STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN JUMLAH NASABAH PEMBIAYAAN MURABAHAH DI PT. BPRS AMANAH INSAN CITA

Tri Annisya, Ahmad Amin Dalimunhe, Haidar Helmi
DOI: https://doi.org/10.33650/profit.v6i2.3526



Abstract

This research aims to analyse the marketing strategy BPRS Amanah Insan Cita implemented to increase the number of murabahah financing customers temporally. This study uses a descriptive analysis method with a qualitative approach. Data sources were obtained through interviews, documentation, observation, and journal references. The results of this study indicate that BPRS Amanah Insan Cita uses the 4P marketing mix strategy (location, product, price and promotion). The strategy more often used in this case is the promotion strategy, compared to the three methods. Through a promotional process, customers better understand the advantages and disadvantages of murabahah financing products. The promotion strategy is more effective and aimed at the general public to increase the number of customers faster.

 



Keywords

Marketing Strategy, Murabahah Financing, BPRS Amanah Insan Cita.

Full Text:

PDF

References

Abdul Pauji, M Kholil Nawawi, and H. H. (2015). Strategi Pemasaran Funding Officer Dalam Meningkatkan Minat Nasabah Di BPRS Amanah Ummah. Journal Ekonomi Islam, 6(2), 379–429.

ADNAN, A. Z. (2018). STRATEGI PEMASARAN PEMBIAYAAN MURABAHAH DALAM PENGEMBANGAN USAHA NASABAH DI KOPERASI MITRA DHUAFA CABANG RAJAGALUH MAJALENGKA. Syntax Literate : Jurnal Ilmiah Indonesia, 3(6), 10–27.

Fatimah, & Metekohy, E. Y. (2013). Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Murabahah pada Bank X Syariah Cabang Tangerang Selatan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 12(1), 75–82.

Ismail Nawawi. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Dwi Putra Pustaka.

Mohammad Syaiful Suib, L. S. (2022). RISK MANAGEMENT DALAM MENINGKATKAN. J-EBIS (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 7(April), 123–144.

Negoro, R. W. and H. A. (2021). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Nasabah Produk Pembiayaan Murabahah Pada KSPPS Baitut Tamwil Tazakka. Journal of Global Business and Management Review, 3(1), 52–67.

Nur Vita Anggaraini and others. (2021). Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Untuk Meningkatkan Keunggulan Kompetitif Dalam Perspektif Ekonomi Islam. IQTISADIE: JOURNAL OF ISLAMIC BANKING AND SHARIAH ECONOMY, 1(1), 25–44.

Prastya, A., & Susianto. (2019). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Pembiayaan Murabahah Pada BPRS Al-Washliyah Medan. Jurnal FEB, 1, 649–658.

Risal, T. (2019). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP LOYALITAS NASABAH DENGAN KEPUASAN SEBAGAI VARIABEL INTERVENING PADA BMT KAMPOENG SYARIAH. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 8.

Sanusi, A., & Dan, N. H. A. (2015). Manajemen Strategi Pemasaran (A. AAkar (Ed.); Cetakan 1). Pustaka Setia.

Sari, E. E. (2020). Upaya Meningkatkan Kepuasan Nasabah Melalui Relationship Marketing Dan Kualitas Pelayanan (Studi Kasus Pada PT. BPRS Amanah Insan Cita). Jurnal Abdi Ilmu, 13(1), 20–28.

Susianto, A. P. dan. (2019). ‘Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Pembiayaan Murabahah Pada BPRS Al-Washliyah Medan. Jurnal FEB, 1(1), 649–658.

Wahyudi, R., & Negoro, H. A. (2021). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Nasabah Produk Pembiayaan Murabahah Pada KSPPS Baitut Tamwil Tazakka. Journal of Global Business and Management Review, 3(1), 52–67. https://doi.org/10.37253/jgbmr.v3i1.4985

Wawancara Dengan Ibu Sri Mutia Pada Tanggal 14 Februari 2022. (n.d.).


Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/profit.v6i2.3526


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Tri Annisya

 



Creative Commons License

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Profit : Jurnal Kajian Ekonomi dan Perbankan Syariah
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.