DEVELOPMENT OF ANIMATION-BASED VIDEO MEDIA DIGITAL LITERACY STIMULATES THE LANGUAGE ABILITY OF EARLY CHILDREN
AbstractThis study aims to analyze and understand the Development of Digital Literacy-Based Animation Video Media to Stimulate Language Ability in Early Childhood. This study uses the Research and Development development model. Data analysis techniques consist of validation data analysis, practicality data analysis, attractiveness data analysis, and data analysis on the effectiveness of animated video products. The results of the percentage validity of the media, the results of individual trials, the results of small group trials and the results of large group trials were included in the very practical, interesting and effective categories. Based on the results of the validity of material experts, media experts, linguists and instruments that have been filled in to determine the level of practicality, attractiveness and effectiveness, digital literacy-based animated video media is appropriate and appropriate for use in the process of learning activities to stimulate language skills in early childhood. |
Full Text:
References
Apriliani, E. I., Purwanti, K. Y., & Riani, R. W. (2020). Peningkatan kesantunan bahasa anak usia dini melalui media pembelajaran interaktif budaya jawa. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 150-157. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.319
Fitria, A. (2014). Penggunaan media audio visual dalam pembelajaran anak usia dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2). https://doi.org/10.17509/cd.v5i2.10498
Dini, P. A. U. 2019. Penerapan Manfaat TIK Sebagai Media Pendidikan Untuk Anak usia Dini. Literasi ICT & Media Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Anak Usia Dini, 28.
Devi, M. 2021. Penerapan Literasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia 4-5 Tahun di TK Aisyiyah 1 Labuhan Ratu Bandar Lampung. Tesis tidak diterbitkan. Lampung: UINRaden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/14553
Dewi, N. W. U. R., Asril, N. M., & Wirabrata, D. G. F. 2021. Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Pada Anak Usia Dini Melalui Video Animasi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 99-106. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.36800
Guslinda & Kurnia, R. 2018. Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Surabaya: Jakad Media Publishing.
Gusman, D., & Nurmalina, N. 2021. Peningkatan Kemampuan Sosial Emosional Anak usia Dini Melalui Penggunaan Media animasi di TK Taqifa Bangkinang Kota. Journal on Teacher Education, 3(1), 33-42. https://doi.org/10.31004/jote.v3i1.2146
Hasibuan, R., & Setyowati, S. 2021. Keefektifan Literasi Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis dan Mengungkapkan Bahasa Anak. Jurnal Pelita PAUD, 6(1), 81-91. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i1.1427
Islam, M., Ahmed, A., & Shamsuddin, A. K. (2014). Interactive digital learning materials for kindergarten students in Bangladesh. arXiv preprint arXiv:1411.2075. https://doi.org/10.48550/arXiv.1411.2075
Karimah, L., Haryono, H., & Ahmadi, F. (2020). The Development of Bolokuncoro Interactive Learning Multimedia for Language Literacy of Children Aged 5-6 Years Old. Journal of Primary Education, 9(2), 144-151. https://doi.org/10.15294/jpe.v9i2.36381
Kustiawan, U. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Malang: Penerbit Gunung Samudera (Grup Penerbit PT Book Mart Indonesia).
Khairi, H. 2018. Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini dari 0-6 Tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15-28.
Madyawati, L. 2016. Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Jakarta: Prenada
Maranatha, J. R., & Putri, D. I. H. 2021. Empati Anak Usia Dini: Pengaruh Penggunaan Video Animasi dan Big Book di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1881
Munar, A., & Suyadi, S. (2021). Penggunaan Media Animasi dalam Peningkatan Kemampuan Menyimak Anak Usia Dini. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 155-164. http://dx.doi.org/10.24014/kjiece.v4i2.13207
Ni'mah, N. K., Rakhmawati, D., & Septi, L. (2020). Upaya Meningkatkan Perkembangan Bahasa Dengan Media Video Pembelajaran Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Dharma Wanita Karangsari. Dimensi Pendidikan, 16(2). https://doi.org/10.26877/dm.v16i2.7332
Nursalim, N. 2020. Literatur Review: Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Kemampuan Berbahasa Anak di Taman Kanak-Kanak. Kindergarten: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(2), 175-192. http://dx.doi.org/10.24014/kjiece.v3i2.17495
Priyanto, A. (2014). pengembangan kreativitas pada anak usia dini melalui Aktivitas bermain. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, (2).
Rahman, U. (2009). Karakteristik perkembangan anak usia dini. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 12(1), 46-57. https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n1a4
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung : Alfabeta.
Setyosari, Punaji. (2013). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Prenamedia Group
Shofiyah, A. 2020. Implementasi Program Literasi Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 16 Lamongan. Tesis tidak diterbitkan. Malang:Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Shopova, T. 2014. Digital literacy of students and its improvement at the university. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 7(2), 26–32. https://doi.org/10.7160/eriesj.2014.070201
Swastyastu, L. T. J. 2020. Manfaat Media Pembelajaran Dalam Pemerolehan Bahasa Kedua Anak usia Dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 52-59. https://doi.org/10.25078/pw.v5i1.1359
Ulfah, M., & Evana, E. 2018. Peningkatan Kemampuan Komunikasi Melalui Permainan Memasangkan Gambar Dengan Kata di Taman Kanak-Kanak Cirebon. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 150. http://dx.doi.org/10.24235/awlady.v4i1.2656
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY