Implementasi Mnemonic Learning dalam Menghafal Al-Qur’an dengan Metode Hanifida

Lalu M Baihaqi Thahir
DOI: https://doi.org/10.33650/afkarina.v6i1.5350



Abstract

This paper discusses mnemonic learning strategies for memorizing the Qur'an. Al-Qur'an is the spirit for Muslims, if the spirit is lost then it is the same as Muslims have died. Therefore, the Qur'an is very important for Muslims to memorize, learn, and practice it. Memorization is the realm of the brain, related to remembering and forgetting. To achieve memorization with maximum results, a method is needed to achieve this goal, because if the method is wrong then of course the goal will be difficult to achieve. Mnemonic Learning as a method of memorizing has many strategies to improve memorization, including five Mnemonic strategies implemented at the Supercamp Hanifida Islamic Boarding School, namely the Number and Shape Method, Visual Imagery Method, Narrative Technique, Linking Word Method (Word link), and Loci method.



Keywords

Keywords: Implementation, Mnemonic Learning, Memorizing the Qur'an

Full Text:

References

Aliwafa, A. (2021). Buku Al Arabiyyah Al Muasirah karya Eckehard Schulz: studi analitis evaluatif dari aspek linguistik, psikologis, pedagogik, dan kultural (Doctoral dissertation, Pascasarjana UIN Sunan Ampel Surabaya).

Aminah, S. (2019). Pengaruh Strategi Mnemonic Device Terhadap Kemampuan Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran SKI Di MTs NU Raudlatut Tholibin Jekulo Kudus Tahun Pelajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, IAIN Kudus).

Apri, M. I. Z., & Yakin, H. H. (2021). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadist. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 1-8.

Ardika, Y. (2016). Efektivitas Metode Mnemonik Ditinjau dari Daya Ingat dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X TPA SMK N 2 Depok Sleman. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 7(1), 66-73.

Baharun, H. (2018). Penguatan Daya Ingat Mahasantri Melalui Mnemonic Learning. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 5(2), 180-192.

Bakken, J. P., & Simpson, C. G. (2011). Mnemonic strategies: Success for the young-adult learner. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 7(2), 79.

Fatmawati, E., Huzaimah, E., & Nafiqoh, H. (2018). Mengembangkan Nilai Moral Dan Disiplin Aud Melalui Metode Bercerita. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 1(2), 41-46.

Fitriana, A., Imron, A., & Arif, S. (2017). Hubungan Antara Hasil Tes Iq (Intelligence Quotient) Dengan Prestasi Belajar Siswa. PESAGI (Jurnal Pendidikan Dan Penelitian Sejarah).

Fitriana, R. (2019). Strategi pembelajaran kanji dasar menggunakan metode mnemonic dan happyou di program studi sastra Jepang FISIB Universitas Pakuan. Media Bahasa, Sastra, dan Budaya Wahana, 25(2), 1-11.

Halim, M. A. (2012). Keefektifan teknik mnemonic untuk meningkatkan memori jangka panjang dalam pembelajaran biologi pada siswa kelas VIII SMP Al-Islam 1 surakarta.

Hidayati, R. N., & Isroyati, I. (2020). Pelatihan Penerapan Sarana Fisik Materi Pembelajaran Bagi Guru Di SDN Kota Depok. Abdimas Siliwangi, 3(2), 260-266.

Lestari, Y. A. (2010). Metode mnemonik untuk mengingat dua belas nervus cranialis pada mahasiswa tingkat II akper Kosgoro Mojokerto (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).

Nurfadila, I. (2020). Penerapan Metode Mnemonik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, pp. 206-215).

Prihapsari, A. A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Think Talk Write Dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di MTs Tarbiyatul Islamiyah Jakenan Pati (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).

Putri, H. (2018). Penggunaan metode cerita untuk mengembangkan nilai moral anak TK/SD. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 87-95.

Santrock, J. W. (2009). Psikologi pendidikan educational psychology. Jakarta: Salemba Humanika, 86.

Setiawan, M. A., Rusandi, M. A., & Ahmad, K. I. (2018). Meningkatkan planned happenstance skills dalam perspektif Al Qur’an Surah Al Balad. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2), 59-70.

Sukaca, H. A. (2014). The 9 Golden Habits for Brighter Muslim. Bentang Pustaka.

Tri, S. (2016). Peer Review Dan Similarity Konsep Pembelajaran Multiple Intelligence Dalam Pendidikan IPS di Sekolah Dasar. Likhitaprajna, 18(1), 1-12.

Yunelzy, P. (2018). Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Menunjukkan Nilai-Nilai Musik Non Tradisional. Diklat Review: Jurnal manajemen pendidikan dan pelatihan, 2(2), 167-171.

Zaenudin, A., & Asror, K. (2019). Metode mnemonic: solusi kreatif untuk meningkatkan pemahaman nahwu bagi mahasiswa. semnasbama, 3, 184-195.


Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/afkarina.v6i1.5350


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 iin iin zainab

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Afkarina: Jurnal Pendidikan Agama Islam

Published by The Lembaga Penerbitan, Penelitian, dan Pengabdian kepada Masyarakat (LP3M) of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia 

 


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.