WORK MOTIVATION AND EMPLOYEE SATISFACTION IN ISLAMIC EDUCATION ORGANIZATIONS: CASE STUDY OF SMA DARUL MUKLASIN

M. Hafiduddin, Hasan Baharun, Uthman Shehu Lawal




Abstract

This research analyses the relationship between work motivation and employee job satisfaction at Darul Muklasin High School. In Islamic educational institutions, work motivation, influenced by internal factors such as religious values, a sense of responsibility, and the awards received, plays a vital role in shaping job satisfaction. Job satisfaction, in turn, also strengthens employee motivation to work better. This research uses a qualitative approach with data collection techniques through in-depth interviews and participatory observation of Darul Muklasin High School employees. The research results show a mutually reinforcing positive relationship between work motivation and job satisfaction. Factors such as appropriate compensation, rewards for performance, a conducive work environment, and supportive leadership greatly influence these two aspects. Apart from that, work stress and high workload are obstacles that can reduce motivation and job satisfaction. Based on these findings, it is recommended that Darul Muklasin High School management increase compensation, create a more harmonious work environment, provide career development opportunities, and reduce work stress to increase employee motivation and job satisfaction. Implementing these recommendations is expected to improve employee performance and the overall quality of education at Darul Muklasin High School.

 


Keywords

Work Motivation, Employee Satisfaction, and Islamic Educational Organizations.

Full Text:

PDF

References

Achjar, K. A. H., Rusliyadi, M., Zaenurrosyid, A., Rumata, N. A., Nirwana, I., & Abadi, A. (2023). Metode Penelitian Kualitatif: Panduan Praktis untuk Analisis Data Kualitatif dan Studi Kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Adinda, T. N., Firdaus, M. A., & Agung, S. (2023). Pengaruh motivasi kerja dan disiplin kerja terhadap kinerja karyawan. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 1(3), 134–143.

Agustin, C. S., Sari, T. D. V., Aisyah, P., & Anshori, M. (2023). Pengembangan Keterampilan Adaptabilitas Karyawan. Jurnal Nuansa: Publikasi Ilmu Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 1(4), 119–140.

Apriliyani, N. K. N., & Meryawan, I. W. (2024). Pengaruh Efikasi Diri dan Motivasi Kerja Terhadap Kepuasan Kerja pada Karyawan Perusahaan Daerah Air Minum (PDAM) Tirta Danu Arta Kabupaten Bangli. Journal Human Resources 24/7: Business Management, 1(4), 1–16.

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9.

Darmawan, R. A., & Muttaqin, R. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Motivasi terhadap Kinerja Karyawan dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Intervening (Survei pada Divisi Pemasaran PT Fastrata Buana Cabang Cianjur). JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 9(6), 2795–2805.

Hariyani, E. (2023). PENGARUH KEPEMIMPINAN DAN MOTIVASI KERJA TERHADAP KINERJA PEGAWAI DENGAN MEDIASI KEPUASAN KERJA PEGAWAI PADA LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM TERPADU BINA AMAL SEMARANG. STIE Bank BPD Jateng.

Harmawati, E. (2022). Pengaruh Dukungan Rekan Kerja, Motivasi Kerja dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Pendidikan Kabupaten Ponorogo. Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Haryani, R., Lubis, M. J., & Darwin, D. (2022). Gaya kepemimpinan kepala sekolah pada kinerja guru. Jurnal Basicedu, 6(3), 3373–3383.

Hasnah, F., & Asyari, D. P. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Karyawan Di Rumah Sakit: Systematic Review. JUKEJ: Jurnal Kesehatan Jompa, 1(1), 89–97.

Hutagalung, B. A. (2022). Analisa Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Pegawai: Kompetensi, Motivasi Dan Lingkungan Kerja (Penelitian Literature Review Manajemen Sumber Daya Manusia). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 201–210.

Jaya, W. S. (2022). Kinerja guru ditinjau dari gaya kepemimpinan kepala sekolah dan motivasi kerja. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1286–1294.

Johanes, V. E., Suroyo, S., & Budiastra, A. A. K. (2022). Analisis hubungan gaya kepemimpinan kepala sekolah dan literasi digital dengan kinerja guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2793–2801.

Marcella, J., & Ie, M. (2022). Pengaruh stres kerja, kepuasan kerja dan pengembangan karir terhadap turnover intention karyawan. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 6(1), 213–223.

Muspawi, M., Masita, M., & Swastini, S. (2023). Komunikasi Organisasi dan Motivasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 7432–7440.

Nugraheni, A. R., Utami, H. N., & Prasetya, A. (2022). Beban kerja dan lingkungan kerja terhadap kinerja tenaga pendidik dengan motivasi sebagai variabel intervening. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 8(4), 1304–1318.

Nurdin, A., & Mulyanti, D. (2023). Fungsi peranan pendidikan dan pelatihan terhadap peningkatan keterampilan kinerja karyawan di perusahaan. Transformasi: Journal of Economics and Business Management, 2(2), 85–92.

Nurdin, I. B. (2018). Faktor-Faktor Motivasi Kerja Pada Karyawan Lembaga Huda Group Di Kecamatan Tamansari Kabupaten Bogor. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(01).

Oktavianti, D., Parinduri, S. I. W., Ghazali, M. R., Malau, A. M., & Malikhah, I. (2024). ANALISIS DUKUNGAN ORGANISASI DAN MOTIVASI KERJA TERHADAP KEPUASAN KERJA KARYAWAN PADA PT. THONG LANGKAT ENERGY DI KECAMATAN BAHOROK. Neraca: Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 2(3).

Pangestu, R. N., Rani, D. S., Tyas, T. S. N., Farhah, Z., & Afifah, Z. N. (2022). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kinerja Karyawan: Perencanaan, Kualitas dan Kepemimpinan (Literature Review Manajemen Kinerja). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 4(2), 215–228.

Radyasasmita, A., & Suryaningsih, S. A. (2022). Analisis Pengaruh Budaya Kerja Islam dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Pegawai Kementerian Agama Sidoarjo. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 5(1), 120–129.

Ratna Sari, H. F., Ekawarna, E., & Sulistiyo, U. (2022). Pengaruh Stres Kerja, Motivasi Kerja dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1204–1211.

Riyadi, S. (2022). Peran Motivasi Kerja, Stres Kerja dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jejak Pustaka.

Sholeh, A. A., Kristiawati, I., GS, A. D., Dewi, R., Susanti, R., & Hidayat, R. (2024). Kompensasi Terhadap Motivasi Kerja Karyawan Pada PT. Insolent Raya Di Surabaya. Journal Of Management and Creative Business, 2(1), 82–96.

suci Sukmawati, A., Rusmayadi, G., Amalia, M. M., Hikmah, H., Rumata, N. A., Abdullah, A., Sari, A., Hulu, D., Wikaningtyas, R., & Munizu, M. (2023). METODE PENELITIAN KUANTITATIF: Teori dan Penerapan Praktis Analisis Data berbasis Studi Kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Tarjo, T. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan. JAMIN: Jurnal Aplikasi Manajemen Dan Inovasi Bisnis, 2(1), 53–65.

Usman, S., Lasiatun, K. M. T., Kesek, M. N., Riatmaja, D. S., & Papia, J. N. T. (2023). Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Pegawai (Studi Literatur Manajemen Sumber Daya). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 10462–10468.

Wahyuni, A., Fatimah, E. S., & Arifin, B. S. (2021). Motivasi Kerja dalam Organisasi Pendidikan. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 14–32.

Winarsunu, T. (2022). Konflik Interpersonal dan Iklim Organisasi terhadap Komitmen Afektif Organisasi Karyawan. Psyche 165 Journal, 25–30.

Yusuf, M. (2022). Pengaruh Motivasi Kerja Islami Terhadap Kinerja Karyawan. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 181–189.

Zahratulfarhah, Z., Mandasari, A. R., Rani, D. S., Maysaroh, M., Asyharul, M., & Afifah, Z. N. (2022). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kinerja Karyawan: Kepemimpinan, Motivasi dan Lingkungan Kerja (Literature Review Metedologi Riset Bisnis). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 4(2), 118–130.

Zulkifli, Z. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja pegawai: Kepemimpinan, motivasi dan kepuasan kerja (Studi literature review MSDM). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 414–423.

Rodliyah, S., Khusnuridlo, M., Fauzi, I., & Baharun, H. (2024). Optimizing the quality of Islamic Senior High School graduates through curriculum management of vocational programs based on pesantrens in East Java, Indonesia. Cogent Education, 11(1), 2423437.




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY