Pengaruh Literasi Informasi terhadap Model Pembelajaran Problem Based Learning
AbstractInformation literacy is a critical skill that supports learning processes, especially in Problem-Based Learning (PBL) models, which emphasize critical thinking and problem-solving. This study aims to investigate the influence of information literacy on PBL models in vocational education at SMK Negeri 10 Medan. Using a quantitative descriptive method, the research involved 55 students, divided into experimental and control groups. The experimental group applied PBL, while the control group used conventional learning models. Results revealed a significant improvement in the information literacy skills of the experimental group, with pretest and posttest average scores increasing from 52.00 to 82.92, compared to the control group (pretest 51.50, posttest 79.63). Statistical analysis confirmed the significant impact of PBL on improving information literacy. The findings suggest that PBL enhances students' engagement, critical thinking, and ability to utilize information effectively. This research advocates for integrating PBL in educational curricula to foster higher-order thinking skills and better academic outcomes |
Keywords
Full Text:
References
Abdul Majid, Strategi Pembelajara Rosdakarya,Bandung,2013),13.
Aris shoimin. (2014). Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yokyakarta: AR-ruz media.
Bafadal, Ibrahim. (2001). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Budiningsih. Belajar dan Pembelajaran. (Jakarta: Rineka Cipta, 2005), 67.
Degeng N S. (1998). Ilmu pengajaran taksonomi variabel. Jakarta:
Departemen P & K Dirjen Dikti. Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Pendidikan.
Fadini, Desi Amalia. Analisis Program Literasi Informasi Berdasarkan Standar Acrl Di UPT. Perpustakaan Universitas Syiah Kuala. Diss. UIN Ar-Raniry, 2022.
Farisi, A., Hamid, A., & Melvina. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ssiswa pada Konsep Suhu dan Kalor. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(3),
Firdaus, Muthiara, and Elise Muryanti. "Games edukasi bahasa inggris untuk pengembangan kosakata bahasa inggris pada anak usia dini." Jurnal Pendidikan Tambusai 4.2 (2020): 1216-1227.
Indonesia. Perpustakaan Nasional. (1992). Panduan Koleksi Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI.
Iskandar. (2016), Literasi Informasi: Perspektif Pustakawan Jupiter XV, no. 1(2016):
Khadijah, Ute Lies Siti, and Encang Saepudin. "Rancangan Program Literasi Informasi Bagi Siswa Sekolah Dasar Mutiara Bunda Kota Bandung." Prosiding Magister Ilmu Komunikasi 1.2 (2017).
Ligia, R. dll. (2018). Literasi informasi siswa sekolah menengah pertama dalam pengerjaan tugas sekolah. BIBLIOTIKA : Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informas Volume 2 https://doi.org/10.17977/um008v2i22018p132
Md. Ashikuzzaman. “IFLA Empowering 8 model of information literacy.” LISBD Network, Desember 2014.
Noviana, Cut Ulfa. Literasi Informasi Mahasiswa Prodi S1 Ilmu Perpustakaan Angkatan 2015 (Penelitian di UPT. Perpustakaan UIN Ar-Raniry). Diss. UIN Ar- Raniry Banda Aceh, 2019
Ovan. (2020). CAMI: Aplikasi Uji Validasi dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Berbasis Web (Cet.1). Sulawesi Selatan: Yayasan Ahmar Cendikia Indonesia.
Pawit M. Yusup. Ilmu Informasi, Komunikasi, dan Kepustakaan. Jakarta: Bumi Aksara, 2013.
Pawit M. Yusup. Teori dan Praktik Penelusuran Informasi (Information Retrieval). Jakarta: Kencana, 2010.
Perpustakaan Nasional Republik Indonesia. Standar Nasional Perpustakaan. Jakarta: Perpustakaan Nasional Republik Indonesia, 2011.
Priyanto, Duwi. Teknik Mudah Dan Cepat Melakukan Analisis Data Penelitian Dengan SPSS Dan Tanya Jawab Ujian Pendadaran. Yogyakarta: Gava Media, 2010.
Riduwan. (2015). Dasar-Dasar Statistika.
Riski, Ligia, Yunus Winoto, and Asep Saeful Rohman. "Literasi informasi siswa sekolah menengah pertama dalam pengerjaan tugas sekolah." Bibliotika: Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi 2.2 (2018): 132-140. https://doi.org/10.17977/um008v2i22018p132
Riyanto, Yatim. 2009. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada.
Sconul. “The Sconul Seven Pillars Of Information Literacy: Core Model For Higher Education,” 2011.
Septiary, Denggan. "Pelaksanaan program gerakan literasi sekolah (GLS) di SD Muhammadiyah Sokonandi." E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan 9.2 (2020): 159-169.
Septiyantono, Tri. Literasi Informasi. 1st ed. Tangerang Selatan: UniversitasTerbuka, 2014.
Setyowati, Titin. "Pengembangan Media Infografis Tema Kemaritiman Nusantara sebagai Buku Bacaan dalam Kegiatan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di SMK Negeri 2 Turen." (2020).
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: CV Alfabeta
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta,2012.
Sukandarrumidi. Metodologi Penelitian: Petunjuk Praktis Untuk Peneliti Pemula.
Sulistyo Basuki. Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 1993.
Surachman, Arif. (2010). Perpustakaan Sekolah: Sebuah elemen penting dalam keberhasilan pendidikan dan pembelajaran di sekolah. Makalah disampaikan dalam Seminar Sehari Perpustakaan Sekolah di Kabupaten Tegal. 12 Maret 2011.
Tawaf, Tawaf, and Khaidir Alimin. "Kebutuhan informasi manusia: Sebuah pendekatan kepustakaan." Kutubkhanah 15.1 (2012): 50-59.
Tri Septiyantono., Modul Materi Pokok Literasi Informasi. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka, 2014.
Trianto. (2010). Pengantar Penelitian Pendidikan Bagi Pengembangan Profesi Pendidikan & Tenaga Kependidikan (Ed.1). Jakarta: Kencana Prenada MediaGroup.
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Zulkifli Amsyah, manajemen sistem informasi (Jakarta: Gramedia Pustaka Utama,1977) hal.289
10.33650/trilogi.v5i4.9739 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Sunyianto Sunyianto, Ida M. Pasaribu, Diana M. Zakiah, M. Fadlul Azmi, Kerisman Kerisman, Markus Markus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This ejournal system and its contents are licensed under
a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License