SERVICE QUALITY CONTROL IN THE DEVELOPMENT OF LANGUAGE LEARNING
AbstractThis study aims to analyze Service Quality Control in the Development of Arabic Language Learning in the Excellent Language of the Zaid bin Tsabit Region. The research approach used is a qualitative descriptive approach with a case study type. Data collection techniques were carried out through interviews, observation, and documentation. Data analysis was carried out in stages, starting from data collection, data presentation, data reduction, and drawing conclusions. The results of the study show that Service Quality Control in the Development of Arabic Language Learning in the Excellent Language of the Zaid bin Thabit Region implements several things, including; 1) Teacher Quality. 2) Learning Materials. 3) Teaching Methods. 4) Learning Environment. 5) Learning Evaluation. By paying attention to these matters, service quality control in the development of Arabic language learning in the Excellent Language of the Zaid bin Thabit Region can be guaranteed so that students can obtain quality and adequate learning
|
Full Text:
References
Afifuddin, M. (2021). Pembentukan Lingkungan Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Tinggi
Ilmu Tarbiyah Al-Fattah (STITAF) Siman Lamongan. Cendekia, 13(01), 42–54.
http://journal.stitaf.ac.id/index.php/cendekia/article/view/163
Aminuddin, A., & Kamaliah, K. (2022). Perencanaan Pendidikan Agama Islam Kontemporer.
Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(1), 56–64.
https://doi.org/10.46963/aulia.v8i1.540
Aprizal, A. P. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal
Pendidikan Guru, 2(2), 87–93. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232
Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Efektivitas Dan Peran Dari Guru Dalam Kurikulum
Merdeka Belajar. Lentera Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), 40–50.
https://doi.org/10.33654/jpl.v17i1.1803
Baharudin, I. (2018). Efektivitas Metode Pengajaran Bahasa Arab. Jurnal Thariqah Ilmiah,
(02), 103–119. https://doi.org/10.24952/thariqahilmiah.v6i2.2809
Baharun, H., Wibowo, A., Mulyani, H., & Maula, R. (2021). Quality Service in Improving The Profitability of Educational Institutions Based on Pesantren. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(2), 171-186.
Desrani, A., & Zamani, D. A. (2021). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di
Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Alfazuna : Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan
Kebahasaaraban, 5(2), 1–21. https://doi.org/10.15642/alfazuna.v5i02.
Fitriya, I., & Kurnia, A. M. B. (2020). Menumbuhkan Sikap Karakteristik Islam dalam Dunia
Pendidikan Pesantren Maupun di Luar Pendidikan Pesantren di Indonesia. Tasyri` :
Jurnal Tarbiyah-Syari`ah-Islamiyah, 27(1), 50–73.
https://doi.org/10.52166/tasyri.v27i1.83
Hamid, M. A., Hilmi, D., & Mustofa, M. S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab
Berbasis Teori Belajar Konstruktivisme Untuk Mahasiswa. Arabi : Journal of Arabic
Studies, 4(1), 100–114. https://doi.org/10.24865/ajas.v4i1.107
Harwindito, B., Saptadinata, A., Oktavalentino Sirait, A., Studi Perhotelan, P., Sahid Jakarta, P.,
Kemiri No, J., Cabe Pamulang, P., Selatan, T., Studi Seni Kuliner, P., & Studi Pengelolaan
Perhotelan, P.(2022). JPP (Jurnal Pendidikan dan Perhotelan) Kernas Sebagai Kuliner
Khas Lokal Daerah Masyarakat Kabupaten Natuna. 2(1), 16–25.
Hasan, A. A., & Baroroh, U. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Melalui
Aplikasi Videoscribe Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Lisanuna: Jurnal
Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 9(2), 140–155.
http://dx.doi.org/10.22373/ls.v9i2.6738
Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di
Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity
Vol. 1 No. 1, 2023
Indonesia Dan Solusi. Academy of Education Journal, 13(1), 1–13.
https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.765
Ladaria, Y. H., Lumintang, J., & Paat, C. J. (2020). Kajian Sosiologi tentang Tingkat Kesadaran
Pendidikan pada Masyarakat Desa Labuan Kapelak Kecamatan Banggai Selatan
Kabupaten Banggai Laut. Jurnal Holistik, 13(2), 1–15.
Makalalag, C., & Arif, M. (2022). Pengembangan Kurikulum 2013: Pembelajaran Bahasa Arab
Di Madrasah Aliyah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Keislaman JIPKIS, 2(3), 121–180.
https://doi.org/10.55883/jipkis.v2i3.31
Makruf, I., & Anisatul Barokah. (2020). Peningkatan Mutu Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis
Aktivitas Di Madrasah Ibtidaiyah. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1),
–58. https://doi.org/10.14421/almahara.2020.061.03
Munief, M. F. M., Kamila, C. A., & Firman, R. A. (2021). Manajemen Pengembangan
Kemampuan Bahasa Arab Pada Madrasah. Jurnal Pendidikan Indonesia (Japendi),
(9), 1563–1571. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i9.296
Ngadi, M., Posangi, S. S., & Anwar, H. (2020). Perencanaan Pendidikan Dalam Studi Alquran
Dan Hadits. Jurnal Al Himayah, 4(1), 338–350.
http://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/ah/article/view/2128
Ni’mah, K., & Nafisah, D. (2020). Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Di Sd Negeri
Tlogorejo Sukodadi Lamongan. Al-Fakkaar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab,
(1), 23–39.
Rosyidi, A. W. (2014). Peningkatan Kualitas Pengajar Bahasa Arab Sebagai Upaya
Meningkatkan Standar Mutu Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ilmiah Peuradeun,
(3), 195–210.
https://journal.scadindependent.org/index.php/jipeuradeun/article/view/49
Rozhania, Z. N., Nawawi, K., & Gustiawati, S. (2021). Tinjauan Etika Bisnis Islam terhadap
Praktik Pemasaran Busana Muslim Studi pada Almeera Moslem Store Bogor. El-Mal:
Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(1), 129–140.
https://doi.org/10.47467/elmal.v5i1.653
Sabil, N. F., & Diantoro, F. (2021). Sistem Pendidikan Nasional Di Pondok Pesantren. Al-Ishlah
Jurnal Pendidikan Islam, 19(2), 209–230.
https://ejurnal.iainpare.ac.id/index.php/alislah/article/view/2134
Saputro, M. N. A., & Hadi, B. (2022). Pengembangan System Penjamin Mutu Pendidikan Untuk
Menciptakan Seorang Pendidik Yang Profesional. Jip : Jurnal Inovasi Penelitian, 2(11),
–3764. https://doi.org/10.47492/jip.v2i11.1418
Saragih, M. R. D., Faisal, F., & Neliwati, N. (2022). Manajemen Pengembangan Bahasa Arab di
Madrasah Tsanawiyah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1307–1314.
https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2162
Siskayanti, J., & Chastanti, I. (2022). Analisis Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah
Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1508–1516. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2151
Supriadi, A., Akla, A., & Sutarjo, J. (2020). Problematika Pengajaran Bahasa Arab Di Madrasah
Aliyah. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 22(02), 211–
https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v22i02.2314
Syahri, A., Prayuni, A., Suanto, I., Faisal, M., & Sohiron. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala
Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MTS Al-Ikhwan Pekan Baru. AtTajdid: Journal of Islamic Studies, 2(4), 169–185.
Tamaji, S. T. (2020). Analisis Teori Psikolinguistik Dalam Perkembangan Pembelajaran Bahasa
arab. Al-Fakkaar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 57–77.
https://doi.org/10.52166/alf.v1i1.1943
Turmidzi, I. (2021). Implementasi Supervisi Pendidikan untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan
di Madrasah. Tarbawi : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 4(1), 33–49.
https://stai-binamadani.e-journal.id/Tarbawi
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY