PUBLIC RELATIONS MANAGEMENT IN BUILDING A BRANDING IMAGE OF BOARDING SCHOOLS



Authors (s)


(1) * Rofikatul Maula   (Universitas Nurul Jadid)  
        Indonesia
(2)  Hefniy Hefniy   (Universitas Nurul Jadid)  
        Indonesia
(3)  Hasan Baharun   (Universitas Nurul Jadid)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Public relations management is essential in building an educational institution's image. The image of an excellent educational institution can increase the attractiveness and trust of the community, parents of students, and prospective students. In this article, the author discusses how public relations management can help build the image of educational institutions. Some recommended strategies and tips have a strategic plan, using social media well, having an extensive network, and being responsive to requests and issues. The research method in this article uses a qualitative case study type method. By implementing excellent and integrated public relations management, educational institutions can build a good image and increase public trust in educational institutions. This can help educational institutions to attract the interest of prospective students and parents and improve the quality of education provided.


Full Text: PDF

References


Aguustina, W. R. (2021). Manajemen pemasaran jasa pendidikan dalam meningkatkan

citra Pesantren Tebuireng Jombang. As-Suluk: Jurnal Manajemen Pendidikan

Islam, 1(1), 13-32.

Azizah, S. N. (2014). Pengelolaan Unit Usaha Pesantren Berbasis Ekoproteksi. Jurnal

Ekonomi dan Bisnis Islam, 9(1).

Baharun, H., Wibowo, A., Mulyani, H., & Maula, R. (2021). Quality Service in Improving

The Profitability of Educational Institutions Based on Pesantren. Jurnal Isema:

Islamic Educational Management, 6(2), 171-186.

Baharun, H. (2016). Pendidikan anak dalam Keluarga; Telaah

epistemologis. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 3(2).

Djazilam, M. S. (2019). Relevansi sistem pendidikan pesantren tradisional dalam era

modernisasi. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 89-105.

Durahman, A. K. (2020). Manajemen Hubungan Masyarakat Dalam Pengembangan

Pondok Pesantren Al-Basyariyah Kabupaten Bandung. Jurnal Isema: Islamic

Educational Management, 5(2), 189-200.

Ferbita, L. V., & Setianti, Y. (2020). Strategi digital branding Lembaga Ilmu Pengetahuan

Indonesia (LIPI) melalui media sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi Acta

Diurna, 16(2).

Fitriyah, L. (2021). Progam Wali Asuh dalam Meningkatkan Kualitas Kontrol Diri Santri

di Pondok Pesantren. Jurnal Islam Nusantara, 5(2), 1-12.

Ilhamuddin, M. F., Rifqi, A. R., Setianingrum, V. M., & Najlah, N. N. (2021).

PELATIHAN PENGELOLAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA HUMAS

PONDOK PESANTREN AL-FALAH PLOSO MOJO KEDIRI. Transformasi dan

Inovasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 89-93.

Jemani, A., & Zamroni, M. A. (2020). Tantangan Pendiddikan Islam di Era Revolusi

Industri 4.0. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 16(2), 126-140.

Lelet, P. S., Lumanauw, B., & Lintong, D. C. (2022). Pengaruh Ekuitas Merek, Citra

Merek, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi

Pada Produk Manzone Di Matahari Megamall Manado). Jurnal EMBA: Jurnal

Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 10(1), 1590-1599.

Madani, C. Y., & Marijan, K. (2021). Pengaruh Kiai Terhadap Perilaku Memilih Alumni

Santri Pondok Pesantren Mbi Amanatul Ummah Pacet Angkatan 2017 Pada

Pemilu Presiden Dan Wakil Presiden Tahun 2019. Jurnal Politik Indonesia

(Indonesian Journal of Politics), 7(1), 11-23.

Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity

Vol. 1 No. 1, 2023

Maghfuri, A., & Rasmuin, R. (2019). Dinamika Kurikulum Madrasah Berbasis Pesantren

Pada Abad Ke 20 (Analisis Historis Implementasi Kurikulum

Madrasah). Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 3(1), 1-16.

Maulana, A. W., Winangsih, R., & Sagita, D. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai

Strategi Membangun Citra Pada Divisi Corporate Communication Pt

Krakatau Steel (Persero) Tbk (Doctoral Dissertation, Universitas Sultan Ageng

Tirtayasa).

Maulana, I., Supardi, S., Juhji, J., & Septiana, T. I. (2022). The image of Islamic boarding

schools: An effort to improve through the implementation of public

relations. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(1).

Mustaan, M., & Rifai, D. M. (2022). Manajemen Kepemimpinan dan Pembaharuan yang

Dilakukan Kyai di Pondok Pesantren Al Muayyad Surakarta. Jurnal Ilmiah

Edunomika, 6(2), 460496.

Naqqiyah, M. S. (2021). Transformasi teknologi komunikasi dakwah pesantren Sunan

Drajat Lamongan menuju era industri (Doctoral dissertation, UIN Sunan

Ampel Surabaya).

Ningsih, E., & Martha, Z. (2019). Sistem Kerja Humas Pemerintah Kabupaten Tanah

Datar Danketerkaitannya Dengan Media. Menara Ilmu, 13(2).

Sihite, M., & Saleh, A. (2019). Peran Kepemimpinan dalam meningkatkan daya saing

perguruan tinggi: tinjauan konseptual. Jurnal Ilmu Manajemen

METHONOMIX, 2(1), 29-44.

Sofia, N. N. (2021). Manajemen konflik di pesantren melalui kultur pesantren dan gaya

kepemimpinan kyai. Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan

(JASIKA), 1(1), 1-16.

Sopiali, A. A., & Utomo, H. H. (2020). Pengembangan manajemen pemasaran jasa di

pondok pesantren. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1).

Sopiali, A. A., & Utomo, H. H. (2020). Pengembangan manajemen pemasaran jasa di

pondok pesantren. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1).

Surapati, M. U., Rasyid, A., & Nurjanah, N. (2020). Strategi Humas Dalam

Mempromosikan Sekolah Menengah Kejuruan (Smk) Muhammadiyah 2

Pekanbaru. Jurnal Ilmu Komunikasi (JKMS), 9(1), 347-362.

Ubaedullah, D. (2018). Strategi Membangun Citra Pesantren. EDUKASIANA, 11(1), 47-

Yunus, Y., Mukhtar, J., & Nugroho, I. (2019). Manajemen Pengembangan Pondok

Pesantren (Studi Kasus di Pondok Pesantren As’ adiyah Belawa Baru, Masamba,

Sulawesi Selatan). Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 82-


Article View

Abstract views : 193 times | PDF files viewed : 133 times



Refbacks

  • There are currently no refbacks.