SERVICE QUALITY CONTROL IN THE DEVELOPMENT OF LANGUAGE LEARNING

Masbahuddin Masbahuddin




Abstract

This study aims to analyze Service Quality Control in the Development of Arabic Language Learning in the Excellent Language of the Zaid bin Tsabit Region. The research approach used is a qualitative descriptive approach with a case study type. Data collection techniques were carried out through interviews, observation, and documentation. Data analysis was carried out in stages, starting from data collection, data presentation, data reduction, and drawing conclusions. The results of the study show that Service Quality Control in the Development of Arabic Language Learning in the Excellent Language of the Zaid bin Thabit Region implements several things, including; 1) Teacher Quality. 2) Learning Materials. 3) Teaching Methods. 4) Learning Environment. 5) Learning Evaluation. By paying attention to these matters, service quality control in the development of Arabic language learning in the Excellent Language of the Zaid bin Thabit Region can be guaranteed so that students can obtain quality and adequate learning


Full Text:

PDF

References

Afifuddin, M. (2021). Pembentukan Lingkungan Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Tinggi

Ilmu Tarbiyah Al-Fattah (STITAF) Siman Lamongan. Cendekia, 13(01), 42–54.

http://journal.stitaf.ac.id/index.php/cendekia/article/view/163

Aminuddin, A., & Kamaliah, K. (2022). Perencanaan Pendidikan Agama Islam Kontemporer.

Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(1), 56–64.

https://doi.org/10.46963/aulia.v8i1.540

Aprizal, A. P. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal

Pendidikan Guru, 2(2), 87–93. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232

Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Efektivitas Dan Peran Dari Guru Dalam Kurikulum

Merdeka Belajar. Lentera Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), 40–50.

https://doi.org/10.33654/jpl.v17i1.1803

Baharudin, I. (2018). Efektivitas Metode Pengajaran Bahasa Arab. Jurnal Thariqah Ilmiah,

(02), 103–119. https://doi.org/10.24952/thariqahilmiah.v6i2.2809

Baharun, H., Wibowo, A., Mulyani, H., & Maula, R. (2021). Quality Service in Improving The Profitability of Educational Institutions Based on Pesantren. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(2), 171-186.

Desrani, A., & Zamani, D. A. (2021). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di

Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Alfazuna : Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan

Kebahasaaraban, 5(2), 1–21. https://doi.org/10.15642/alfazuna.v5i02.

Fitriya, I., & Kurnia, A. M. B. (2020). Menumbuhkan Sikap Karakteristik Islam dalam Dunia

Pendidikan Pesantren Maupun di Luar Pendidikan Pesantren di Indonesia. Tasyri` :

Jurnal Tarbiyah-Syari`ah-Islamiyah, 27(1), 50–73.

https://doi.org/10.52166/tasyri.v27i1.83

Hamid, M. A., Hilmi, D., & Mustofa, M. S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab

Berbasis Teori Belajar Konstruktivisme Untuk Mahasiswa. Arabi : Journal of Arabic

Studies, 4(1), 100–114. https://doi.org/10.24865/ajas.v4i1.107

Harwindito, B., Saptadinata, A., Oktavalentino Sirait, A., Studi Perhotelan, P., Sahid Jakarta, P.,

Kemiri No, J., Cabe Pamulang, P., Selatan, T., Studi Seni Kuliner, P., & Studi Pengelolaan

Perhotelan, P.(2022). JPP (Jurnal Pendidikan dan Perhotelan) Kernas Sebagai Kuliner

Khas Lokal Daerah Masyarakat Kabupaten Natuna. 2(1), 16–25.

Hasan, A. A., & Baroroh, U. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Melalui

Aplikasi Videoscribe Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Lisanuna: Jurnal

Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 9(2), 140–155.

http://dx.doi.org/10.22373/ls.v9i2.6738

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di

Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity

Vol. 1 No. 1, 2023

Indonesia Dan Solusi. Academy of Education Journal, 13(1), 1–13.

https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.765

Ladaria, Y. H., Lumintang, J., & Paat, C. J. (2020). Kajian Sosiologi tentang Tingkat Kesadaran

Pendidikan pada Masyarakat Desa Labuan Kapelak Kecamatan Banggai Selatan

Kabupaten Banggai Laut. Jurnal Holistik, 13(2), 1–15.

Makalalag, C., & Arif, M. (2022). Pengembangan Kurikulum 2013: Pembelajaran Bahasa Arab

Di Madrasah Aliyah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Keislaman JIPKIS, 2(3), 121–180.

https://doi.org/10.55883/jipkis.v2i3.31

Makruf, I., & Anisatul Barokah. (2020). Peningkatan Mutu Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis

Aktivitas Di Madrasah Ibtidaiyah. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1),

–58. https://doi.org/10.14421/almahara.2020.061.03

Munief, M. F. M., Kamila, C. A., & Firman, R. A. (2021). Manajemen Pengembangan

Kemampuan Bahasa Arab Pada Madrasah. Jurnal Pendidikan Indonesia (Japendi),

(9), 1563–1571. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i9.296

Ngadi, M., Posangi, S. S., & Anwar, H. (2020). Perencanaan Pendidikan Dalam Studi Alquran

Dan Hadits. Jurnal Al Himayah, 4(1), 338–350.

http://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/ah/article/view/2128

Ni’mah, K., & Nafisah, D. (2020). Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Di Sd Negeri

Tlogorejo Sukodadi Lamongan. Al-Fakkaar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab,

(1), 23–39.

Rosyidi, A. W. (2014). Peningkatan Kualitas Pengajar Bahasa Arab Sebagai Upaya

Meningkatkan Standar Mutu Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ilmiah Peuradeun,

(3), 195–210.

https://journal.scadindependent.org/index.php/jipeuradeun/article/view/49

Rozhania, Z. N., Nawawi, K., & Gustiawati, S. (2021). Tinjauan Etika Bisnis Islam terhadap

Praktik Pemasaran Busana Muslim Studi pada Almeera Moslem Store Bogor. El-Mal:

Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(1), 129–140.

https://doi.org/10.47467/elmal.v5i1.653

Sabil, N. F., & Diantoro, F. (2021). Sistem Pendidikan Nasional Di Pondok Pesantren. Al-Ishlah

Jurnal Pendidikan Islam, 19(2), 209–230.

https://ejurnal.iainpare.ac.id/index.php/alislah/article/view/2134

Saputro, M. N. A., & Hadi, B. (2022). Pengembangan System Penjamin Mutu Pendidikan Untuk

Menciptakan Seorang Pendidik Yang Profesional. Jip : Jurnal Inovasi Penelitian, 2(11),

–3764. https://doi.org/10.47492/jip.v2i11.1418

Saragih, M. R. D., Faisal, F., & Neliwati, N. (2022). Manajemen Pengembangan Bahasa Arab di

Madrasah Tsanawiyah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1307–1314.

https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2162

Siskayanti, J., & Chastanti, I. (2022). Analisis Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah

Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1508–1516. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2151

Supriadi, A., Akla, A., & Sutarjo, J. (2020). Problematika Pengajaran Bahasa Arab Di Madrasah

Aliyah. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 22(02), 211–

https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v22i02.2314

Syahri, A., Prayuni, A., Suanto, I., Faisal, M., & Sohiron. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala

Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MTS Al-Ikhwan Pekan Baru. AtTajdid: Journal of Islamic Studies, 2(4), 169–185.

Tamaji, S. T. (2020). Analisis Teori Psikolinguistik Dalam Perkembangan Pembelajaran Bahasa

arab. Al-Fakkaar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 57–77.

https://doi.org/10.52166/alf.v1i1.1943

Turmidzi, I. (2021). Implementasi Supervisi Pendidikan untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan

di Madrasah. Tarbawi : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 4(1), 33–49.

https://stai-binamadani.e-journal.id/Tarbawi




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY