MODEL OF COMMUNICATION OF THE PRINCIPAL IN INCREASING THE QUALITY OF EDUCATION AT MADRASAH
AbstractThis research aims to determine the communication model used by the principal in improving the quality of education at MA Nurul Jadid. The research uses a descriptive qualitative approach. The results of the study show that there are 3 communication patterns carried out by the principal of MA Nurul Jadid, namely interpersonal communication, group communication, and mass communication. The communication carried out by the principal of MA Nurul Jadid in improving the quality of education is a form of communication in interacting with teachers, students, and parents. The media used are discussion (consultation), giving actions or examples, telephone, website, and whatsapp. Therefore, with the communication patterns that have been implemented properly, it can create effective communication
|
Full Text:
References
Ali Muhson, ‘PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI
INFORMASI’, Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8.2 (2010), 1–10
Anwar, Herson, ‘Implementation of Education Management Standard in The Guidance
of Private Islamic High School’, Jurnal Pendidikan Islam, 4.1 (2018), 75–86
Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity
Vol. 2 No. 1, 2024
Farah Muthia, ‘Persepsi Masyarakat Terhadap Lembaga Pendidikan Islam Di Desa
Pengkok Kedawung Sragen Jawa Tengah’, Al-Bahtsu, 3.2 (2018).
Fatimah, Djailani, Khairuddin, ‘Komunikasi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan
Kinerja Guru Pada Sma Negeri 1 Geumpang KabupatenmPidie’, Jurnal
Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 3.4 (2015), 149–59
Fatma Laili Khoirun Nida, ‘Persuasi Dalam Media Komunikasi Massa’, Jurnal
Komunikasi Penyiaran Islam ‘AT-TABSYIR’, 2.2 (2014), 77–95
Gusman, Hagi Eka, ‘Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dengan Kinerja
Guru Di SMP N Kecamatan Palembayan Kabupaten Agam’, Bahana Manajemen
Pendidikan, 2.1 (2014), 293–301
Hamidi, N, ‘Strategi Komunikasi Kepala Madrasah Berprestasi Dalam Pengembangan
Madrasah Ibtidaiyah: Kasus Di MI Muhammadiyah Serangrejo Kulonprogo’, AlBidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7.2 (2015), 103–24
Hasan Baharun, ‘Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Sistem Kepemimpinan Kepala
Madrasah’, Jurnal Ilmu Tarbiyah At-Tajdid, 6.1 (2017), 1–26
Mufid, M., & Si, M. (2010). Komunikasi & regulasi penyiaran. Prenada Media.
Mukhlasin, Ahmad, ‘Pola Komunikasi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi
Profesionalisme Guru Di SD Islam An-Nizam’, 1.1 (2017), 54–64
Muthia, Farah, ‘Persepsi Masyarakat Terhadap Lembaga Pendidikan Islam Di Desa
Pengkok Kedawung Sragen Jawa Tengah’, Al-Bahtsu, 3.2 (2018)
Napitupulu, Dedi Sahputra, ‘Komunikasi Organisasi Pendidikan Islam’, At-Ta’dib:
Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 11.2 (2019), 127–36
Pohan, Alqanitah, ‘Peran Komunikasi Verbal Dan Non Verbal Dalam Hubungan
Manusia’, Al-Munir Jurnal Imiah Dakwah, Vol VI.2 (2015), 1–22
R. Panji Hermoyo, ‘Membentuk Komunikasi Yang Efektif Pada Masa Perkembangan
Anak Usia Dini’, Jurnal Pedagogi, 1.1 (2014), 1–22
Rasmi, ‘PENINGKATAN MUTU DAN PROFIL LEMBAGA PENDIDIKAN DALAM
PERSPEKTIF TOTAL QUALITY MANAGEMENT (TQM)’, Jurnal Al-Ta’dib, 7.1
(2014), 54–67
Ririn Puspita Tutiasri, ‘Komunikasi Dalam Komunikasi Kelompok’, CHANNEL: Jurnal
Komunikasi, 4.1 (2016), 81–90
SUGIONO, SUGIONO, and KUNTJOJO KUNTJOJO, ‘Pengembangan Model Permainan
Pra-Calistung Anak Usia Dini’, JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 10.2 (2016),
–76
Tarhid, T. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme
Guru. Jurnal Kependidikan, 5(2), 141-155.
Wijaya, Ida Suryani, ‘Komunikasi Interpersonal Dan Iklim Komunikasi Dalam
Organisasi’, Jurnal Dakwah Tabligh, 14.1 (2013), 118–20
Wisman, Yossita, ‘KOMUNIKASI EFEKTIF DALAM DUNIA PENDIDIKAN’, Jurnal
Nomosleca, 3.2 (2017), 646–54
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY