THE CONCEPT OF COMMUNITY-BASED ISLAMIC EDUCATION



Authors (s)


(1) * Wulandari Wulandari   (Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda)  
        Indonesia
(2)  M. Tahir   (Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda)  
        Indonesia
(3)  Zamroni Zamroni   (Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Community-based Islamic education is an educational model that positions the community as an active participant in the learning process. This concept emphasizes that education is not solely the responsibility of the government but also a social and moral obligation of the community. This education is grounded in Islamic philosophical values, local wisdom, and national regulations such as Law Number 20 of 2003 and Government Regulation Number 55 of 2007. Sociologically, community-based education strengthens mutual cooperation and the relevance of education to social needs. Religiously, this education encourages the development of a knowledgeable and beneficial generation. Thus, community-based Islamic education plays a crucial role in strengthening Islamic identity, increasing community participation, and realizing equitable and civilized education.



Keywords

Islamic Education, Society, Local Wisdom



Full Text: PDF



References


Adabiyah Islamic Journal, 2(1), 11–28. https://doi.org/10.31289/aij.v2i1.12023 Putri, A. A. (2024). Transformasi Pendidikan dan Kesejahteraan Masyarakat. 167–

Ahmad Sirojuddin, H. (2025). Integrasi Nilai Moderasi Beragama Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Tinjauan Prosedural Dan Filosofis. Tajdid: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 9(1), 288–303.

Aini, A. F. (2014). Living Hadist Dalam Tradisi Malam Kamis Mejelis Shalwat Diba’bil

Anwar, H., Sarnoto, A. Z., & Habiburrahmanuddin, N. (2002). Pendidikan Berbasis Masyarakat dalam Al- Qur ’ an. In Institut PTIQ Jakarta.

Aulawia Hidayati, Siti Nurhamidah Auliani, Tion Iswanto, E. N. A. F. (2025). Pendidikan Islam sebagai Sarana Pengembangan Masyarakat berdasarkan SDGS ke-4. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 328–343.

Bappenas RI. (1945). Negara Republik Indonesia Tahun 1945. Warga Dan Negara, 1945, 1–166.

Bappenas RI. (2020). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 39 Tahun 1992 Tentang Peranserta Masyarakat Dalam Pendidikan Nasional. Demographic Research, 4–7.

Education: Tela’ah Ontologis, Epistemologis, dan Aksiologis. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 925–940.

Fatawi, I. (2015). Problematika Pendidikan Islam Modern. El-Hikam Volume VIII Nomor 2 Juli - Desember, 8(Pendidikan Islam), 267–280.

Hadinata, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Ummi terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Anak Usia 7-13 Tahun Di Desa TenigaKecamatan Tanjung Kabupaten Lombok Utar. Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial Volume, 19(1), 60–79.

Herlindawati. (2024). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Budaya Lokal di SMPN 4 Takalar Kabupaten Takalar Herlindawati. IJPAI Juournal, 1(1), 1–11.

Hermawati, N. W. (2015). Konsep ilmu berlandasakan tauhid Ismail Raji al-Faruqi serta implikasinya di dunia pendidikan. Jurnal At-Ta’dib, 10(2), 383–403.

https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/tasamuh/article/view/2151 Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003, 1 (2003).

Irfan, Ruslan, N. (2025). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Upaya Pembentukan Karakter di SMP Insan Kamil Kota Bima. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 7, 63–74.

Johan, B., Husnah, F. M., Puteri, A. D., Hartami, H., Rahmah, A. A., & Adnin, A. R. J. (2024). Tantangan dan Peluang Pendidikan Islam dalam Konteks Modern. Jurnal Pendidikan Islam, 1(4), 13. https://doi.org/10.47134/pjpi.v1i4.758

Kurniawan, A., Mahmud, R., Rahmatika, Z., Mustafa, M., Maksum, R., & Jumini, S. (2022). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan.

Ma’muroh, M., Abqorina, A., & Amrin, A. (2024). The Concept of Tazkiyatun Nafs by Al- Ghazali and Its Implementation at Pesantren Darut Tasbih Tangerang. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(02), 833–844. https://doi.org/10.47709/educendikia.v4i02.4989

Ma’zumi, M., Syihabudin, S., & Najmudin, N. (2019). Pendidikan dalam Perspektif Al- Qur’an dan As-Sunnah : Kajian Atas Istilah Tarbiyah, Taklim, Tadris, Ta’dib dan Tazkiyah. TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(2), 193–209. https://doi.org/10.17509/t.v6i2.21273

Madi, F. N. bin, & Barmawi, M. (2022). Kontekstualisasi Makna Surat Ali Imran: 103 dalam Mars PKPNU Sebagai Upaya Semangat Kebangsaan Menurut Kader MBCNU Tanggul. Al-Manar: Jurnal Kajian Al-Qur’an Dan Hadits, 8(1), 63–82. http://dx.doi.org/10.35719/amn.v8i1.22%0Ahttps://almanar.uinkhas.ac.id/index

Masduki, U., Sujatna, Y., & Istimal, I. (2021). Konsep Sedekah Bergulir Untuk Pemberdayaan Masyarakat Duafa. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat, 239–245. https://doi.org/10.18196/ppm.32.200

Mo’tasim, M., Mollah, M. K., & Rahman, M. (2023). Moderasi Beragama Sebagai Materi Bimbingan Dan Konseling Dalam Proses Pendidikan Agama Islam. Jurnal Konseling Pendidikan Islam, 4(2), 363–368. https://doi.org/10.32806/jkpi.v4i2.16

Mujahidah, N., & Alpin Hascan, M. (2023). the Concept of Education According To Ibnu Khaldun and Its Paralelism To Indonesian Education. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 4(1), 177–189. https://doi.org/10.56806/jh.v4i1.120

Mulasi, S., Walidin, W., & Silahuddin, S. (2023). Konsep Sosiologis Dalam Pendidikan Perspektif Ibn Khaldun. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 15(2), 207–219. https://doi.org/10.47498/tadib.v15i2.2323

Munir, K. (2025). Pendidikan Islam dalam Perspektif World Conferences on Muslim

Musfioh, I. A. (2014). Pemikiran Pendidikan Islam Perspektif al-Ghazali. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 2(1), 14. https://doi.org/10.21093/sy.v2i1.493

Musthafa. ..Journalarraniry, 2(1), 221–235.

Olfah, H. (2023). Pendidikan Islam(Analisis Terhadap Aspek Lingkungan Pendidikan Islam). Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal (JIPKL), 3(2), 92–101.

Paturohman, I. (2012). Peran Pendidikan Pondok Pesantren dalam Perbaikan Kondisi Keberagamaan di Lingkungannya (Studi Deskriptif pada Pondok Pesantren Dār Al- Taubaħ, Bandung). Tarbawi, 1(1), 65–74.

Peraturan Pemerintah Nomor 17 Tahun 2010. (2010).

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 55 Tahun 2007, 1 (2007). Puspitasari, A., & Binti Maunah. (2024). Landasan-Landasan Religius Pendidikan Islam.

Rama, B., Mahmud, M. N., & Ya’kub. (2023). Filsafat Pendidikan dalam Perspektif Islam. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14(2), 163–175. https://ojs3.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/13150/6559

Ramadhan, A. R., Said, U. M. R., Sauri, S., & Afkar, M. F. (2024). Integrasi Etika Filosofis dan Nilai-Nilai Profetik untuk Mewujudkan Pendidikan Islam yang Humanis, Adil, dan Transformatif. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 16(2), 253–

Rohili, I., Ridwan, H., & Yuswara, I. (2023). Dasar-Dasar Pendidikan dalam Pemikiran Pendidikan Islam Abdurrahman An-Nahlawy. Jurnal Studi Islam MULTIDISIPLIN, 1(1), 1–13. https://riset- iaid.net/index.php/jsim/article/view/1337

Sa’diyah, H., & Suhermanto, S. (2024, May). The role of mobile devices in developing learning models and strategies in madrasah education. In proceeding of international conference on education, society and humanity (Vol. 1, No. 1, pp. 1583-1587).

Sarwoto, S. (2013). Pandangan Al-Ghazali Tentang Pendidikan Moral. Al-Mabsut : Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 6(1), 46–67.

Sholeh, M. I. (2023). Integrasi Nilai Islam dan Kearifan Lokal. Abdussalam, 01(1), 59– 72.

Sisdiknas No 20 Tahun 2003. IQRA: Jurnal Magister Pendidikan Islam, 3(2),

Siti Rahmayanti, N., Qurrotu, N., Ramadhani, N., Azis, A., Agama Islam, P., Singaperbangsa Karawang, U., & Artikel, I. (2025). Tantangan Pendidikan Islam Di Era Globalisasi Dalam Menjaga Nilai-Nilai Keislaman. Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi Dan Humaniora, 2(1), 105–106.

Suharto, T. (2005). Konsep Dasar Pendidikan Berbasis Masyarakat. Cakrawala Pendidikan, 4, 323–346.

Tompunu, I., Sujai, M., Rohana, N., & Raji’ah, S. (2023). Pendidikan Islam dalam UU

Toni, Karim, A., Bahari, Y., & Warneri. (2024). Model Pendidikan Berbasis Komunitas. Tumoutou Social Science Journal, 1(2), 92–99. https://doi.org/10.61476/xfvwr731 Ummah, A. H. (2020). Dakwah Digital dan Generasi Milenial (Menelisik Strategi Dakwah Komunitas Arus Informasi Santri Nusantara). Tasâmuh, 18(1), 54–78.




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025/10/20 Wulandari