PUBLIC RELATIONS MANAGEMENT IN BUILDING A BRANDING IMAGE OF BOARDING SCHOOLS
Authors (s)
(1) * Rofikatul Maula   (Universitas Nurul Jadid)  
        Indonesia
(2)  Hefniy Hefniy   (Universitas Nurul Jadid)  
        Indonesia
(3)  Hasan Baharun   (Universitas Nurul Jadid)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author
AbstractPublic relations management is essential in building an educational institution's image. The image of an excellent educational institution can increase the attractiveness and trust of the community, parents of students, and prospective students. In this article, the author discusses how public relations management can help build the image of educational institutions. Some recommended strategies and tips have a strategic plan, using social media well, having an extensive network, and being responsive to requests and issues. The research method in this article uses a qualitative case study type method. By implementing excellent and integrated public relations management, educational institutions can build a good image and increase public trust in educational institutions. This can help educational institutions to attract the interest of prospective students and parents and improve the quality of education provided.
|
Full Text: PDF
References
Aguustina, W. R. (2021). Manajemen pemasaran jasa pendidikan dalam meningkatkan
citra Pesantren Tebuireng Jombang. As-Suluk: Jurnal Manajemen Pendidikan
Islam, 1(1), 13-32.
Azizah, S. N. (2014). Pengelolaan Unit Usaha Pesantren Berbasis Ekoproteksi. Jurnal
Ekonomi dan Bisnis Islam, 9(1).
Baharun, H., Wibowo, A., Mulyani, H., & Maula, R. (2021). Quality Service in Improving
The Profitability of Educational Institutions Based on Pesantren. Jurnal Isema:
Islamic Educational Management, 6(2), 171-186.
Baharun, H. (2016). Pendidikan anak dalam Keluarga; Telaah
epistemologis. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 3(2).
Djazilam, M. S. (2019). Relevansi sistem pendidikan pesantren tradisional dalam era
modernisasi. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 89-105.
Durahman, A. K. (2020). Manajemen Hubungan Masyarakat Dalam Pengembangan
Pondok Pesantren Al-Basyariyah Kabupaten Bandung. Jurnal Isema: Islamic
Educational Management, 5(2), 189-200.
Ferbita, L. V., & Setianti, Y. (2020). Strategi digital branding Lembaga Ilmu Pengetahuan
Indonesia (LIPI) melalui media sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi Acta
Diurna, 16(2).
Fitriyah, L. (2021). Progam Wali Asuh dalam Meningkatkan Kualitas Kontrol Diri Santri
di Pondok Pesantren. Jurnal Islam Nusantara, 5(2), 1-12.
Ilhamuddin, M. F., Rifqi, A. R., Setianingrum, V. M., & Najlah, N. N. (2021).
PELATIHAN PENGELOLAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA HUMAS
PONDOK PESANTREN AL-FALAH PLOSO MOJO KEDIRI. Transformasi dan
Inovasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 89-93.
Jemani, A., & Zamroni, M. A. (2020). Tantangan Pendiddikan Islam di Era Revolusi
Industri 4.0. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 16(2), 126-140.
Lelet, P. S., Lumanauw, B., & Lintong, D. C. (2022). Pengaruh Ekuitas Merek, Citra
Merek, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi
Pada Produk Manzone Di Matahari Megamall Manado). Jurnal EMBA: Jurnal
Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 10(1), 1590-1599.
Madani, C. Y., & Marijan, K. (2021). Pengaruh Kiai Terhadap Perilaku Memilih Alumni
Santri Pondok Pesantren Mbi Amanatul Ummah Pacet Angkatan 2017 Pada
Pemilu Presiden Dan Wakil Presiden Tahun 2019. Jurnal Politik Indonesia
(Indonesian Journal of Politics), 7(1), 11-23.
Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity
Vol. 1 No. 1, 2023
Maghfuri, A., & Rasmuin, R. (2019). Dinamika Kurikulum Madrasah Berbasis Pesantren
Pada Abad Ke 20 (Analisis Historis Implementasi Kurikulum
Madrasah). Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 3(1), 1-16.
Maulana, A. W., Winangsih, R., & Sagita, D. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai
Strategi Membangun Citra Pada Divisi Corporate Communication Pt
Krakatau Steel (Persero) Tbk (Doctoral Dissertation, Universitas Sultan Ageng
Tirtayasa).
Maulana, I., Supardi, S., Juhji, J., & Septiana, T. I. (2022). The image of Islamic boarding
schools: An effort to improve through the implementation of public
relations. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(1).
Mustaan, M., & Rifai, D. M. (2022). Manajemen Kepemimpinan dan Pembaharuan yang
Dilakukan Kyai di Pondok Pesantren Al Muayyad Surakarta. Jurnal Ilmiah
Edunomika, 6(2), 460496.
Naqqiyah, M. S. (2021). Transformasi teknologi komunikasi dakwah pesantren Sunan
Drajat Lamongan menuju era industri (Doctoral dissertation, UIN Sunan
Ampel Surabaya).
Ningsih, E., & Martha, Z. (2019). Sistem Kerja Humas Pemerintah Kabupaten Tanah
Datar Danketerkaitannya Dengan Media. Menara Ilmu, 13(2).
Sihite, M., & Saleh, A. (2019). Peran Kepemimpinan dalam meningkatkan daya saing
perguruan tinggi: tinjauan konseptual. Jurnal Ilmu Manajemen
METHONOMIX, 2(1), 29-44.
Sofia, N. N. (2021). Manajemen konflik di pesantren melalui kultur pesantren dan gaya
kepemimpinan kyai. Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan
(JASIKA), 1(1), 1-16.
Sopiali, A. A., & Utomo, H. H. (2020). Pengembangan manajemen pemasaran jasa di
pondok pesantren. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1).
Sopiali, A. A., & Utomo, H. H. (2020). Pengembangan manajemen pemasaran jasa di
pondok pesantren. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1).
Surapati, M. U., Rasyid, A., & Nurjanah, N. (2020). Strategi Humas Dalam
Mempromosikan Sekolah Menengah Kejuruan (Smk) Muhammadiyah 2
Pekanbaru. Jurnal Ilmu Komunikasi (JKMS), 9(1), 347-362.
Ubaedullah, D. (2018). Strategi Membangun Citra Pesantren. EDUKASIANA, 11(1), 47-
Yunus, Y., Mukhtar, J., & Nugroho, I. (2019). Manajemen Pengembangan Pondok
Pesantren (Studi Kasus di Pondok Pesantren As’ adiyah Belawa Baru, Masamba,
Sulawesi Selatan). Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 82-
Article View
Abstract views : 193 times | PDF files viewed : 133 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.