EXPLORING EMOTION MANAGEMENT TO IMPROVE SANTRI DISCIPLINE IN PESANTREN: AN ANGER MANAGEMENT PERSPECTIVE

Muhammad ilzamul khoir, Uthman Shehu Lawal, Hasan Baharun




Abstract

This study explores the emotional management of pesantren administrators as the first step in fostering santri by utilizing anger management as a synergy between emotional management and discipline. The approach used in this research is qualitative with a case study type to understand how to shape discipline values. The research findings show that in shaping the Santri discipline, administrators need to manage emotions positively, understand emotion recognition to help better manage reactions to situations and use relaxation techniques to reduce stress and improve concentration. In addition, it is essential to identify problems, look for alternatives, choose the best solution, speak clearly, honestly, and politely, change mindsets from negative to more positive or realistic, create a comfortable workspace and maintain healthy relationships with others. The results of this study provide a deep understanding of the spirit of discipline; these findings become a specific place in helping and developing a new face of an administrator and become a reference for other institutions, especially pesantren, by expressing emotion management.



Keywords

Exproring emotion management, Discipline, Anger Management

Full Text:

PDF

References

Agustian, A. (2024). Peran Taman Pendidikan Al-Qur” An Nurul Yaqin Dalam Membina Akhlak Santri Di Kelurahan Air Lintang Muara Enim. Indonesian Journal of Islamic and Social Science, 2(1), 16–24.

Al Qodli, A. Z., & Haryanto, B. (2024). Analisis Faktor Faktor yang Melatar Belakangi Kenakalan Santri di Pondok Pesantren. Jurnal PAI Raden Fatah, 6(3), 764–778.

Alfathiri, M. F. (2024). Kesiapan Mental Santri Takhasus Dalam Program Amaliyah Tadris di Pondok Pesantren Darul Huda Mayak Ponorogo. IAIN Ponorogo.

Amin, A. M. (2021). Implementasi Pembentukan Karakter Multikultural Santri Pondok Pesantren Riyadlus Sholihin Kota Probolinggo. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 46–68.

Sa'diyah, H., Manshur, U., & Suhermanto, S. (2024). Integration of Talking Stick and Audio Visual: an Innovative Approach in Improving Student Learning Outcomes. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 15(1), 48-60.

Aulia, S. (2023). Pengelolaan Lingkungan Desa Wisata Edukasi Berbasis Pemberdayaan Masyarakat di RW 03 Cempaka Putih Timur Jakarta Pusat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(17), 622–632.

Avivah, I. K. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Sikap Spiritual dan Penguatan Mental Anak di Taman Pendidikan Al-Qur’an Abdullah pada Masa Pandemi (Nawangan, Pacitan). IAIN Ponorogo.

Basuki, N. (2023). Mengoptimalkan modal manusia: Strategi manajemen sumber daya manusia yang efektif untuk pertumbuhan organisasi yang berkelanjutan. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 4(2), 182–192.

Fatahillah, W., & Hariyadi, M. (2024). Konsep Self Management Pasangan Suami Istri Dalam Mencegah KDRT Menurut Psikologi Dan Perspektif Al-Quran. Coution: Journal of Counseling and Education, 5(2), 16–47.

Febrianty, R. A., Komariah, K. S., & Budiyanti, N. (2024). Program Bina Keputrian dalam Mencegah Perilaku Hedonisme dan Sekularisme Siswi: Female Development Program in Preventing Hedonistic and Secularist Behavior in Female Students. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 281–294.

Harefa, M. verolika. (2024). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Terhadap Kepuasan Pernikahan Perempuan Yang Menikah Di Usia Dini Di Kabupaten Nias.

Haryani, F., Sulistyowati, P., & Ajiningtiyas, E. S. (2021). Literature Review Pengaruh Teknik Relaksasi Napas Dalam Terhadap Intensitas Nyeri Pada Post Operasi Sectio Caesarea. Journal of Nursing and Health, 6(1), 15–24.

Hosaini, H., Subaidi, S., Hamzah, M. Z., Simbolon, N. Y., & Sutiapermana, A. (2024). Tawheed-Based Pedagogy: Empowering Islamic Education Through Community Engagement And Pesantren Tradition. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(4), 353–360.

Husain, S., & Wahyuni, A. E. D. (2021). Moderasi Beragama Berbasis Tradisi Pesantren Pada Ma’had Aly As’adiyah Sengkang Wajo Sulawesi Selatan. Harmoni, 20(1), 48–66.

Islami, J. M. M., Ilmin, L., Afny, D. N., Supriyanto, A., & Habibi, M. A. M. (2024). SLR: Penerapan Pembelajaran Berbasis Komunitas Untuk Meningkatkan Kompetensi Peserta Didik di Era Disrupsi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(4), 2832–2848.

Kadir, S. S., Ikhsan, H., & Gani, A. A. (2024). Edukasi Kesehatan Mental Dan Emosional Bagi Kader Pencak Silat Tapak Suci. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 3(2), 150–156.

Khuzaini, A. (2024). Model Kepemimpinan Kiai Dalam Pembentukan Karakter Santri (Studi Kasus Di Pondok Pesantren Darussalam Pengkok Kedawung Sragen). Unisan Jurnal, 3(8), 509–521.

Kurnia, R. (2024). Korelasi antara perilaku Empati dengan hasil belajar siswa pada materi Gotong Royong: Penelitian korelasi pada siswa kelas IV SDN Jatiendah Kota Bandung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Kurniyati, E., & Basyit, A. (n.d.). Program Emotional Spiritual Achievement (ESA) Dalam Membentuk Pola Pikir Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Kota Tangerang Selatan. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17.

Maulida, I. S. (2020). Analisis Asuhan Keperawatan Jiwa Resiko Perilaku Kekerasan Pada Pasien Nn. F Diruang Melati Rumah Sakit Jiwa Provinsi Lampung Tahun 2020. Universitas Muhammadiyah Pringsewu.

Mewengkang, R., Tumbel, G., Mamonto, F., & Rotty, V. N. J. (2021). Implementasi kebijakan sistem informasi manajemen akademik di universitas negeri manado. YUME: Journal of Management, 4(2).

Mira, C. (2023). Analisis Reward Dan Punishment Terhadap Motivasi Pembelajaran Santri Pondok Pesantren Moderen Subulussalam Ditinjau Dari Aspek Nilai-Nilai Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat.

Muktamar, A., Safitri, T., Nirwana, I., & Nurdin, N. (2024). Proses Pengambilan Keputusan Dalam Manajemen. Journal Of International Multidisciplinary Research, 2(1), 17–31.

Mulianah, B. (2024). Moderation of Religion in the Identity of the Sasak Community: Islamic Education Perspective. Schemata: Jurnal Pasca Sarjana IAIN Mataram, 13(1), 1–14.

Mustofa, A. H. (2024). Komunikasi Persuasif Pengurus Pondok Dalam Mengatasi Problematika Pelanggaran Santri Di Pondok Pesantren Salafiyah Sholawat Pilangkenceng Kabupaten Madiun.

Musyarofah, M. (2021). Pendidikan Agama Sebagai Dasar Dalam Membangun Ketahanan Keluarga. Jurnal Studi Gender Dan Anak, 8(02), 112–130.

Muttaqin, K. M. I., Zulhannan, Z., & Hijriyah, U. (2023). Implementasi Kedisiplinan Santri di Pondok Pesantren Al-Ishlah Sukadamai Natar Lampung Selatan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 4815–4819.

Putri, suci dwi ardra. (2022). Gambaran Anger Management (Pengelolaan Emosi Marah) Dalam Regulasi Emosi User Experience Mahasiswa Jurusan Teknik Informatika Uin Suska Riau. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.

Rias, T. (2023). Kepemimpinan Melayani, Mentransformasi, dan Memberdayakan dalam Penanganan Konflik untuk Meningkatkan Produktivitas Kerja Guru.

Rofiqotul, K. (2024). Pengendalian Emosi Pada Anak Autis Dengan Menggunakan Pendekatan Behavioral Di Tk Inklusi Tunas Mandiri Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.

Rozi, F., Tohet, M., Aini, Q., & Imamah, N. N. (2022). Anger Management in Improving Teacher Performance in School. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 243–253.

Setyorini, A., Hartiningsih, S. N., & Tangahu, N. T. K. (2024). Terapi Benson Dengan Kombinasi Murottal Surah Ar-Rahman Berpengaruh Terhadap Tingkat Stres Pada Pasien Hipertensi. Jurnal Kesehatan: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 14(1), 11–16.

Sugiarto, G. N. C. (2024). Gambaran Kematangan Emosi dan Pengambilan Keputusan Karir pada Remaja di SMAN 4 Pamekasan. Institut Agama Islam Negeri Madura.

Sugitanata, A., & Ridwan, M. (2024). Menuju Keluarga Yang Harmonis: Manajemen Konflik Politik Dalam Keluarga Di Tengah Perbedaan Pilihan Politik. Jurnal Indragiri Penelitian Multidisiplin, 4(1), 67–74.

Sukmawati, N. (2024). Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Prestasi Belajar Terhadap Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Di Sman 2 Enrekang. Universitas Muhammadiyah Parepare.

Suriyanti, E. (2020). Analisis pola pikir (Mindset), Penilaian kerja dan kepemimpinan terhadap kinerja pegawai pada kantor Kecamatan Batu Mandi Kabupaten Balangan Kalimantan Selatan. Kindai, 16(1), 101–102.

Suyatno, S. (2024). Relevansi Pendidikan Muhammadiyah dalam Menghadapi Era Smart Society 5.0. Jurnal Basicedu, 8(2), 1190–1199.

Utami, N. W. M. S. (2023). Pengaruh Human Relation, Kecerdasan Emosional Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Lpd Desa Adat Kerobokan Badung. Universitas Mahasaraswati Denpasar.

Utomo, R. W., Yusuf, R., Hatimatunnisani, H., & Sudrajat, A. (2024). Efektivitas Komunikasi Asertif Dalam Meningkatkan Keterampilan Pengelolaan Keuangan Mahasiswa Melalui Pelatihan Financial Life Skill. Jurnal Pendidikan, Humaniora, Linguistik Dan Sosial (Jagaddhita), 2(2).

Wahyuna, A. H. (2024). Peran Pesantren Dalam Pembentukan Akhlaqul Karimah Santri Dipondok Pesantren Madinatul Huffadz Beran Ngawi Tahun 2019. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 6(3).

Warsah, I., Pd, M., & Asha, L. (2024). Article Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Perkembangan Emosional Siswa Sekolah Dasar: Article Mahasiswa PPG PAI Batch 1 2024 LPTK Institut Agama Islam Negeri Curup. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 1(1), 398–406.

Zaini, M. H. A., & Maula, L. (2022). Pengaruh Implementasi Tata Tertib Terhadap Kedisiplinan Santri di Pondok Pesantren Darussalam Bangunsari Ponorogo. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 1–9.

Zulfikar, A. (2022). Pengaruh Kecerdasan Emosi dan Dukungan Sosial Terhadap Life Satisfaction Mahasiswa Baru UIN Syarif Hidayatullah Jakarta tahun 2023/2024. Fakultas Psikologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Najiburrahman, N., Khoir, M. I., Hefniy, H., & Mudarris, B. (2024). Exploring Leadership Based on Local Wisdom: Leadership Learning in Pesantren. JURNAL ISLAM NUSANTARA, 8(1), 43–56.




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY