The Use of Virtual Reality to Enhance Practical Skills in Health Education
AbstractThis research focuses on the use of Virtual Reality (VR) as a tool to improve students' practical skills in health education. The study aims to evaluate the effectiveness of VR in developing both technical and non-technical skills among students and to identify VR's contribution to more sustainable and flexible learning. A qualitative approach with a case study method was used, involving in-depth interviews, participatory observation, and document analysis at Nurul Jadid University in East Java. The results showed that the use of VR significantly enhanced students' technical skills, such as accuracy and speed in performing medical procedures, as well as non-technical skills like communication, decision-making, and teamwork. Additionally, VR provided more flexible and sustainable access to practice sessions, overcoming the physical and logistical limitations typically faced in health education. The implications of this study suggest that VR has great potential to be integrated into the health education curriculum, offering innovative solutions to improve learning quality and better prepare students for careers in the medical field. The study also recommends further comprehensive research to accommodate various variables, such as gender and age, to provide a more targeted basis for policy.
|
Keywords
Full Text:
References
A. Fricticarani, A. Hayati, R. Ramdani, I. Hoirunisa, and G. M. Rosdalina, “Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0,” J. Inov. Pendidik. Dan Teknol. Inf., vol. 4, no. 1, pp. 56–68, 2023.
T. S. Prihatiningsih, Kurikulum Berbasis Kompetensi (Capaian Pembelajaran) untuk Pendidikan Kedokteran dan Profesi Kesehatan: Implikasi Kebijakan dan Tantangan Implementasi. UGM PRESS, 2023.
T. O. Langoday, Metodologi Penelitian: Mengarungi Samudra Penelitian untuk Mahasiswa Ekonomi, Manajemen, Bisnis & Akuntansi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2024.
R. Lestari, H. D. Windarwati, and R. Hidayah, The Power of Digital Resilience: Transformasi Berpikir Kritis dan Penguatan Kesehatan Mental Emosional di Era Disrupsi. Universitas Brawijaya Press, 2023.
M. A. Suleman, “Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa melalui Penerapan Experiential Learning,” Ideguru J. Karya Ilm. Guru, vol. 9, no. 3, pp. 1530–1538, 2024.
N. I. M. Bin Hasan and O. R. Trisnawati, “Penerapan Model Experiential Learning dalam Pembelajaran Shalat di SD Negeri 2 Pujodadi Tahun Pelajaran 2023/2024,” 2023, Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama (IAINU Kebumen).
T. Sugiarti, “Realisasi, Evaluasi Terhadap Kebijakan Mbkm Di Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang,” J. Ilmu Pendidik. dan Psikol., vol. 1, no. 3, pp. 121–132, 2023.
R. Apriyatmoko and F. Aini, “Remaja Mengenali Serangan Jantung Koroner,” Indones. J. Community Empower., vol. 2, no. 2, 2020.
Y. Asnasari, H. Hisbullah, and S. Kuntari, “Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture pada Siswa Kelas V SDN 009 Batu Sopang Kabupaten Paser Provinsi Kalimantan Timur,” J. Pendidik. Refleks., vol. 13, no. 1, pp. 53–66, 2024.
A. R. Suleman and M. N. H. Siregar, “Pengaruh Literasi Kewirausahaan Terhadap Kesiapan Berwirausaha Mahasiswa di Era Digital: Studi Kasus pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi UMTS,” MIND J. Ilmu Pendidik. Dan Budaya, vol. 4, no. 2, pp. 69–80, 2024.
L. E. Saputra, A. D. Amda, and D. Wanto, “Implementasi Model Integrasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Pada Pembelajaran di Smk It Al Husna Lebong,” 2022, IAIN Curup.
M. Gulo, I. K. Zega, N. T. W. Lase, and L. Waruwu, “Peran Interaksi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa,” J. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 6079–6087, 2023.
R. Haristiani, B. Setioputro, R. A. Yunanto, R. I. Al Alawi, and A. Zahra, “Peningkatan Pengetahuan Kesiapsiagaan Bencana Banjir Melalui Edukasi Video Animasi dan Simulasi di SMPN 3 Ambulu Jember,” Dedik. SAINTEK J. Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 1, pp. 26–35, 2023.
S. Sundari, M. S. Kahar, and E. G. Erwinda, “Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Menggunakan Instrumen Hots Berbasis Two Tier Diagnostic Test,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 4, pp. 2726–2735, 2021.
S. Hanipah, “Analisis kurikulum merdeka belajar dalam memfasilitasi pembelajaran abad ke-21 pada siswa menengah atas,” J. Bintang Pendidik. Indones., vol. 1, no. 2, pp. 264–275, 2023.
H. Hamidah and P. A. Nugroho, “Perkembangan Neuropsikologi pada Anak dengan Gangguan Spektrum Autisme: Tinjauan Terhadap Aspek Kognitif, Emosional, dan Interaksi Sosial,” JIM J. Ilm. Mhs. Pendidik. Sej., vol. 8, no. 4, pp. 5486–5493, 2023.
M. N. Azmi, H. Mansur, and A. H. Utama, “Potensi Pemanfaatan Virtual Reality Sebagai Media Pembelajaran Di Era Digital,” J. Dimens. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 12, no. 1, pp. 211–226, 2024.
S. E. Febrianto, “Faktor-faktor yang mempengaruhi kepemimpinan dan kerjasama tim: kepemimpinan, komunikasi efektif, pendekatan kepemimpinan tim, dan efektivitas tim (suatu kajian studi literature review ilmu manajemen terapan),” J. Manaj. Pendidik. Dan Ilmu Sos., vol. 2, no. 2, pp. 598–609, 2021.
A. H. Rais, “Peningkatan Kompetensi Supervisi Akademik Pengawas PAI di Kabupaten Kapuas,” AL-IBNOR, vol. 2, no. 1, pp. 19–34, 2024.
J. Laksito and A. Wibowo, “Mengubah budaya pendidikan hukum menggunakan pembelajaran simulasi metaverse,” J. Hukum, Polit. Dan Ilmu Sos., vol. 1, no. 2, pp. 95–117, 2022.
T. Pangandaheng et al., Asuhan Keperawatan Medikal Bedah: Sistem Respirasi dan Kardiovaskuler. PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2023.
S. D. A. Febrianti, N. Hamzah, and S. Sapendi, “Menstimulasi Tingkat Kepercayaan Diri Pada Anak Dengan Metode Bermain Peran,” Albanna J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 1–18, 2021.
S. A. Melani, H. Hasanuddin, and N. S. S. Siregar, “Hubungan kepercayaan diri dengan gangguan makan anorexia nervosa pada remaja di SMAN 4 Kota Langsa,” Tabularasa J. Ilm. Magister Psikol., vol. 3, no. 2, pp. 162–172, 2021.
M. M. E. I. Bali, M. P. Kumalasani, and D. Yunilasari, “Artificial Intelligence in Higher Education: Perspicacity Relation between Educators and Students,” J. Innov. Educ. Cult. Res., vol. 3, no. 2, pp. 146–152, 2022, doi: 10.46843/jiecr.v3i2.88.
V. A. Putri, K. C. A. Sotyawardani, and R. A. Rafael, “Peran artificial intelligence dalam proses pembelajaran mahasiswa di Universitas Negeri Surabaya,” in Prosiding Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS), 2023, pp. 615–630.
Y. I. Wicaksono, Gejala gangguan jiwa dan pemeriksaan psikiatri dalam praktek klinis. Media Nusa Creative (MNC Publishing), 2021.
S. Bachri, “Implikasi Hukum Atas Isu Etika dalam Praktik Kedokteran,” J. Ber. Kesehat., vol. 17, no. 1, pp. 86–97, 2024.
H. Mongkau, “Pastoral Konseling Terhadap Penderita Sakit Terminal,” DOREA J. Teol. dan Pendidik. Kristiani, vol. 2, no. 1, pp. 17–28, 2024.
W. O. N. Rajuddin, D. S. Andriani, and M. A. Cahyadi, “Mengembangkan Keterampilan Keuangan UMKM Melalui Pelatihan Pembukuan Sederhana dan Laporan Keuangan,” J. Perad. Masy., vol. 3, no. 6, pp. 229–233, 2023.
S. Syafaruddin, A. M. F. Mappisabbi, and N. Natsir, “Analisis Birokrasi Pemerintah Dalam Penanganan Bencana,” Mimb. Adm. Fisip Untag Semarang, vol. 21, no. 2, pp. 1–10, 2024.
H. Puling, E. Manilang, and M. Lawalata, “Logika dan Berpikir Kritis: Hubungan dan Dampak Dalam Pengambilan Keputusan,” Sinar Kasih J. Pendidik. Agama dan Filsafat, vol. 2, no. 2, pp. 164–173, 2024.
A. Wijoyo, M. Yusuf, D. P. E. Bendanu, M. A. Febrian, M. D. Apriansyah, and M. Ilham, “Peran Sistem Informasi Manajemen Organisasi dalam Pengambilan Keputusan Berbasis Komputer di Rumah Sakit,” J. Res. Publ. Innov., vol. 1, no. 1, pp. 108–115, 2023.
G. Gunawan, N. M. Y. Suranti, and F. Fathoroni, “Variations of models and learning platforms for prospective teachers during the COVID-19 pandemic period,” Indones. J. Teach. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 61–70, 2020.
M. M. E. I. Bali, Z. Aliyah, and D. Humaidi, “Effectiveness of Hybrid Learning Assisted in e-Learning Media in Mathematics Learning at Elementary School,” J. Innov. Educ. Cult. Res., vol. 3, no. 4, pp. 683–690, 2022, doi: 10.46843/jiecr.v3i4.340.
A. J. Sodik, M. K. Rosyid, N. Nurlaila, W. Wargadinata, and S. Syukran, “Digitalisasi pembelajaran Qawâid ‘Arabiyyah di UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu,” Lughawiyah J. Arab. Educ. Linguist., vol. 5, no. 1, pp. 83–98, 2023.
H. Azhar, “Evaluasi CeLOE Learning Management System (LMS) Universitas Telkom dengan Technique for User Experience Evaluation In E-Learning (TUXEL) 2.0,” JEPIN J. Edukasi dan Penelit. Inform. Univ. Tanjungpura, vol. 8, no. 1, pp. 180–187, 2022.
M. Tohet et al., “Characters Education Based Audiovisual for Children in the Coastal Area,” Turkish Online J. Qual. Inq., vol. 12, no. 4, pp. 1639–1644, 2021, [Online]. Available: https://www.tojqi.net/index.php/journal/article/view/2514
A. Isti’ana, “Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam,” Indones. Res. J. Educ., vol. 4, no. 1, pp. 302–310, 2024.
A. Sakti, “Meningkatkan pembelajaran melalui teknologi digital,” J. Penelit. Rumpun Ilmu Tek., vol. 2, no. 2, pp. 212–219, 2023.
R. Sudrajat, “Pentingnya Ketrampilan Mendengar Untuk Menciptakan Pembelajaran Yang Menarik,” in Seminar Nasional Keindonesiaan (FPIPSKR), 2023.
K. Rahman, A. H. Wahid, I. Afandi, M. M. E. I. Bali, and L. Hakim, “Effectiveness of Teams Teaching-Hybrid Learning (TTHL) in Higher Education,” in WESTECH, European Alliance for Innovation n.o., 2019, pp. 1–6. doi: 10.4108/eai.8-12-2018.2284036.
D. R. A. U. Khasanah, H. Pramudibyanto, and B. Widuroyekti, “Pendidikan dalam masa pandemi covid-19,” J. Sinestesia, vol. 10, no. 1, pp. 41–48, 2020.
N. M. Sari, P. Yaniawati, E. Firmansyah, M. P. Mubarika, N. Assegaff, and N. S. A. Purwanti, “Pelatihan pembuatan storyboard dan games interaktif untuk guru dan mahasiswa magister pendidikan matematika,” Transform. J. Pengabdi. Masy., vol. 19, no. 1, pp. 153–166, 2023.
M. P. Sari, A. Andromeda, and A. Hardinata, “Studi Kesulitan Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan IPA dalam Mempelajari Sifat Periodik Unsur,” J. Eksakta Pendidik., vol. 4, no. 1, pp. 18–26, 2020.
A. Fawaid and A. D. Damayanti, “Pendekatan Pengajaran Bahasa Komunikatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa pada Materi Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar,” Al-Madrasah J. Ilm. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 8, no. 1, pp. 145–162, 2024.
M. F. Hidayat, C. V Muyu, and R. Mesra, “Peran guru dalam meningkatkan disiplin siswa di SMA Negeri 1 Motoling,” J. Integr. dan Harmon. Inov. Ilmu-Ilmu Sos., vol. 3, no. 5, pp. 525–532, 2023.
D. Zuschaiya and A. D. Valentina, “Optimalisasi Hasil Belajar IPAS melalui Metode Talking Stick Berbantuan Media Audio Visual di Madrasah Ibtidaiyah,” JUDIKDAS J. Ilmu Pendidik. Dasar Indones., vol. 3, no. 3, pp. 111–122, 2024.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 maulidiyah junnatul azizah heru
International Journal of Instructional Technology
Published by Lembaga Penerbitan, Penelitian, dan Pengabdian kepada Masyarakat (LP3M)
Universitas Nurul Jadid, Karanganyar, Paiton, Probolinggo, Jawa Timur, Indonesia 67291
Phone: 0888-30-77077; 08231-800-79-53
Website: https://lp3m.unuja.ac.id/
Email: ijit.lp3m@unuja.ac.id
P-ISSN: 2828-867X | E-ISSN: 2828-9145
This ejournal system and its contents are licensed under
a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.