Abdullah, F., & Rachmawati, T. S. (2022). Urgensi Manajemen Dakwah dalam Pelaksanaan Pendidikan Kader Ulama Majelis Ulama Indonesia (MUI) DKI Jakarta. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 52–64.
AK Nurhasan, N. Aini, & SH Sain. (2025). Silent bullying and character education in madrasahs: An analysis of psychological violence in the religious sphere. Educazione: Journal of Education and Learning, 2(2), 121-134.
Azidin, Y., Rahmah, A., Zuraida, D., & Maulana, R. (2022). Pelatihan Kepemimpinan dan Manajemen Organisasi dalam Kegiatan Organisasi Kemahasiswaan. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(02), 82–87.
Demeke, G. W., van Engen, M. L., & Markos, S. (2024). Servant leadership in the healthcare literature: a systematic review. Journal of Healthcare Leadership, 1–14.
Fatmawati, F., Katon, G., & Diany, S. I. (2020). Peran Pesantren Modern Terhadap Pembentukan Karakter Kepemimpinan Santri. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 27–33.
FQ Nada, M. Lateh, & Z. Hermawan. (2025). Shaping student religiosity: The combined effect of peer interaction and akidah akhlak. Educazione: Journal of Education and Learning, 2(2), 108-120.
Habsi, M., & Yaqin, M. A. (2022). Peran Kepemimpinan Kyai Dalam Membentuk Karakter Santri Di Pondok Pesantren Al-Mashduqiah Patokan Kraksaan Probolinggo. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(5), 5561–5574.
Imami, M. Y. R., Hidayati, U., & Patmaningrum, A. (2024). PERANAN ORGANISASI EKSTERNAL KEMAHASISWAAN SEBAGAI LABORATORIUM PENDIDIKAN DALAM PENGEMBANGAN SOFTSKILL MAHASISWA DI STKIP PGRI NGANJUK. Dharma Pendidikan, 20(1), 44–56.
Irhamdi, M., & Jayadi, H. (2021). komunikasi organisasi dalam pembinaan skill mahasiswa melalui pergerakan mahasiswa islam indonesia (PMII) rayon al-ghazali komisariat universitas islam negeri (UIN) mataram. Mudabbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 2(1), 91–108.
Jiménez-Estévez, P., Yáñez-Araque, B., Ruiz-Palomino, P., & Gutiérrez-Broncano, S. (2023). Personal growth or servant leader: What do hotel employees need most to be affectively well amidst the turbulent COVID-19 times? Technological Forecasting and Social Change, 190, 122410.
Junaedi, A., Kusumaperdana, I. A., Ramadhani, K. S., Kamilah, N. S., & Abellia, M. (2023). Pengaruh Keterlibatan dalam Organisasi Mahasiswa terhadap Perkembangan Jiwa Kepemimpinan Mahasiswa. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(2).
Katon, G., Diany, S. I., & Bachruddin, F. (2020). Peran Pesantren Modern Dalam Pembentukan Karakter Kepemimpinan Santri. Al-Adabiyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 77–89.
KHASAN, N. U. R. (2023). PERAN PIMPINAN PONDOK PESANTREN TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER SANTRI (Studi Pemikiran KH. Mas’ ud Abdul Qodir di Pondok Pesantren Darul Amanah). UNIVERSITAS ISLAM SULTAN AGUNG.
M. Fathurrozaq, ZR Hadiyatullah, & M. Asrori. (2025). Transformation of salalahuk tradition: A media for character building and strengthening the value of tauhid in pesantren education. Educazione: Journal of Education and Learning, 2(2), 66-78.
Mohzana, M., Yumnah, S., Nurhuda, N., Sutrisno, S., & Huda, N. (2023). Analysis of the Effect of Servant Leadership Style on Loyalty Through Empowerment. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(3), 539–550.
Nabila, A. (2024). PERAN MUDABBIR DALAM MEMBENTUK PERILAKU DISIPLIN SANTRI DI PONDOK PESANTREN AN-NAHL BANDAR LAMPUNG. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Nastiti, D. (2023). Peran organisasi mahasiswa dalam pembentukan sikap demokratis. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(1), 64–76.
Ningsih, E. K. (2022). Strategi Pembentukan Karakter Kepemimpinan Santri (Studi Pada Pengurus Organisasi Pelajar Pondok Modern Darussalam Gontor Kampus 2 Ponorogo). IAIN Ponorogo.
Nur, K., & Nasution, S. (2022). Peran Organisasi Santri dalam Mengembangkan Ghirah Belajar Santri di Pesantren. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 15(1), 13–25.
Prasetyo, M. A. M. (2022). Pesantren Efektif: Studi Gaya Kepemimpinan Partisipatif. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 1–12.
Rasheed, R., Rashid, A., Amirah, N. A., & Afthanorhan, A. (2023). Quantifying the moderating effect of servant leadership between occupational stress and employee in-role and extra-role performance. Calitatea, 24(195), 60–68.
Rosida, R. K. (2023). Manajemen Program Pesantren Dalam Meningkatkan Karakter Kepemimpinan Santri Di PP Sunan Kalijaga Puyut Ponorogo. IAIN Ponorogo.
S. Utaminingsih, S. Anwar, & E. Mahendrawan. (2025). Learning transformation: Applying SBM and the principle of equifinality in facing local challenges. Educazione: Journal of Education and Learning, 2(2), 79-93.
Sari, N., & Arif, D. B. (2020). Membangun kepemimpinan profetik kader ikatan mahasiswa Muhammadiyah. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Pendidikan Kewarganegaraan, 9(1).
Schowalter, A. F., & Volmer, J. (2023). Are the effects of servant leadership only spurious? The state of research on the causal effects of servant leadership, recommendations, and an illustrative experiment. The Leadership Quarterly, 101722.
Sirait, A. J., & Siahaan, C. (2020). Peran Organisasi dalam Pembentukan Karakter Mahasiswa. Action Research Literate, 4(2), 32–37.
Z. Ulhaq, A. Haris, & S. Yazid. (2025). School principal's leadership strategy in improving the performance of PAI teachers in the digital era: The role of learning media and motivation in Islamic religious teaching. Educazione: Journal of Education and Learning, 2(2), 94-107.