TEACHER STRATEGIES IN INCREASING STUDENTS' LEARNING AWARENESS AT MADRASAH
AbstractThis research explores teachers' strategies in raising students' learning awareness at MTs Miftahul Ulum Bago Pasirian. Learning awareness is considered key to creating an effective learning environment in this madrasa. Teachers have a vital role in guiding and forming students' learning awareness, which influences motivation, ability improvement, and interpersonal relationships. This research uses a qualitative method with a descriptive approach, collecting data through observation, interviews and documentation. The research results highlight strategies such as providing insight, integrating technology in teaching, evaluating with strategy adjustments, and parental involvement. It is hoped that this research can contribute to the development of science and education in madrasas, especially in the context of increasing students' learning awareness
|
Full Text:
References
Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Islamika, 3(1), 123–133. https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.1047
Aisyah, S., & Afandi, N. K. (2021). Pengembangan Pendidikan Karakter Perspektif Barat dan Islam. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 6(2), 145–156. https://doi.org/10.21462/educasia.v6i2.69
Al-faruq, Z. (2023). Peran Penggunaan Desain Evaluasi Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Ilma Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 158–171. https://doi.org/10.58569/ilma.v1i2.587
Audria, N. (2020). Strategi Guru Dalam Membangkitkan Minat Belajar Siswa Pada Sistem Pembelajaran Dalam Jaringan Masa Pandemicovid-19 Di Sekolah Dasar. In Malaysian Palm Oil Council (MPOC) (Vol. 21, Issue 1). http://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/
Bahri, S. (2021). Peningkatan Kapasitas Guru Di Era Digital Melalui Model Pembelajaran Inovatif Variatif. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 2(4), 93–102. https://doi.org/10.56806/jh.v2i4.58
DJAENUDIN, A. (2021). Urgensi Penyesuaian Metode Pembelajaran Di Era Disruptive Technology. Jurnal Pari, 7(1), 1. https://doi.org/10.15578/jp.v7i1.10285
Fane, A., & Sugito, S. (2019). Pengaruh keterlibatan orang tua, perilaku guru, dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(1), 53–61. https://doi.org/10.21831/jrpm.v6i1.15246
Fatmawati, Eli, & Nisa, R. (2020). KERJASAMA ORANG TUA DAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI Abstrak PENDAHULUAN Salah satu komponen penting dalam pembangunan suatu bangsa adalah Pendidikan memegang peranan yang sangat penting dalam mencerdaskan kehidupan bangsa dan setiap individu yang ter. 01(02), 135–150.
Fatmawati, Erna, Ismaya, E. A., & Setiawan, D. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Memotivasi Belajar Anak Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 104–110. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.871
Festiawan, R. (2020). Belajar dan Pendekatan Pembelajaran Abstrak. Makala, 1–17.
Fitriani, D., EQ, N. A., & Suhartini, A. (2021). Teologi Pendidikan: Konsep Pendidikan dalam Prespektif Islam. Manazhim, 3(2), 201–213. https://doi.org/10.36088/manazhim.v3i2.1293
Hanifah Salsabila, U., Avif Ariyanto, Wijaya, A. ’alim, Fadillah Aziz, H., & Muhammad Syafii Ma’arif, A. (2022). Wardah. Implikasi Teknologi Terhadap Pendidikan Islam Di Era Globalisasi, 23(2), 308–329.
Haryanti, A., & Santoso, R. (2020). Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Yang Aktif Berorganisasi. Sukma: Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 41–47.
Hasni, Batusalu, E., & Kambira, J. (2023). Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Dengan Ai Sebagai Asisten Pembelajaran. Seminar Nasional Teknologi Pendidikan UKI Toraja, 3(3), 84–96.
Hiasa, F., & Agustina, E. (2020). Pelatihan Model-Model Pembelajaran Inovatif untuk Guru di Sekolah Menengah Pertama Negeri 7 Kota Bengkulu. Jurnal Anugerah, 2(1), 19–26. https://doi.org/10.31629/anugerah.v2i1.1597
Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2021). PERAN SEORANG GURU DALAM MENCIPTAKAN LINGKUNGAN BELAJAR YANG KONDUSIF. Ensiklopedia Education Review, 2(3). https://doi.org/10.33559/eer.v2i3.628
Magdalena, I., Hidayati, N., Dewi, R., Septiara, S., & Maulida, Z. (2023). PENTINGNYA EVALUASI DALAM PROSES PEMBELAJARAN DAN AKIBAT MEMANIPULASINYA. Mantiq, 3(September 2023), 810–823.
Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
Nurrohmah, M. R., & Syahid, A. (2020). Tujuan Pendidikan Perspektif Al-Quran dan Pendidikan Barat. Attractive : Innovative Education Journal, 2(2), 34. https://doi.org/10.51278/aj.v2i2.48
Putu, N., Cahyani, T., Ni, N., Gede, L., Saraswati, I., Kep, S., & Kep, M. (2020). YANG MENGGUNAKAN GADGET DI SMP N 10 DENPASAR The Illustration of Sleep Patterns in Adolescents Using Gadgets at SMP N 10 Denpasar. 1–8.
Rizki, A., Dina, O., Elsa, H., Irma, H., Nindya, A., & Harahap, T. (2023). Pentingnya Evaluasi Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4089–4092. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/11661/8945
Rohani, S. (2023). SUPERVISI AKADEMIK UNTUK MENINGKATKAN METODE PEMBELAJARAN VARIATIF GURU DALAM MEMOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK (Academic Supervision to Improve Teacher Variative Learning Methods to Motivate Student Learning) Sitti. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย, 4(1), 88–100.
Sari, D. K. (2020). Upaya Guru Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di SDN 10 Belutu. Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 59–71. https://doi.org/10.53515/cji.2020.1.1.59-71
Sholehah, Z. (2022). https://journal.stai-muafi.ac.id/index.php/JOECIE/index 65. 1(1), 65–76. https://journal.stai-muafi.ac.id/index.php/JOECIE/index
Sholihin, M. F., Saputri Tini Hakim, M., & Zaenul Fitri, A. (2021). Pengembangan Kecerdasan Emosional Siswa: Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembelajaran Berbasis Alam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 168–184. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(2).8036
Suriadi, S., & Mursidin, M. (2020). Strategi Guru dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa di MTs Al-Maarif Banyorang. Qiyam, Jurnal Al, 1(2), 11–20.
Triwardhani, I. J., Trigartanti, W., Rachmawati, I., & Putra, R. P. (2020). Strategi Guru dalam membangun komunikasi dengan Orang Tua Siswa di Sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 99. https://doi.org/10.24198/jkk.v8i1.23620
Wahyudi, A., Pahan, B. P., & Sulistyowati, R. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Kooperatif Picture And Picture: Suatu Studi di SDN 5 Menteng. Jurnal Pendidikan Kristen, 3(2), 109–123.
Yuliana, W., Hamid, A., & Yaqin, F. A. (2022). Study Analisis : Tantangan Orang Tua Dalam Mendidik Anak Dan Mengatasi Kemalasan Belajar Anak Di Era Smart Society 5.0. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(1 SE-Articles), 201–208. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/enggang/article/view/8443
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY