PUBLIC POLICY ANALYSIS: HOW MUTUAL PUBLIC RELATIONS SUPPORT EQUITABLE ACCESS TO EDUCATION
AbstractThis research aims to analyze the role of Mutual Public Relations (MPR) in supporting public policy to increase equal access to education. Using a qualitative approach through case studies at SMPI Al-Ilzamy, this research reveals the application of MPR as a communication strategy to disseminate information, involve parents, and support educational policies such as scholarship programs and academic assistance. The research results show that the MPR functions not only as an information channel but also as a liaison between schools and the community through two-way communication, which allows parents and students to provide input and understand policies better. This research emphasizes the importance of the MPR as an effective strategy for creating active community involvement and supporting equitable access to inclusive and fair education
|
Keywords
Full Text:
References
April, B., Sari, W., & Mesra, R. (2024). Pengaruh Kebijakan Pemerintah Terhadap Hubungan Sosial Masyarakat di Kota Aek Kanopan. 1, 78–88.
Arifin, M., & Kurniawan, R. C. (2024). Pengawasan Partisipatif Kesalahan Data Penempatan Tempat Pemungutan Suara (TPS) Pada Tahapan Persiapan Pemilu 2024. Jurnal Adijaya …, 02(03). http://e-journal.naureendigition.com/index.php/jam/article/view/1449%0Ahttps://e-journal.naureendigition.com/index.php/jam/article/download/1449/543
Arisanti, R., & Sauri, S. (2022). Analisis Kebijakan Program Pendidikan Agama Islam Untuk Meningkatkan Partisipasi Orang Tua dan Masyarakat. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 22(1), 103–124. https://doi.org/10.47467/mk.v22i1.2061
Unuja, M. (2024). Sinergitas Teamwork Dalam Meningkatkan Pelayanan Pendidikan Di Madrasah. Journal Manejemen Pendidikan Islam, 1(2), 86-97.
Arliman, L. (2022). Manajemen Krisis Public Relations (Studi Kasus Tentang Peran Humas Pemprov Sumbar Dalam Menghadapi Krisis Pembangunan Jalan Tol Padang-Pekanbaru). Ensiklopedia Education Review, 4(3), 119–126. https://www.kompasiana.com/caecilliajoeclynemulyen9106/6325de2b6f5c5e7dbf7a17c3/manajemen-krisis-shopee
Cahyadi, Jusmirad, Irfawandi, Rempe, Eni, Ramadani, Septiansyah, Ilyas, Almaida, Bahri, Hijriana, D. Anggraeni, Sarah, Andinar, Mannuntungi, N. Anggraeni, Khairinisa, Musfira, Khibran, … Agustang, A. D. M. (2023). Jejak Pulau (Penelusuran Kehidupan di Daratan Tersembunyi Bangko Tinggia). Formosa Journal of Social Sciences (FJSS), 2(2), 1–138. https://doi.org/10.55927/fjss.v2i2.4970
Choeriyah, N., & Assyahri, W. (2024). Keterlibatan Generasi Z dalam Proses Pembuatan Kebijakan Publik Guna Mendekati Pelayanan yang Lebih Inklusif dan Responsif. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora (Isora, 2(2), 244–254. https://isora.tpublishing.org/index.php/isora
Di, K., & Konawe, K. (2022). social networking,. 2(10), 3503–3512. https://doi.org/10.47492/jip.v2i10.1356
Fardinal, H. A. (2022). Mutu Pendidikan Islam : Jenis Kesisteman , Kontruksi Kesisteman dan Berfikir Kesisteman. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 3(4), 370–382. https://doi.org/10.31933/jemsi.v3i4.894
Fauziah, N., & Afrizal, S. (2021). Sosietas: Jurnal Pendidikan Sosiologi. Dampak Pandemi Covid-19 Dalam Keharmonisan Keluarga, 10(1), 974. https://doi.org/10.17509/sosietas.v11i1.36092
Fotaleno, F., & Batubara, D. S. (2024). Fenomena Kesulitan Generasi Z dalam Mendapatkan Pekerjaan Ditinjau Perspektif Teori Kesenjangan Generasi. 5(8). https://doi.org/10.46799/jsa.v5i8.1513
Hasan, H., & Nugroho, Z. (2022). Menuju Papua Damai dengan Pendekatan Pembangunan Inklusif. Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 56–66. https://doi.org/10.26593/jihi.v0i00.5973.56-66
Irshadi, F., & Ivanna, J. (2024). Meningkatkan Akses dan Kualitas Pendidikan di Palu , Sulawesi Tengah : Kebijakan Publik untuk Membangun SDM Unggul. 8, 19921–19932.
Jayanti, R. A. D., & Rahmat. (2023). Pendidikan Akhlak melalui Program Sekolah Ramah Anak di MIN 2 Mojokerto. Arus Jurnal Psikologi Dan Pendidikan, 2(3), 307–319. https://doi.org/10.57250/ajpp.v2i3.255
Komarudin, A., Rosmajudi, A., & Hilman Program Pascasarjana STIA YPPT Priatim Tasikmalaya, A. (2023). Implementasi Kebijakan Dalam Pengelolaan Sampah Rumah Tangga Dan Sampah Sejenis Sampah Rumah Tangga Di Kecamatan Indihiang Kota Tasikmalaya. Indonesian Journal Of Education And Humanity, 3(4), 41–49.
Musa, S., Nurhayati, S., Jabar, R., Sulaimawan, D., & Fauziddin, M. (2022). Upaya dan Tantangan Kepala Sekolah PAUD dalam Mengembangkan Lembaga dan Memotivasi Guru untuk Mengikuti Program Sekolah Penggerak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4239–4254. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2624
Negara, D. I., Dan, B., & Tahun, A. (2024). 1* 2 3 4. 2(1), 1–30.
Puspitaningrum, L. (2021). Peran Negara dalam Mengurangi Ketimpangan Digital: Studi Kasus Afrika Selatan. Jurnal Sentris, 2(1), 39–58. https://doi.org/10.26593/sentris.v2i1.4518.39-58
Putera, J. J. (2024). Pro Dan Kontra Legalisasi Perkawinan. 4(4), 1–15.
Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. Journal Of Social Science Research, 3(2), 1–15.
Santoso, G., Karim, A. A., Maftuh, B., Sapriya, & Murod, M. (2023). Pengantar Pendidikan Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi melalui Kajian Filosofis Pembukaan UUD 1945 Indonesia Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif (JUPETRA), 2(1), 297–311. https://jupetra.org/index.php/jpt/article/view/137.
Sauki, M. (2022). Strategi Komunikasi Hubungan Masyarakat untuk Membangun Citra Positif Pemerintah Kabupaten Bima Bervisi “RAMAH” (Religius, Aman, Makmur, Amanah, Handal). JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(2), 2666–2673. https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3200
Tedjo, A. K., Ramadhan, M. D., Dirgantara, M. D., & Bahari, R. A. M. (2021). Tantangan Budaya dalam Mewujudkan Kesetaraan Gender di India dan Solusinya. Jurnal Hubungan Internasional, 14(1), 142. https://doi.org/10.20473/jhi.v14i1.13310
Wardana, R. I., Publik, M. A., Sosial, F. I., & Padang, U. N. (2024). Analisis Ekonomi Politik dan Gender : Studi Kasus Peran Perempuan dalam Pembangunan Ekonomi di Indonesia. 3(1), 40–46. https://doi.org/10.57251/multiverse.v3i1.1381
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY