MODEL OF COMMUNICATION OF THE PRINCIPAL IN INCREASING THE QUALITY OF EDUCATION AT MADRASAH

Qurrotul A’yun




Abstract

This research aims to determine the communication model used by the principal in improving the quality of education at MA Nurul Jadid. The research uses a descriptive qualitative approach. The results of the study show that there are 3 communication patterns carried out by the principal of MA Nurul Jadid, namely interpersonal communication, group communication, and mass communication. The communication carried out by the principal of MA Nurul Jadid in improving the quality of education is a form of communication in interacting with teachers, students, and parents. The media used are discussion (consultation), giving actions or examples, telephone, website, and whatsapp. Therefore, with the communication patterns that have been implemented properly, it can create effective communication


Full Text:

PDF

References

Ali Muhson, ‘PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI

INFORMASI’, Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8.2 (2010), 1–10

Anwar, Herson, ‘Implementation of Education Management Standard in The Guidance

of Private Islamic High School’, Jurnal Pendidikan Islam, 4.1 (2018), 75–86

Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity

Vol. 2 No. 1, 2024

Farah Muthia, ‘Persepsi Masyarakat Terhadap Lembaga Pendidikan Islam Di Desa

Pengkok Kedawung Sragen Jawa Tengah’, Al-Bahtsu, 3.2 (2018).

Fatimah, Djailani, Khairuddin, ‘Komunikasi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan

Kinerja Guru Pada Sma Negeri 1 Geumpang KabupatenmPidie’, Jurnal

Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 3.4 (2015), 149–59

Fatma Laili Khoirun Nida, ‘Persuasi Dalam Media Komunikasi Massa’, Jurnal

Komunikasi Penyiaran Islam ‘AT-TABSYIR’, 2.2 (2014), 77–95

Gusman, Hagi Eka, ‘Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dengan Kinerja

Guru Di SMP N Kecamatan Palembayan Kabupaten Agam’, Bahana Manajemen

Pendidikan, 2.1 (2014), 293–301

Hamidi, N, ‘Strategi Komunikasi Kepala Madrasah Berprestasi Dalam Pengembangan

Madrasah Ibtidaiyah: Kasus Di MI Muhammadiyah Serangrejo Kulonprogo’, AlBidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7.2 (2015), 103–24

Hasan Baharun, ‘Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Sistem Kepemimpinan Kepala

Madrasah’, Jurnal Ilmu Tarbiyah At-Tajdid, 6.1 (2017), 1–26

Mufid, M., & Si, M. (2010). Komunikasi & regulasi penyiaran. Prenada Media.

Mukhlasin, Ahmad, ‘Pola Komunikasi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi

Profesionalisme Guru Di SD Islam An-Nizam’, 1.1 (2017), 54–64

Muthia, Farah, ‘Persepsi Masyarakat Terhadap Lembaga Pendidikan Islam Di Desa

Pengkok Kedawung Sragen Jawa Tengah’, Al-Bahtsu, 3.2 (2018)

Napitupulu, Dedi Sahputra, ‘Komunikasi Organisasi Pendidikan Islam’, At-Ta’dib:

Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 11.2 (2019), 127–36

Pohan, Alqanitah, ‘Peran Komunikasi Verbal Dan Non Verbal Dalam Hubungan

Manusia’, Al-Munir Jurnal Imiah Dakwah, Vol VI.2 (2015), 1–22

R. Panji Hermoyo, ‘Membentuk Komunikasi Yang Efektif Pada Masa Perkembangan

Anak Usia Dini’, Jurnal Pedagogi, 1.1 (2014), 1–22

Rasmi, ‘PENINGKATAN MUTU DAN PROFIL LEMBAGA PENDIDIKAN DALAM

PERSPEKTIF TOTAL QUALITY MANAGEMENT (TQM)’, Jurnal Al-Ta’dib, 7.1

(2014), 54–67

Ririn Puspita Tutiasri, ‘Komunikasi Dalam Komunikasi Kelompok’, CHANNEL: Jurnal

Komunikasi, 4.1 (2016), 81–90

SUGIONO, SUGIONO, and KUNTJOJO KUNTJOJO, ‘Pengembangan Model Permainan

Pra-Calistung Anak Usia Dini’, JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 10.2 (2016),

–76

Tarhid, T. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme

Guru. Jurnal Kependidikan, 5(2), 141-155.

Wijaya, Ida Suryani, ‘Komunikasi Interpersonal Dan Iklim Komunikasi Dalam

Organisasi’, Jurnal Dakwah Tabligh, 14.1 (2013), 118–20

Wisman, Yossita, ‘KOMUNIKASI EFEKTIF DALAM DUNIA PENDIDIKAN’, Jurnal

Nomosleca, 3.2 (2017), 646–54




Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY