Analisis Konsumsi Hijau pada Kegiatan Car Free Day dalam menciptakan Ekonomi Hijau di Alun-ALun Kota Kraksaan

Rizki Febri Eka Pradani, Sephia Eka Amalia Putri, Indah Nurlaili Safitri, Evi Sri Wulandari
DOI: https://doi.org/10.33650/trilogi.v5i4.9594



Abstract

Car Free Day is an initiative by the Indonesian government to reduce air pollution and promote environmentally friendly practices. In Kraksaan City, this program not only supports local SMEs by providing selling opportunities but also attracts significant public participation. This study aimed to assess the awareness level of Car Free Day visitors regarding green consumption and to identify barriers to adopting environmentally friendly consumer behavior. Using qualitative methods and descriptive research design, data were gathered through observation, interviews, and documentation. Results indicate that both visitors and participating SMEs lack understanding of green consumption principles. Many continue to consume and utilize non-environmentally friendly products, particularly in food packaging and transport choices. This study highlights the need for targeted education and policy measures to encourage sustainable consumption patterns during public events like Car Free Day.



Keywords

Green consumption; Consumer behavior; SMEs

Full Text:

References

Argha.(2012).Teori Bandarmologi Accumulation- Distribution.Dikutip dari www.creative- trader.com/bandarmology-theory- accumulation-distribution-3/

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.(2008).Kamus Besar Bahasa Indonesia edisi 3.Jakarta: Balai Pustaka

Dermawan.(2017).Cara Mengambil Keuntungan dari tren Pergerakan Harga Saham.Dikutip dari www.finansialku.com/tren-siklus- pasar-saham-part-1 /amp/ 2 April 2018, 11.00 WIB

Dermawan.(2017).Kenali Dasar Analisis Teknikal Sebagai Alat Bantu Trading.Dikutip dari www.finansialku.com/dasar-analisis- teknikal-trading/amp/ 2 April 2018, 11.10 WIB

Adquisiciones, L. E. Y. D. E., Vigente, T., Frampton, P., Azar, S., Jacobson, S., Perrelli, T. J., Washington, B. L. L. P., No, Ars, P. R. D. a T. a W., Kibbe, L., Golbère, B., Nystrom, J., Tobey, R., Conner, P., King, C., Heller, P. B., Torras, A. I. V., To-, I. N. O., Frederickson, H. G., … SOUTHEASTERN, H. (2019). Pengetahuan Akuntansi Pelaku Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Terhadap Laporan Keuangan. Duke Law Journal, 1(1), 17-35.

Andayani, S. A., Febrianti, T., Maesyaroh, S. S., & Hidayati, H. (2023). Edukasi Konsumsi Hijau dalam Peningkatan Perilaku Konsumen yang Ramah Lingkungan. 4(3), 2256-2259. https://doi.org/10.31949/jb.v4i3.5420

Chamariyah. (2012). Model pengembangan ukm melalui car free day di kabupaten pamekasan.

Halpiah, H., & Putra, H. A. (2022). Implementasi Akuntansi Sebagai Strategi Bisnis Umkm. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 16(2), 308-321. https://doi.org/10.32815/jibeka.v16i2.1034

Handoko, T. H. (2010). Perilaku Konsumen dan Etika dalam memilih produkk. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689-1699.

Pahlawi, M. N., & Dharin, A. (2021). Strategi Pengembangan Potensi Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Kerajinan Tangan Kiso "Jago Abadi" Di Desa Kemiri, Kabupaten Banyumas. Bantenese : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 113-125. https://doi.org/10.30656/ps2pm.v3i2.3902

Persaulian, B. H. A. A. A. (2013). Jurnal Kajian Ekonomi, Januari 2013, Vol. I, No. 02 ANALISIS KONSUMSI MASYARAKAT DI INDONESIA Oleh : Baginda Persaulian ∗ , Hasdi Aimon ∗∗ , Ali Anis ∗∗∗. Kajian Ekonomi, I(02), 1-23. https://media.neliti.com/media/publications/7109-ID-analisis-konsumsi-masyarakat-di-indonesia.pdf

Putri, F. A. (2023). Penerapan Green Economy Pada Kegiatan Ekonomi Masyarakat Di Kasepuhan Ciptagelar Kabupaten Sukabumi Jawa Barat.

Reza, K. ali, Kusumawardhana, B., & Kresnapati, P. (2019). Analisis Motivasi Masyarakat Terhadap Olahraga Rekreasi Dalam Kegiatan Car Free Day di Simpang Lima Kota Semarang. Conference.Upgris.Ac.Id, 27-32. http://conference.upgris.ac.id/index.php/snk/article/view/529

Saputro, W. (2020). Metode deskripsi untuk mengetahui pola belanja konsumen pada data penjualan. Jurnal INTEK, 3(1), 25-33.

Tyas, R. H., Firsty Ramadhona, L. A., & Az zakiyah, N. A. (2022). Analisis Konsumsi Masyarakat Di Jawa Tengah Tahun 2015-2018. Jurnal Ekonomi-Qu, 12(1), 23. https://doi.org/10.35448/jequ.v12i1.16293

Wika Undari, Anggia Sari Lubis. (2021). Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 6(1), 32-38. https://doi.org/10.32696/jp2sh.v6i1.702


Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/trilogi.v5i4.9594


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 RIZKI FEBRI EKA PRADANI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This ejournal system and its contents are licensed under

a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License