Mutual Relationship Management Between Teachers and Parents: Strategies for Improving Student Learning Outcomes

DOI: https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v6i3.3643

Authors (s)


(1) * Ahmad Tantowi   (Sekolah Tinggi Islam Kendal)  
        Indonesia
(2)  Ali Subhan   (Institut Pesantren Mathali'ul Falah)  
        Indonesia
(3)  Sahri Romadon   (Sekolah Tinggi Islam Kendal)  
        Indonesia
(4)  Rosidin Rosidin   (Sekolah Tinggi Islam Kendal)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to understand the mutual relationship between teachers and parents in improving student learning outcomes. The site of this research is SMA NU 01 Al-Hidayah Kendal. This research uses a qualitative case study approach, where the researcher tries to understand the meaning behind the phenomena that occur in the field through interviews, observations, and documentation. The results showed that the mutual relationship built by the school to make teachers and parents more intimate in improving student learning outcomes was carried out through careful and systematic planning by involving all school parties to obtain optimal results. The planning carried out then carried out optimally and carried out jointly by the school with a mutualistic symbiotic principle and continued with an evaluation with the principle of continuous improvement.


Keywords

Mutual Relationship, Learning Outcomes, Teachers, Parents

Full Text: PDF

References


Adawiyah, R. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Mahasiswa Melalui Kompetensi Profesional Dosen Dan Minat Belajar Mahasiswa. ANDRAGOGI: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 131–147.

Agung, I. (2010). Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Bagi Guru. In Jakarta: PT. Bestari Buana Murni.

Ahour, T., & Haradasht, P. N. (2014). The Comparative Effect of Using Competitive and Cooperative Learning on the Reading Comprehension of Introvert and Extrovert EFL Learners. Advances in Language and Literary Studiesnces, 5(4), 207–214.

Baharun, H., Zamroni, Amir, & Saleha, L. (2021). Pengelolaan APE Berbahan Limbah untuk Meningkatkan Kecerdasan Kognitif Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1382–1395.

Basri, H., & Rusdiana, A. (2015). Manajemen Pendidikan dan Pelatihan. In Pustaka Setia Bandung (pp. 1–189).

Dewi, R., & Khotimah, S. H. (2020). Pengaruh Profesionalisme Dan Disiplin Kerja Guru Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(2), 279.

Firmansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Unsika, 3(1), 34–44.

Gidayani, Kholid, I., Meriyati, Septuri, & Koderi. (2022). Service Orientation, Integrity and Commitment to Students; Administrative Performance Management in Madrasah. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 91–104.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajran. Lentera Pendidikan, 17(1), 66–79.

Handayani, I. P., & Hasrul, H. (2021). Analisis kemitraan guru dan orang tua dalam pembentukan karakter anak berdasarkan Kurikulum 2013 di SMA. Jurnal Pembangunan Dan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 9(1), 1–12.

Haromain. (2021). Strategi Sekolah Dalam Praktik Pembelajaran Jarak Jauh Pada Situasi Pandemi Covid 19. ACADEMIA : Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(1), 125–131.

Hasbullah, Juhji, & Maksum, A. (2019). Strategi Belajar Mengajar Dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Edureligia:Jurnal Pendidikan Aagama Islam, 3(1), 17–24.

Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 20–29.

Karina, R. M., Syafrina, A., & Habibah, S. (2017). Hubungan Antara Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Ipa Pada Kelas V SD Negeri Garot Geuceu Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 61–77.

Kartini, Y. (2020). Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Penyelenggaraan Pembelajaran Online Sebagai Upaya Pencegahan Virus Corona Di Mi Muhammadiyah Pasirmuncang. QALAM: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 77–91.

Nisa’, R., & Fatmawati, E. (2020). Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Penelitian, IBTIDA’: Media Komunikasi Hasil Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 135–150.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru Dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232.

Purwoko, S. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Komitmen Guru, Disiplin Kerja Guru, dan Budaya Sekolah terhadap Kinerja Guru SMK. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(2), 149–162.

Putri, M. A., Romdanih, & Oktaviana, E. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup melalui MetodePicture and Picture. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara, 6(10), 1–7.

Qodir, A. (2017). No TitleTeori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pedagogik, 4(2), 188–202.

Selian, N. (2019). the Management of Pre School Towards Accreditation Standards. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 11(2), 197.

Sulistiani, I. R. (2016). Pembelajaran Matematika Materi Perkalian Dengan Menggunakan Media Benda Konkret (Manik-Manik Dan Sedotan) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 SD Dinoyo 1 Malang. Jurnal Ilmiah Vicratina, 10(2), 1–5.


Article View

Abstract views : 684 times | PDF files viewed : 292 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/al-tanzim.v6i3.3643


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ahmad Tantowi, Ali Subhan, Sahri Romadon, Rosidin

Creative Commons License
 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
Published by Postgraduate of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.