ANALYSIS OF MARKETING MANAGEMENT IN INCREASING SAVING PRODUCTS IN KSPPS BMT NU, MLANDINGAN BRANCH, SITUBONDO

DOI: https://doi.org/10.33650/profit.v5i2.3301

Authors (s)


(1) * Sofian Syaiful Rizal   (Universitas Nurul Jadid)  
        Indonesia
(2)  Mamik Sari Dewi   (Perbankan Syariah Fakultas Agama Islam Universitas Nurul Jadid)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Marketing management is the key to the continuity of an organization’s business so that it runs according to its function. The development of financial institutions, both banks, and non-banks, will encourage financial institutions always to optimize their marketing activities. Analyzing the market and its environment to find out how big the opportunity is to seize the market and how big the threat is that must be faced. This article aims to find out how marketing management is in improving products at the BMT NU Mlandingan branch. This study uses a descriptive qualitative method by conducting structured interviews in the form of questions related to obtaining relevant informants from customers and employees of the BMT NU Mlandingan Branch. Marketing management process by doing market segmentation, target market, determination, positioning, and differentiation. Savings and financing products are good and increasing from the intensity of increasing the number of customers with the reason that customers are easier and understand the advantages of savings and financing products at the malandingan branch of BMT NU. The findings in this study indicate that promotions can increase the number of customers in a faster time and reach a wider audience using existing media.

 

Keywords: Marketing management, Products, BMT



Keywords

Marketing management, Products, BMT



Full Text: PDF



References


Apriyanti, Putri, Djarsuro Surya, dan Lutfi. “Analisis kualitas layanan dan citra perusahaan terhadap loyalitas nasabah dengan kepuasan nasabah sebagai variabel intervening (Studi Empirik Nasabah Tabungan Tandamata Bank BJB Cabang Serang).” Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen Tirtayasa 1, no. 2 (2017): 159–66. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JRBM.

As' at, Zoana Irmanis. Strategi pemasaran produk simpanan wadiah di KSPPS BMT NU Sejahtera cabang Jepara. Diss. UIN Walisongo, 2019..

Asih, Rusmini. Strategi Pemasaran Produk Tabungan Mudharabah (Tabah) Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Pada LembagaKSPP. Syariah BMT NU Jawa Timur Cabang Wringin Bondowoso. Diss. Institut Agama Islam Negeri Jember, 2021.

Arif, Mohammad. “Pengaruh Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah Melalui Kepuasan Sebagai Variabel Intervening Produk Tabungan Emas Pegadaian.” Jurnal Ilmu Manajemen (JIM) 8 (2020): 472–81.

Fitri, Rahma, dan Alim Murtani. “Analisis Strategi Pemasaran dan Pelayanan Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Tabungan Mabrur Pada PT. Bank Syariah Mandiri KC Setia Budi Medan.” Jurnal FEB 1, no. 1 (2020): 91–102.

Haryati, Yati, et al. "Strategi Pendampingan Melalui Bauran Pemasaran Di BMT NU Sejahtera KC Harjamukti Dalam Menghadapi Masa Pandemi." Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2.2 (2020): 262-272.

Ismanto, Kuat. "Pengelolaan Baitul Maal pada Baitul Maal Wa Tamwil (BMT) di Kota Pekalongan." Jurnal Penelitian 12.1 (2015): 24-38.

Kunci, Kata. “Strategi Perbankan Syariah dalam Menanggulangi Potensi Kerugian pada Akad Mudhrabah” 4, no. 1 (2021): 335–45.

Maulana, Rizky Khaisar, dan Mukhlis Yunus. “Pengaruh Pemasaran Relasional Terhadap Loyalitas Nasabah Melalui Kepuasan Nasabah Dan Kepercayaan Nasabah Tabungan Bank Bri Syariah Di Kota Banda Aceh.” Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen 3, no. 1 (2017): 36–45.

Muslimin, Supriani. Peranan Lembaga Keuangan Mikro Syariah Terhadap Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Menengah (studi kasus pada Baitul Maal Wat Tamwil Al Amin Makassar). Diss. UIN Alauddin Makassar, 2015.

Nurjaya. “Hubungan Gaya Kepemimpinan Dengan Produktivitas Kerja Pegawai Bmt El Bina Insani Cugenang.” AGRITA (AGri) 2, no. 1 (2020): 1. https://doi.org/10.35194/agri.v2i1.979.

Nurmasari, L T. “Analisis Manajemen Pemasaran Syariah Pada Produk Simpanan Muḍarabah Di Bmt Mbs Syariah Kantor Pusat Madiun,” 2020. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/10891.

Rahayu, Putri Gusti, dan Mariani St Tanjung. “Strategi Pemasaran Tabungan Pada Pt. Bank Perkreditan Rakyat Rangking Aur,” 2019, 1–13. https://doi.org/10.31219/osf.io/xvyc8.

Rizal, Sofian Syaiful, dan Universitas Nurul Jadid. “Pelaksanaan jaminan fidusia pada pembiayaan murabahah di bank bni syariah kantor cabang probolinggo,” no. 04 (n.d.).

Rukqoyyah, St, Susmita Dewi. “STRATEGI PEMASARAN PRODUK TABUNGAN DAN PEMBIAYAAN DALAM UPAYA MENINGKATKAN JUMLAH NASABAH DI BMT NU CABANG KETAPANG SAMPANG.” In Prosiding Pengabdian Kepada Masyrakat Kolaboratif EBIS 1, 21–29, 2021.

Rizal, Sofian Syaiful, and Moch Alfien Maulana. "Analisis Penerapan Pembiayaan Al-Qordul Hasan di DI BMT NU Bungatan Situbondo." Jesya (Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah) 4, no. 1 (2021): 368-376.

Rukqoyyah, St, dan Susmita Dewi. “UPAYA MENINGKATKAN JUMLAH NASABAH DI BMT NU,” 2021, 21–29.

Sari, Nilam. "Manajemen Marketing (Pemasaran) Produk Jasa Keuangan Perbankan dalam Perspektif Islam." Media Syari'ah: Wahana Kajian Hukum Islam dan Pranata Sosial 14.2 (2012): 199-212.

Silfia, Fina. Penerapan Strategi Pemasaran Produk Tabah Dalam Meningkatkan Jumlah Anggota di KSPPS BMT NU Cabang Galis Pamekasan. Diss. INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI MADURA, 2020.

Sari, Ratna Purnama, Ahmad Mulyadi Kosim, dan Suyud Arif. “Pengaruh Etika Pemasaran Islam Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah.” Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam 9, no. 2 (2019): 131. https://doi.org/10.32507/ajei.v9i2.452.

Siagian, Ade Onny, Rini Martiwi, dan Natal Indra. “Manajemen Pemasaran.” Jurnal Pemasaran Kompetitif 3, no. 3 (2020): 44–51. https://repository.bsi.ac.id/index.php/unduh/item/288824/FULL-PAPER-KOMPETITIF_NTW.pdf.

Yaqin, Ainul. “Fungsi Sosial Baitul Maal Wa Tamwil (BMT) Pasca UU No 1 Tahun 2013 Tentang Lembaga Keuangan Mikro.” Mabsya: Jurnal Manajemen Bisnis Syariah, 2021. https://doi.org/10.24090/mabsya.v3i2.5597.


Article View

Abstract views : 311 times | PDF files viewed : 491 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/profit.v5i2.3301


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Sofian Syaiful Rizal

 



Creative Commons License

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Profit : Jurnal Kajian Ekonomi dan Perbankan Syariah
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.