STRATEGIES FOR INNOVATIVE LEARNING BASED ON ISLAMIC VALUES IN THE DIGITAL ERA

Ikhwan Abdillah, Faiz faiz




Abstract

This study examines innovative strategies in Islamic education learning based on digital technology and identifies the challenges and opportunities in integrating Islamic values into digital learning. The methodology used in this research is a literature review with a qualitative approach, where the author examines various literatures related to the application of technology in Islamic education and its impact on the development of student character. Data analysis is conducted by comparing findings from relevant sources. The research results show that digital technology has great potential to enhance learning effectiveness, but there are challenges in maintaining the balance between utilising technology and preserving Islamic values. Furthermore, integrating Islamic values into technology-based learning can strengthen student character and develop 21st-century skills such as critical thinking and collaboration. This study concludes that the application of technology in Islamic education should be carried out wisely while emphasising the moral and spiritual values that form the foundation of student character development.



Keywords

Islamic Education, Learning Innovation, Islamic Values, Educational Technology, 21st Century Skills.

Full Text:

PDF

References

Adedo, E., & Deriwanto, D. (2024). Perkembangan Media Digital Dan Pemanfaatannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Institut Agama Islam Negeri Curup.

Afendi, H. A. R., & Khojir, M. (2024). Pendidikan Islam Abad 21 (Inovasi Dan Implementasinya). Bening Media Publishing.

Agus Suprapto, S. P., MP, I. P. M., Asep Deni, M. M., Wahid, A., Anna Noviana, S. E., Abdul Haris, S. E., … ST, M. M. (2024). Metodologi Penelitian Manajemen. Cendikia Mulia Mandiri.

Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Febriani, S., & Gusli, R. A. (2024). Penerapan Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 606–618.

Alius, I. (2024). Pemanfaatan Teknologi Pembelajaran Alqur’an Di Pesantren Sulaimaniyah Rukoh Banda Aceh. UIN Ar-Raniry Fakultas Ushuluddin Dan Filsafat.

Amelia, U. (2023). Tantangan Pembelajaran Era Society 5.0 Dalam Perspektif Manajemen Pendidikan. Al-Marsus: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 68–82.

Andriani, A. D., Awaludin, R., Muzaki, I. A., Pajarianto, H., Himawan, I. S., Latif, I. N. A., … Imaduddin, M. (2022). Pendidikan Agama Islam Di Era Disrupsi. Tohar Media.

Andriyani, W., Sacipto, R., Susanto, D., Vidiati, C., Kurniawan, R., & Nugrahani, R. A. G. (2023). Technology, Law And Society. Tohar Media.

Anurogo, D., & Napitupulu, D. S. (2023). Esensi Ilmu Pendidikan Islam: Paradigma, Tradisi Dan Inovasi. Pustaka Peradaban.

Arif, H. M., Munirah, M. P., Haluty, R., Harahap, S., Umalihayati, S., KM, S., … Darisman, D. (2024). Pendidikan Karakter Di Era Digital. CV Rey Media Grafika.

Arif, M., Saro’i, M., Asfahani, A., Mariana, M., & Arifudin, O. (2024). Tantangan Dan Peluang Dalam Inovasi Pembelajaran Islam Di Era Digital. Global Education Journal, 2(1), 73–80.

Astuti, D. (2023). Tantangan Dan Peluang Integrasi Pendidikan Agama Islam Dalam Konteks Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(7), 137–149.

Astuti, S. (2024). Paradigma Pendidikan Islam: Teori Dan Praktik Pembelajaran. Zahir Publishing.

Barokah, J. (2023). Tren Dan Perkembangan Dalam Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Pendidikan Agama Islam. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(5), 202–213.

Brutu, D., Annur, S., & Ibrahim, I. (2023). Integrasi Nilai Filsafat Pendidikan Dalam Kurikulum Merdeka Pada Lembaga Pendidikan Islam. Jambura Journal Of Educational Management, 442–453.

Cynthia, R. E., & Sihotang, H. (2023). Melangkah Bersama Di Era Digital: Pentingnya Literasi Digital Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31712–31723.

Dawis, A. M., Wardhani, R. S., Nurlette, H., Widyapratiwi, R., Milasari, L. A., Zaenudin, M., … Kholisatul‘Ulya, N. (2024). Panduan Praktis Analisis Variabel Untuk Peneliti. Tohar Media.

Farid, A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580–597.

Firman, F. (2024). Inovasi Dalam Manajemen Pendidikan Islam Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Era Pendidikan Digital. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 9035–9044.

Fricticarani, A., Hayati, A., Ramdani, R., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi Pendidikan Untuk Sukses Di Era Teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 56–68.

Fujiati, I. (2024). Konsep Pendidikan Islam Di Era Digital. Marifah, 1(2), 99–116.

Hadi, N. F., & Afandi, N. K. (2021). A Literature Review Is A Part Of The Research. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 1(3), 64–71.

Haryono, E. (2023). Metodologi Penelitian Kualitatif Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. An-Nuur, 13(2).

Helandri, J., & Supriadi, S. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Konteks Modern: Tinjauan Terhadap Praktik Dan Tantangan. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 7(1), 93–116.

Hidayat, S., & Rukmanda, M. R. (2024). Inovasi Pendidikan Islam. Addabani: Interdisciplinary Journal Of Islamic Education, 1(2), 119–141.

Hidayat, U. F., Pasaribu, M. M., Rantung, D. A., & Boiliu, N. I. (2023). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Adaptif Dalam Menghadapi Tantangan Teknologi Pendidikan. Journal On Education, 5(2), 3492–3506.

Irwansyah, M., & Perkasa, M. (2022). Scientific Approach Dalam Pembelajaran Abad 21. Penerbit NEM.

Isti’ana, A. (2024). Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal On Education, 4(1), 302–310.

Kurniawan, H., Hakim, L., Sanulita, H., Maiza, M., Arisanti, I., Rismawan, M., … Haryani, H. (2023). Teknik Penulisan Karya Ilmiah: Cara Membuat Karya Ilmiah Yang Baik Dan Benar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Lesmono, B., & Siregar, S. (2021). Studi Literatur Tentang Agency Theory. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 3(2), 203–210.

Mahmud, A. (2024). Krisis Identitas Di Kalangan Generasi Z Dalam Perspektif Patologi Sosial Pada Era Media Sosial. Jurnal Ushuluddin: Media Dialog Pemikiran Islam, 26(2).

Mahmudi, M. U., & Solehuddin, M. S. (2023). Agama Dan Pendidikan Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Journal Of Creative Power And Ambition (JCPA), 1(02), 83–90.

Mashudi, M. (2021). Pembelajaran Modern: Membekali Peserta Didik Keterampilan Abad Ke-21. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 93–114.

Muhammad, S., Tansah, L., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2024). Penanaman Nilai Akhlak Berbasis Pendidikan Islam Sebagai Landasan Teori Pendidikan Karakter Di Sekolah. Burangrang: Jurnal Pusat Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (P3M), 2(1), 44–53.

Muhyi, A., Surahman, C., & Yuniartin, T. (2024). Konsep Tarbiyah Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadis: Implikasinya Bagi Pendidikan Kontemporer. Jurnal Islam Transformatif: Kajian Islam Dan Perubahan Sosial, 1(2), 84–108.

Mukminin, A., Arif, H. M., Munirah, M. P., Putro, A. N. S., Rizki, M. Y., Kumanireng, L. B., … Pdi, M. (2023). Konsep Dasar Teknologi Pendidikan. Cendikia Mulia Mandiri.

Murniasih, E., & Wahyuddin, W. (2024). Telaah Kritis Pemikiran J. Mark Halstead Mengenai Konsep Pendidikan Islam Dalam Artikel “An Islamic Concept Of Education.” Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 102–113.

Nartin, S. E., Faturrahman, S. E., Ak, M., Deni, H. A., MM, C. Q. M., Santoso, Y. H., … Indrayani, E. (2024). Metode Penelitian Kualitatif. Cendikia Mulia Mandiri.

Nasution, E. S. (2024). Metodologi Penelitian Model Praktis Penelitian Kualitatif.

Nurislaminingsih, R. (2024). Konsep Dasar Riset Kualitatif.

Pawero, A. M. D. (2021). Arah Baru Perencanaan Pendidikan Dan Implikasinya Terhadap Kebijakan Pendidikan. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 16–32.

Perdana, J. W. (2024). Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menggunakan Media Digital. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(3), 934–942.

Pugu, M. R., Riyanto, S., & Haryadi, R. N. (2024). Metodologi Penelitian; Konsep, Strategi, Dan Aplikasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Pujiani, E., & Wathon, A. (2021). Manfaat Aplikasi Komputer Terhadap Kreativitas Belajar Siswa. Sistim Informasi Manajemen, 4(2), 426–453.

Qurtubi, A., Rukiyanto, B. A., Rusmayani, N. G. A. L., Hita, I. P. A. D., Nurzaima, N., & Ismaya, R. (2023). Pengembangan Metode Penilaian Kinerja Guru Berbasis Kompetensi Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Tinggi. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 3051–3061.

Rani, S. (2023). Transformasi Komunikasi Dakwah Dalam Era Digital: Peluang Dan Tantangan Dalam Pendidikan Islam Kontemporer. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 207–216.

Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review Pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42–51.

Roosinda, F. W., Lestari, N. S., Utama, A. A. G. S., Anisah, H. U., Siahaan, A. L. S., Islamiati, S. H. D., … Fasa, M. I. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Zahir Publishing.

Sapriadi, S. (2024). Dampak Intensitas Penggunaan Media Sosial Terhadap Perilaku Fear Of Missing Out (Studi Kasus Pada Siswa SMK Negeri 1 Parepare.). IAIN Parepare.

Sarie, F., Sutaguna, I. N. T., Par, S. S. T., Par, M., Suiraoka, I. P., St, S., … Sari, R. (2023). Metodelogi Penelitian. Cendikia Mulia Mandiri.

Satiadharmanto, D. F., Widodo, Y., & Safira, R. (2024). Fakultas Hukum Di Indonesia: Perubahan Dan Penyesuaian Dalam Menyongsong Revolusi Industri 5.0 Dengan Perspektif Pemikiran Islam. Maximal Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya Dan Pendidikan, 2(1), 45–62.

Selvia, N. L. (2024). Sistem Penyelenggaraan Pendidikan Islam Pada Era Reformasi: Di Sekolah Umum, Madrasah, Pondok Pesantren Dan Majlis Taklim. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 792–808.

Sidiq, R., & Simamora, R. S. (2022). Game Edukasi: Strategi Dan Evaluasi Belajar Sesuai Abad 21. Yayasan Kita Menulis.

Sinaga, A. V. (2024). Spiritualitas Digital Gereja Menghadapi Disrupsi Teknologi: Sebuah Refleksi 1 Petrus 2: 5 Tentang Membangun Rumah Rohani Di Dunia Digital. THRONOS: Jurnal Teologi Kristen, 5(2), 131–144.

Suhartawan, B., MT, M., Nurmaningtyas, A. R., Deni, H. A., MM, C. Q. M., Santje Magdalena Iriyanto, M. T., … Mkes, M. (2024). Metodologi Penelitian. Cendikia Mulia Mandiri.

Sukana, S. (2024). Transformasi Pengawas Pendidikan Agama Islam (PAI) Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Tahun 2024. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3955–3965.

Surachman, A., Putri, D. E., & Nugroho, A. (2024). Transformasi Pendidikan Di Era Digital Tantangan Dan Peluang. Journal Of International Multidisciplinary Research, 2(2), 52–63.

Susyanto, B. (2022). Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Era Digital. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 692–705.

Tantowi, H. A. (2022). Pendidikan Islam Di Era Transformasi Global. PT. Pustaka Rizki Putra.

Tripitasari, D. (2024). Peran Manajemen Pendidikan Islam Dalam Mempersiapkan Generasi Muslim Di Era Society 5.0. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4(3), 506–518.

Tumangkeng, S. Y. L., & Maramis, J. B. (2022). Kajian Pendekatan Fenomenologi: Literature Review. Jurnal Pembangunan Ekonomi Dan Keuangan Daerah, 23(1), 14–32.

Ulfan, M., & Hasan, M. (2023). Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam Di Era Revolusi Digital. Unisan Jurnal, 1(5), 291–300.

Wahyudi, N. G., & Jatun, J. (2024). Integrasi Teknologi Dalam Pendidikan: Tantangan Dan Peluang Pembelajaran Digital Di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal On Education, 4(4), 444–451.

Yasin, M., Judijanto, L., Andrini, V. S., Patriasih, R., Hutami, T. S., Hasni, H., … Tarrapa, S. (2024). Model Pembelajaran Berbasis Teknologi: Teori Dan Implementasi. PT. Green Pustaka Indonesia.

Zai, K., Marampa, E. R., Undras, I., & Sinlae, D. Y. (2023). Pendidikan Karakter Dan Kewarganegaraan Sejak Dini: Sebuah Upaya Mengatasi Degradasi Moral Di Era 4.0. ANTHOR: Education And Learning Journal, 2(6), 792–799.

Zubairi, M. P. I. (2023). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam Era Revolusi 4.0. Penerbit Adab.




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY