STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENGEMBANGKAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU UNTUK MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN

DOI: https://doi.org/10.33650/jumpa.v3i2.2618

Authors (s)


(1) * Hamimah Sri Handayani   (Universitas Nurul Jadid Paiton)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The objectives of this study can be formulated as follows: 1) Analyzing and understanding the procedures in implementing the principal's strategy in developing teacher pedagogic competencies to improve the quality of learning at SMP Negeri 2 Leces. 2) Analyze and understand the pattern of teacher pedagogic competence development that will be carried out to improve the quality of learning at SMP Negeri 2 Leces. 3) Analyze and understand the standard of learning quality that will be improved at SMP Negeri 2 Leces. This study uses a descriptive qualitative approach. The instruments in this study are as follows: 1) Observation Sheets, 2) Archives and Documentation, and 3) Relevant literature. The principal uses the supervision technique as a general approach in the strategy used to determine the level of teacher pedagogic competence. This approach is being and will be used by school principals in the long term because it is in accordance with Permendikbud Number 22 of 2016 concerning Process Standards and Government Regulation Number 74 of 2008 concerning Teachers. The principal determines the pattern of teacher pedagogic competence development that will be carried out to improve the quality of the learning process at SMP Negeri 2 Leces which consists of: 1) Direct Coaching, 2) Indirect Coaching, and 3) Situational Coaching. The quality standards set by the Principal at SMP Negeri 2 Leces can be divided into 3 (three) aspects, namely 1) learning planning, 2) learning implementation, and 3) learning assessment

 

Tujuan penulis artikel ini untuk mengetahui Trust Building Total Quality Management, Tujuan dalam penelitian ini dapat dirumuskan sebagai berikut: 1) Menganalisis dan memahami prosedur dalam melaksanakan strategi kepala sekolah dalam mengembangkan kompetensi pedagogik guru untuk meningkatkan mutu pembelajaran di SMP Negeri 2 Leces. 2) Menganalisis dan memahami pola pengembangan kompetensi pedagogik guru yang akan dilakukan untuk meningkatkan mutu pembelajaran di SMP Negeri 2 Leces. 3) Menganalisis dan memahami standar mutu pembelajaran yang akan ditingkatkan di SMP Negeri 2 Leces. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Instrumen dalam penelitian ini adalah sebagai berikut: 1) Lembar Observasi, 2) Arsip dan Dokumentasi, dan 3) Literatur yang relevan. Kepala sekolah menggunakan teknik supervisi sebagai pendekatan umum dalam strategi yang digunakan untuk mengetahui tingkat kompetensi pedagogik guru. Pendekatan ini sedang dan akan digunakan kepala sekolah dalam jangka panjang karena sesuai dengan Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses dan Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru. Kepala sekolah menentukan pola pengembangan kompetensi pedagogik guru yang akan dilakukan untuk meningkatkan mutu proses pembelajaran di SMP Negeri 2 Leces yang terdiri dari: 1) Pembinaan Langsung, 2) Pembinaan Tidak Langsung, dan 3) Pembinaan Situasional. Standar mutu yang ditetapkan Kepala Sekolah di SMP Negeri 2 Leces dapat dibagi menjadi 3 (tiga) aspek yakni: 1) perencanaan pembelajaran, 2) pelaksanaan pembelajaran, dan 3) penilaian pembelajaran



Keywords

Principal Strategy, Pedagogic Competence, Learning Quality Strategi Kepala Sekolah, Kompetensi Pedagogik, Mutu Pembelajaran



Full Text: PDF



Article View

Abstract views : 130 times | PDF files viewed : 61 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/jumpa.v3i2.2618


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Hamimah Sri Handayani

 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JUMPA: Jurnal Manajemen Pendidikan 
Published by Postgradute Program of Nurul Jadid University, East Java, Indonesia