PENGEMBANGAN SUMBER DAYA MANUSIA BERBASIS TOTAL QUALITY MANAGEMENT DI SMK MUHAMMADIYAH PRAMBANAN
AbstractThis paper presents the development of human resources based on total quality management conducted at SMK Muhammadiyah Prambanan. Total quality management is an approach offered, so that educational institutions can survive and be able to win the competition between existing institutions. This research uses a qualitative approach with case study. The technique of collecting data is done through; observation, interview and documentation. Research data are presented in narrative descriptive form. The results showed that; SMK Muhammadiyah Prambanan implements several stages in human resource management, namely; planning, recruitment, and development of human resources that are carried out in a planned, systematic and oriented towards continuous quality improvement. Through the implementation of total quality management, "SMK Muhammadiyah Prambanan" managed to become a superior school and gain the trust of the public.
|
Keywords
Full Text:
References
Almasri, M. N. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia: Implementasi dalam Pendidikan Islam. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 19(2), 133–151.
Anwar, H. I. (2012). Peningkatan Mutu Sumber Daya Manusia dalam Konteks Pengembangaan Keunggulan Industri Rotan Nasional. Jurnal Manajerial, 1(1), 7-10.
Aryana, I. N., Wardana, I. M., & Yasa, N. N. K. (2017). Membangun Keunggulan Bersaing Melalui Kinerja Sistem Informasi dan Customer Intimacy dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 6(4), 1343–1364.
Budi, W Soetjipto, D. (2012). Paradigma Baru Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Amara Book.
Buniarto, E. A. (2015). Penerapan Total Quality Management dalam Peningkatan Sumber Daya Manusia. Akademika, 13(2), 53-60.
Bustamante, R., & Combs, J. P. (2011). Research Courses in Education Leadership Programs: Relevance in an Era of Accountability. International Journal of Education Policy & Leadership, 6(3), 1–11.
Cahyo, A. N. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia (SDM) Pendidikan dalam Meningkatkan Daya Saing SDIT Ar-Rahmah Pacitan. Muslim Heritage, 1(2), 263–286.
Çalişkan, E. N. (2010). The Impact of Strategic Human Resource Management on Organizational Performance. Journal of Naval Science and Engineering, 6(2), 100–116.
Hardika, B. S. (2019). Interview. Prambanan, Sleman, Yogyakarta.
Hartati. (2019). Interview. Prambanan, Sleman, Yogyakarta.
Hartatik, I. P. (2014). Buku Praktis Mengembangkan SDM. Yogyakarta: Laksana.
Hasan, M. T. (2003). Islam dan Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Lantabora Press.
Hijrawan, R. (2019). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia berbasis TQM di Madrasah Aliyah Nurul Ummah Kota Gede Yogyakarta. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 109-134.
Jaya, E. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Pendidikan SMART Ekselensia Indonesia. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 7(2), 1–8.
Krismiyati, K. (2017). Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SD Negeri Inpres Angkasa Biak. Jurnal Office, 3(1), 43–50.
Marlina, L. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan. Istinbanth, 15(2), 123–139.
Muhardi. (2004). Aspek-aspek Keunggulan Bersaing Perguruan Tinggi. Mimbar, 20(2), 179–193.
Notoatmodjo, S. (1992). Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.
Nuraeni. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikan. Jurnal Idaarah, 3(1), 124–137.
Priyatna, M. (2016). Manajemen Pengembangan SDM pada Lembaga Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(9), 1231–1250.
Rachmawati, I. K. (2008). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Andi.
Riyanto, I. (2019). Interview. Prambanan, Sleman, Yogyakarta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhermanto, S., & Anshari, A. (2018). Implementasi TQM terhadap Mutu Institusi dalam Lembaga Pendidikan. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 107–113.
Supardi, E. (2006). Total Quality Managemet dalam Perberdayaan Sumber Daya Manusia. Jurnal Geografi GEA, 6(1), 1–11.
Suseno, A. Z. A. dan. (2014). Penerapan TQM dalam Meningkatkan Kinerja UMKM. Jurnal Studi Manajemen, 8(2), 112–117.
Syadzili, M. F. R. (2019). Polarisasi Tahapan Kepemimpinan Transformatif Pendidikan Islam. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 55–81.
Syam, A. R. (2017). Konsep Kepemimpinan Bermutu dalam Pendidikan Islam. Al-Ta’dib, 12(2), 49–69.
Waiganjo, M., Mukulu, E., & Kahiri, J. (2012). Relationship between Strategic Human Resource Management and Firm Performance of Kenya’s Corporate Organizations. International Journal of Humanities and Social Sciences, 2(10), 62–70.
Walidin, W. (2016). Arah Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Dimensi Pendidikan Islam. Jurnal Edukasi, 2(2), 148–163.
Warisno, A. (2018). Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Peningkatan Mutu Lulusan pada Lembaga Pendidikan Islam di Kabupaten Lampung Selatan. Ri’ayah, 3(2), 99–113.
Widiansyah, A. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. Cakrawala, 18(2), 299–234.
10.33650/al-tanzim.v4i1.967 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Erlina Yuliyati