MENGGAGAS KERANGKA KERJA MANAJEMEN HUMAS DALAM TINJAUAN AKSIOLOGI PADA LEMBAGA PENDIDIKAN
AbstractThis research presents a public relations management framework in axiology review in educational institutions, where the framework has an important role in building and enhancing cooperation between schools and stake holders, guardians of students, government and other institutions to meet the needs of the institution. This research uses a qualitative with library research. The results showed that the implementation of public relations management functions, such as planning, organizing, actuating, and evaluating will be achieved when accompanied by optimal performance of public relations practitioners. But it is not enough on the performance of an individual, public relations management in axiology review applied in schools must apply the code of conduct, the code of profession, the code of publication, the code of enterprise. To be able to implement this, it is expected that professionals in the public relations field have the ability qualifications, namely; ethical sensibility, ethical reasoning, ethical conduct, and ethical leadership. |
Keywords
Full Text:
References
Abadi, T. W. (2016). Aksiologi: Antara Etika, Moral, dan Estetika. KANAL (Jurnal Ilmu Komunikasi), 4(2), 187–204.
Abrori, H. (2018). Humas sebagai Method of Communication dalam Membentuk Image Madrasah. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 160–166.
Adib, M. (2010). Filsafat Ilmu. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Bahrum. (2013). Akhirnya Manusia Adalah Makhluk Pencari Kebenaran. Jurnal Sulesana, 8(2), 35–45.
Burhan Nudin. (2015). Manajemen Humas dalam Peningkatan Pengelolaan Pendidikan di SD Muhammadiyah Kadisoka Kalasan Sleman. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijogo Yogyakarta.
Franz Magnis Suseno. (2010). Etika Dasar: Masalah-Masalah Pokok Filsafat Moral. Yogyakarta: Kanisius.
Hannah Mahfuzhah, A. (2018). Media Publikasi Humas dalam Pendidikan. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 137–149.
Harini, I. N. (2014). Manajemen Hubungan Masyarakat dalam Upaya Peningkatan Pencitraan Sekolah (Studi Kasus di SMP Al-Hikmah Surabaya). Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4(4), 8–20.
Hasan Agus R, A. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Brain Based Education. Jurnal Pedagogik, 3(2), 13–23.
Hefniy. (2017). Membangun Pendidikan Berbasis Islam Nusantara (Pendidikan Berbasis Karakter atau Akhlakul Karimah?). Jurnal Islam Nusantara, 1(1), 36–42.
Indrayani, H. (2016). Etika Advokasi Public Relations dalam Manajemen Krisis Reputasi. Jurnal Interaksi, 5(1), 68–77.
Jailani. (2018). Kerangka Kerja Manajemen Humas dalam Lembaga Pendidikan. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 49–63.
Munif, M. (2016). Pengembangan Pendidikan Agama Islam sebagai Budaya Sekolah. Jurnal Pedagogik, 3(2), 46–57.
Rumui, E. (2016). Analisis Isi mengenai Pelanggaran Kode Etik Profesi Public Relations dalam Film Thank You for Smoking. Jurnal E-Komunikasi, 4(1), 1–12.
Sanprayogi, M. (2017). Aksiologi Filsafat Ilmu dalam Pengembangan Keilmuan Keterkaitan Ilmu dengan Filsafat. Al-Murabbi, 4(1), 105–120.
Septuri. (2016). Konsep Manajemen Pendidikan Islam: Sebuah Analisis Aspek Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi Konsep Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Al-Idarah Jurnal Kependidikan Islam, 6(1), 62–93.
Sholeh, M. (2017). Kajian Kritis Tentang Standar Nasional Pendidikan (SNP) Kajian. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 36–55.
Syamsuddin. (2017). Penerapan Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Idaarah, 1(1), 3–4.
Zuhri, S. (2007). Etika Profesi Public Relation. Surabaya.
10.33650/al-tanzim.v3i2.657 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 AHMAD SYARIFI HIDAYAT