HUMAS DALAM PERSPEKTIF ONTOLOGIS: TINJAUAN FUNGSIONAL MANAJEMEN HUMAS

Faiz Faiz, Didik Rahwiniyanto
DOI: https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v3i2.651



Abstract

This paper aims to examine the functional review of public relations management from an ontology perspective. Public Relations is an organizational activity that is manifested in the form of activities and at the same time is a process of communication between one individual with an individual or a community. The communication process that occurs and is created in this activity, is very important for the smooth and sustainable organization. Therefore, an ontology approach is needed, as part of a philosophical study to dissect about public relations management in terms of its function. As part of the study of philosophy, ontology has a very important role in finding out what and to what extent public relations management is to be achieved. In this perspective, the study of the functional review of public relations management concerns matters that have an existence in the dimensions of space and time, and can be reached by sensory experience, which includes the phenomenon of public relations that can be observed, measured and can be obtained and can be interpreted, so that it can be drawn a conclusion. This study uses a qualitative research type library approach. The data analysis technique used is content analysis. The results of the study show that; the managerial functional review of public relations covers the activities of fact finding, planning, communication, actuating, and evaluating.



Keywords

Management, Public Relations, and Ontology

Full Text:

PDF

References

Abrori, H. (2018). Humas Sebagai Method of Commucation Dalam Membentuk Image Madrasah. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 161–166. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i2.397

Ardhoyo, T. E. (2013). Peran dan Strategi Humas (Public Relations) dalam Mempromosikan Produk Perusahaan. Jurnal Ilmiah WIDYA, 1(1), 15–21.

Arikunto, S. (2013). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arumsari, N. R. (2017). Penerapan Planning, Organizing, Actuating, Dan Controlling di UPTD Dikpora Kecamatan Jepara. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Kontemporer, 3(2), 1–7.

Awaluddin, H. (2018). Fungsi Manajemen Dalam Pengadaan Infrastruktur Pertanian Masyarakat Di Desa Watatu Kecamatan Banawa Selatan Kabupaten Donggala. Publication, 2(1), 1–12.

Bakri Yusuf, H. R. (2018). Manajemen Komunikasi dalam Pengelolaan Informasi Pembangunan Daerah. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 4(1), 50–64.

Cangara, H. (2002). Pengantar Ilmu Komunikai. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Darmastuti, R. (2012). Media Relations – Konsep, Strategi dan Aplikasi . Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Depag. (2000). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Jakarta: Departemen Agama.

Haryanto, R., & Rozza, S. (2012). Pengembangan Strategi Pemasaran Dan Manajemen Hubungan Masyarakat Dalam Meningkatkan Peminat Layanan Pendidikan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 27–34.

Ishak, A. (2012). Peran Public Relations dalam Komunikasi Organisasi. Jurnal Komunikasi, 1(4), 373–380.

Jailani. (2018). Kerangka Kerja Manajemen Humas Dalam Lembaga Pendidikan. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 49–63. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i1.248

Jefkins, F. dan Y. (2003). Public Relations (Kelima). Jakarta: Erlangga.

Kasali, R. (2003). Manajemen Public Relations (Konsep dan Aplikasinya di Indonesia). Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Krisna Mulawarman, Y. R. (2018). Komunikasi Organisasi pada Dinas Perijinan Kota Yogyakarta untuk Meningkatkan Pelayanan. Jurnal Makna, 5(1), 31–41.

Kurnia, N. (2005). Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Media Baru: Implikasi terhadap Teori Komunikasi. Jurnal Mediator, 6(2), 291–296.

Linggar, A. M. (2001). Teori dan profesi Kehumasan. Jakarta: Bumi Aksara.

Mahfuzhah, H., & Anshari, A. (2018). Media Publikasi Humas Dalam Pendidikan. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 137–149. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i2.395

Morisan. (2008). Manajemen Publik Relations. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Morissan. (2014). Teori Komunikasi Individu Hingga Massa. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Mulyono. (2009). Manajemen Administrasi & Organisasi Pendidikan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Musyarrofah, M. (2018). Peran Humas dalam Pengembangan Pendidikan Tinggi. Jurnal Idaarah, 2(1), 11–23.

Putra, I. G. N. (1999). Manajemen Hubungan Masyarakat. Yogyakarta: Univesitas Atmajaya.

Rachmadi, F. (1996). Public Relations dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Rini, K. S. (2017). Peran Humas Dalam Meningkatkan Citra Universitas Tribhuwana Tunggadewi. Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 1(6.1), 34–37.

Ruslan, R. (2008). Manajemen Public Relations & MediaKomunikasi. Jakarta: Rajawali Pres.

Sagala, H. S. (2000). Administrasi Pendidikan Kontemporer. Bandung: Alfabeta.

Saleh, A. M. (2008). Manajemen Humas Pemerintah dalam Mendukung Pelaksanaan Program Otonomi Daerah. Administrasi Publik Dan Pembangunan, 2(5), 35–47.

Soemirat, Soleh & Ardianto, E. (2002). Dasar-Dasar Public Relations. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sutikno, M. S. (2012). Manajemen Pendidikan Langkah Praktis Mewujudkan Lembaga Pendidikan Yang Unggul (Tinjaun Umum Dan Islami). Lombok: Holistica.

Usman, H. (2009). Manajemen: Teori Praktek dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.


Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/al-tanzim.v3i2.651


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Faiz Faiz, Didik Rahwiniyanto

Creative Commons License
 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
Published by Postgraduate of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.