HOTS-BASED LEARNING EVALUATION DESIGN TO IMPROVE EARLY SCHOOL LEARNING
AbstractThe quality of education in Indonesia today is very worrying. The poor quality of Indonesian education can be seen from the low quality of Indonesia's education and the low learning performance. The learning outcome is a measure in determining the success of a learning. Research on learning evaluation through HOTS (High Order Thinking Skills) is becoming more relevant and urgent to explore. Therefore, this study aims to describe the HOTS-based learning evaluation design to improve student learning outcomes. In order to obtain data from the research results, research is carried out with a qualitative approach and type of case study. The research was conducted at MI Raudlatul Ulum Jabung Wetan Paiton Probolinggo, from November-December 2023. Data collection techniques with participant observations, in-depth interviews and documentation. While data analysis techniques using the Miles Huberman model include data collection, data reduction, data display and conclusion withdrawal. The results of this research show that the design of HOTS-based learning evaluation in improving the learning outcomes of SKI at MI Raudlatul Ulum Jabung Wetan Paiton Probolinggo are: Graduate Competence Standards Training, HOTS Based Learning Evaluation Training, Hots Based Examination Questions Training and Evaluating Monitoring.
|
Full Text:
References
Anita, N. A. (2018). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Analisis Transaksional untuk Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Peserta Didik Kelas XI Akuntansi I di SMK PGRI 4 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2017/2018. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Aristia, K., Nasryah, C. E., & Rahman, A. A. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Celengan Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Kelas IV SD A. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 16–25.
Aslam, Wahab, A. A., Nurdin, D., & Suharto, N. (2022). Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. 6(3), 3954–3961.
Dewi, R. M., Sholikhah, N., Ghofur, M. A., & Soejoto, A. (2020). Pelatihan Game Edukasi Android Berbasis HOTS Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran. Abimanyu: Journal of Community Engagement, 1(1), 59–67. https://doi.org/10.26740/abi.v1i1.6791
Ermawati, E. (2023). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Higher Order Thinking Skills (HOTS). Repository Iain Kudus, 20, 21–22.
Farida, N. (2008). dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. 信阳师范学院, 1(1), 305.
Fatihah, M. Al. (2021). Hubungan Antara Kemandirian Belajar dengan Prestasi Belajar PAI Siswa Kelas III SDN Panularan Surakarta. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 1(2), 197. https://doi.org/10.22515/attarbawi.v1i2.200
Fatimah, S., & Rinawati, A. (2022). Pelatihan Penyusunan Instrumen Evaluasi Berbasis Higher Order Thinking Skills Untuk Guru Mi Di Kebumen. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 152–161. https://doi.org/10.31949/jb.v3i2.2190
Guru, K., Madrasah, D. I., & Mi, I. (2020). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DI MADRASAH IBTIDAIYAH (MI) Institut Agama Islam Al-Qodiri Jember Zairotul Malikkhah, Nurul Anam. 242–259.
Hamidah, M. H., & Wulandari, S. S. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Hots Menggunakan Aplikasi “Quizizz.” Efisiensi : Kajian Ilmu Administrasi, 18(1), 105–124. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v18i1.36997
Himawan, R. (2021). Strategi Dan Evaluasi Pembelajaran Berbasis HOTS Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP. Proceeding Universitas Muhammadiyah Surabaya, 1(1), 315–323.
Kurniawati, R. P., & Hadi, F. R. (2021). Pelatihan Pengembangan Instrumen Evaluasi Berbasis HOTS untuk Guru Sekolah Dasar. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 267–276. https://doi.org/10.25008/altifani.v1i4.182
Lumban Gaol, N. T., & Siahaan, K. R. (2021). Eksplorasi Skill Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Pemimpin di Satuan Pendidikan. Manajemen Pendidikan, 16(2), 97–112. https://doi.org/10.23917/jmp.v16i2.13050
Narassati, N. A., Saleh, R., & Arthur, R. (2021). Pengembangan Alat Evaluasi Berbasis Hots Menggunakan Aplikasi Quizizz Pada Mata Pelajaran Mekanika Teknik Dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 3(2), 169–180. https://doi.org/10.21831/jpts.v3i2.43919
Prats, E. V., Neville, T., Nadeau, K. C., & Campbell-Lendrum, D. (2023). WHO Academy education: globally oriented, multicultural approaches to climate change and health. The Lancet Planetary Health, 7(1), e10–e11. https://doi.org/10.1016/S2542-5196(22)00252-2
Puspitasari, Y., Tobari, T., & Kesumawati, N. (2020). Pengaruh Manajemen Kepala Sekolah Dan Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1). https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.4036
Rachmadtullah, R., Azmy, B., Yustitia, V., & Susiloningsih, W. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru SDN Margorejo I Melalui Workshop Evaluasi Pembelajaran Berbasis HOTS. Bernas Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 351–357. https://doi.org/10.31949/jb.v2i1.725
Rahman, T. (2018). Aplikasi Model-model Pembelajaran dalam Penelitian Tindakan Kelas. CC. Pilar Nusantara.
Rahmina, W., Nurtiani, A. T., & Amelia, L. (2020). Analisis Kegiatan-Kegiatan Peningkatan Kecerdasan Interpersonal Anak Kelompok A di TK Cut Meutia Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1).
Robert, B., & Brown, E. B. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. 1, 1–14.
Setiawati, S. (2019). Analisis Higher Order Thinking Skills (HOTS) Siswa Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan KALUNI, 2(2010), 552–557. https://doi.org/10.30998/prokaluni.v2i0.143
Shaifudin, A. (2020). Supervisi Pendidikan. El-Wahda: Jurnal Pendidikan, 1(2), 36–37.
Shidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In A. Mujahidin (Ed.), Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). CV. Nata Karya.
Solikhulhadi, M. F., Studi, P., Pendidikan, M., Pascasarjana, I., Majalengka, U., & Barat, J. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Kompetensi. 2(2), 114–123.
Suhayat, J., Suwatno, S., & Buchdadi, A. D. (2023). Pengaruh Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Guru Berdasarkan Persepsi Kepala Sekolah. Journal of Accounting, Management, Economics, and Business (ANALYSIS), 1(1), 40–51.
Supit, M., A.M Rawis, J., Markus Wullur, M., & N.J. Rotty, V. (2021). Analisis Supervisi Pendidikan Untuk Pengembangan Profesionalitas Guru Berkelanjutan. LEADERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 87–107. https://doi.org/10.35719/leaderia.v2i2.68
Suyadi, et all. (2022). Academic reform and sustainability of Islamic higher education in Indonesia. International Journal of Educational Development, 89, 102534. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102534
Suhermanto. (2023). Khitobah And Self-Development Management: A Strategic Approach To Boosting Students’ Self-Confidence. 5(1), 101–111.
Utami. (2021). Analisis Peran Pembelajaran IPS dalam Meningkatkan Hingher Oerder Thingking Skills (Hots) pada Siswa SMP Al Hikam Wanatani Kabupaten Blitar Tahun Pelajaran 2020 …. Jurnal Pendidikan Tambusai, Universitas Bhinneka PGRI, 5(1), 5796–5803.
Yantoro, Y. (2020). Manajemen Peningkatan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar Di Dinas Pendidikan Kabupaten Sarolangun. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(1), 66–76. https://doi.org/10.33369/pgsd.13.1.67-77
Yuniar, M., Rakhmat, C., & Saepulrohman. (2020). Analisis HOTS (High Order Thinking Skills) pada Soal Objektif Tes dalam Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Kelas V SD Negeri 7 Ciamis. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 187–195.
Zamkakay, Y. (2022). Pengembangan Instrumen Evaluasi Berbasis HOTS Mata Pelajaran OTK Humas Dan Keprotokolan di SMK IPIEMS Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(1), 67–80. https://doi.org/10.26740/jpap.v10n1.p67-80
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY