAH NURUL JADID

Miftahussurur Miftahussurur




Abstract

Noting the benefits of motivation and the lack of Islamic teachers in motivating students, the efforts of Islamic teachers need to be improved. This study aims to determine the efforts of Islamic teachers in increasing student motivation, to know and describe the form of motivation of Islamic teachers in motivating students and to know the role of Counseling Guidance teachers in motivating students. This research is a descriptive qualitative research. Data collection used in the research is observation, interview and documentation. The results showed the teacher's efforts in increasing student motivation, namely by stimulating students, secondly providing realistic expectations, thirdly giving awards, and fourthly directing students' behavior. The form of motivation that is often given by Islamic religion teachers varies greatly, but the form of motivation that is often used by teachers in increasing student motivation is in the form of grades, where grades can improve poor test scores. The role of counseling guidance teachers in increasing student motivation is as mentors and counselors. In essence, motivation to learn Islamic religion is a trait from within students that can increase and decrease students' interest and effort to behave in learning.


Full Text:

PDF

References

Amani. (2018). Peran Guru Bimbingan dan konseling dalam memotivasi belajar siswa SMPN 15 Yogyakarta. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam. (Vol. 15, No. 1).

Arianti. (2018). PERANAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. Didaktika: Jurnal kependidikan Vol 12, No. 2

Baharun, Hasan., & Mundiri, Akmal. (2018). Metodologi Studi Islam; Percikan Pemikiran tokoh dalam Membumikan Agama. Yogyakarta: Arruzz Media.

Jannah, IK, & Rozi, F. (2021). Revitalisasi Pemberdayaan Budaya Karakter Nuansa Religiustik Dalam Membentuk Prilaku Pekerti Santri. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5 (1), 17-34.

Moleong, L. (2018). Metodologi Penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya

Parnawi, Afi. (2020). Psikologi Belajar. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Mustajab, M., Rozi, F., Baharun, H., & Maulidiya, H. (2021). Program 'Sekolah Sak Ngagine'; Kebiasaan mencintai Al-Qur'an sejak dini berdasarkan Tilawati. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6 (3), 1667-1776.

Suharni. (2021). UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1).

Rahman, S. (n.d.). PASCASARJANA UNIVERSITAS NEGERI GORONTALO PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0” PENTINGNYA MOTIVASI BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR.

Rozi, F., & Firdausiah, F. (2021). Implementasi Role-Playing Games dalam Mengatasi Anak Introvert. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 13 (2), 1394-1402.

Rozi, F., & Lana, JIKA (2021). Implementasi Pembelajaran Jarak Jauh (PPJ) dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Fondatia , 5 (1), 109-124.

Rozi, F., & Zubaidi, A. (2019). Efektivitas Penerapan Metode Al-Miftah Li Al-Ulum Dalam Belajar Membaca Buku Klasik Di PP. Nurul Jadid Paiton Probolinggo. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3 (2), 157-174.

Rozi, F., Bali, MMEI, Firdaus, S., Wijaya, M., Mursyidi, RA, Haqiki, MW, & Abidin, Z. (2020, Agustus). Manajemen pembelajaran; mengidentifikasi gaya belajar pembelajar bahasa di madrasah. Dalam Prosiding Konferensi Internasional tentang Teknik Industri dan Manajemen Operasi (Vol. 5, hlm. 3783-3790).

Rozi, F., Ramdlani, M., Najah, F., Azizah, N., Niswa, H., Abdillah, M., & Rozi, F. (2021). Pembelajaran Jarak Jauh dan Pembelajaran Mandiri Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Dalam Jurnal Fisika: Seri Konferensi (Vol. 1899, No. 1, hal. 012177). Penerbitan TIO.

Rozi, F., Rosidah, R., Ni'mah, M., Masun, H., & Juaeriyah, K. (2021). Pendekatan Blended Learning dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Dalam Jurnal Fisika: Seri Konferensi (Vol. 1779, No. 1, hal. 012065). Penerbitan TIO.

Rozi Fathor., Hasanah Uswah. (2021). Desain dan Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Lumajang: Klik Media

Schunk, DH (2018). Teori belajar: Perspektif pendidikan (E. Hamdiah & R. Fajar, Trans.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tobias, S., & Duffy, TM (Eds.). (2019). Instruksi Konstruktivis: Sukses atau Gagal? New York, NY: Routledge.




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY