The Revitalization of The Madrasah Principal Leadership in Improving The Quality of Education
AbstractThis study aims to analyze the strategy of revitalizing the leadership of madrasah principals in improving the quality of education units in Madrasah Tsanawiyah (MTs) in the West Aceh Regency. This study uses a qualitative approach to revealing the factual conditions of the revitalization of madrasah leadership in improving the quality of education. Data collection techniques were carried out through observation, interviews, and document studies on reports of madrasa activities. Data analysis techniques for research results are carried out by interpreting and designing action plans on research results. The results show that the head of MTs West Aceh has not optimally improved the quality of functions in revitalizing the synergy and harmony among teachers and employees in improving the quality of education units, revitalizing processes, tools, and learning media in improving the quality of education units and revitalizing the participation of the community and government in improving quality. Education units in madrasas. The implication of the less than the optimal revitalization of madrasah leadership has resulted in a decline in the quality of the learning process and the quality of educational outcomes in madrasas.
|
Keywords
Full Text:
References
Alfulaila, N. (2022). The Effect of Reading & Writing Literacy Awareness Elementary Education Teachers on the Reading and Writing Literacy Ability of High-Grade Students. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 317-326. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v6i2.3330
Astawa, I. N. T. (2017). Memahami Peran Masyarakat dan Pemerintah dalam Kemajuan Mutu Pendidikan di Indonesia. Jurnal penjaminan mutu, 3(02), 197-205. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i2.200
Bungin, B. (2018). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Darmadi. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia Kekepalasekolahan. Yogyakarta: Deepublish.
Djoeffan, S. H. (2004). Revitalisasi Pendidikan sebagai Paradigma Peningkatan Kualitas Bangsa. Mimbar, 10(2), 219–233.
Elytasari, S. (2017). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan untuk Meningkatkan Kepercayaan (Trust) Stakeholders di TK Amal Insani Depok Yogyakarta. Warna, 1(1), 117–154.
Heningtyas, M. A. (2014). Peran Pemerintah dan Masyarakat dalam Upaya Pengembangan Pendidikan Nonformal (Studi Kasus: Eksistensi “Kampung Inggris” Kabupaten Kediri). Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya, 2(2), 264–268.
Herman, Idris, J., Asiah, N., Anifah, N., & Hasnadi. (2020). An Amanah Approach of Supervision Model to Improve the Performance of Islamic Education Teachers at Public Junior High Schools in Nagan Raya. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(08), 201–210.
Huda, I. A. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Terhadap Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 2(1), 121–125. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.622
Istiyarti, N., & Khristiyanta, E. P. (2014). Pemanfaatan TIK untuk Pembelajaran. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(1), 63.
Koswara, I. (2018). Revitalisasi Pembangunan Pendidikan melalui Pendekatan Komunikasi Pendidikan. Jurnal Agregasi : Aksi Reformasi Government dalam Demokrasi, 6(1), 1-10. https://doi.org/10.34010/agregasi.v6i1.849
Kurniawan, A. (2019). Jabatan Kepala Sekolah; Antara Jabatan Administrasi atau Jabatan Politik. Al-Mabhats, 4(2), 1–18.
Lahada, G. (2018). Penerapan Fungsi Manajemen terhadap Kebijakan Alokasi Dana Desa Peleru Kecamatan Mori Utara Kabupaten Morowali Utara. Jurnal Ilmiah Administratie, 10(1), 1–8.
Ma’sum, T. (2020). Eksistensi Manajemen Pemasaran dalam Membangun Citra Lembaga Pendidikan. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 10(2), 133–153. https://doi.org/10.33367/ji.v10i2.1243
Mulyasa, E. (2014). Menjadi Kepala Sekolah yang Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nurlena. (2020). Tugas dan Fungsi Kepemimpinan Kepala Madrasah di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 24–32.
Purnomo, H., Chaer, M. T., & Mansir, F. (2021). Humanistic Public Service Education in Government Gamping Sub-District Yogyakarta. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 52–61. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v5i2.2138
Raharjo, S. B., Subijanto, S. (2017). Sinkronisasi peraturan Pendidikan Dasar dan Menengah, Fokos Penyelenggaraan Pendidikan dalam Peningkatan Mutu Pada Satuan Pendidikan. Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan Badan Penelitian dan Pengembangan, Kemendikbud.
Sabri, A. (2013). Kebijakan dan Pengambilan Keputusan dalam Lembaga Pendidikan Islam. Al-Ta'lim Journal, 20(2), 373–379. https://doi.org/10.15548/jt.v20i2.34
Saleh, A. (2020). Karakter dan Nilai-Nilai Kepemimpinan Pamongpraja untuk Sinergitas Organisasi dan Pelayanan Publik di Kota Makassar. Jurnal Pallangga Praja (JPP), 2(1), 17–41. https://doi.org/10.33701/JPP.V2I1.1641
Sugiono. (2013). Sistem Penjaminan Mutu dalam Dunia Pendidikan. Universitas Kristen Satyawacana.
Sulasmi, S. (2018). Peran Variabel Perilaku Belajar Inovatif, Intensitas Kerjasama Kelompok, Kebersamaan Visi dan Rasa Saling Percaya dalam Membentuk Kualitas Sinergi. Ekuitas (Jurnal Ekonomi dan Keuangan), 13(2), 219–237. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2009.v13.i2.295
Sunhaji, S. (2014). Konsep Manajemen Kelas dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 2(2), 30–46.
Thoha, M., & Taufikurrahman, R. (2022). Revitalisasi Kelembagaan Madrasah Diniyah di Pamekasan. Nuansa: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 19(1), 64–82.
Usman, M. U. (2010). Menjadi guru profesional. Remaja Rosdakarya.
Wahyudin, U. R., Winara, D., & Permana, H. (2021). Teacher Professionalism Improvement Management: Study of Principal Leadership at SMA Al-Ittihad Karang Tengah Cianjur. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 115–124. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v5i2.2222
Waliadin, W. (2019). Peran Pemerintah Daerah dalam Bidang Pendidikan Nasional. Jurnal Thengkyang, 2(1), 70-89
10.33650/al-tanzim.v6i4.3583 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Herman Herman, Ade Kurniawan, Hasnadi Hasnadi