Improving Student Learning Achievement through Quantum Teaching in Madrasah

Yusrifaini Yusrifaini
DOI: https://doi.org/10.33650/afkarina.v7i1.5326



Abstract

This study aims to analyze whether the application of quantum teaching learning can improve students' learning achievement of Fiqh at Madrasah Ibtidaiyah Syafiiyah II Banyuanyar, Probolinggo Regency. This study used a qualitative approach to class action research. The stages of action research in a cycle include planning or implementing observation and reflection. Each cycle includes planning (plan), action (action), observation (observation) and reflection (reflection). This cycle continues and will be stopped if it is by the needs and is sufficient. The results showed that quantum teaching learning positively improved student achievement in the class, which was marked by an increase in student mastery in each cycle, namely cycle 1 47.2%, cycle 2 61.1% and cycle 3 86.1%. This research provides implications about the importance of learning design that teachers must carry out so that learning becomes meaningful and of high quality.



Keywords

Quantum Teaching, Learning Achievement, Meaningful Learning

Full Text:

PDF

References

Baharun, H. (2017). Peningkatan Kompetinsi Guru Melalui Kepemimpinan Kepala Madrasah. At-Ta’dib: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 6(1), 1–25.

Baqi, S. Al, A, A. L., & Dwiyoga, T. S. (2017). Faktor Pendukung Motivasi Berperilaku Disiplin Pada Santri Pondok Pesantren. Jurnal Educan, 01(01), 76–87.

Bass, B. M. & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2 nded.). United States of America: Lawrence Erlbaum Associates.

Basyit, A. (2018). Implementasi Manajemen Mutu Pendidikan Islam. KORDINAT, 17(1), 188–210.

Danim, S. (2004). Motivasi Kepemimpinan dan Efektifitas Kelompok. Jakarta: Rineka Cipta.

Danim, S. (2012). Kepemimpinan Pendidikan: Kepemimpinan Jenius (IQ+EQ), Etika, Perilaku, Perilaku Motivasional, dan Mitos. Bandung: Alfabeta.

Fadillah, M. K. (2015). Manajemen Mutu Pendidikan Islam di Pesantren (Studi di Pondok Modern Darussalam Gontor) M. Jurnal At-Ta’dib, 10(01), 116–137.

Fahmi, I. (2015). Manajemen Kepemimpinan Teori dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Hamidi, J., & Harianto, D. (2015). Konsep Kepemimpinan Multikultural Nuswantara. Malang: Nuawantara.

Hardono, Haryono, & Yusuf, A. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Supervisi Akademik, dan Motivasi Kerja dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Educatioal Management, 6(1), 26–33.

Ifendi, M. (2020). Pesantren dan Kepemimpinan Kiai: Studi Kasus di Pondok Pesantren Mambaus Sholihin Gresik (1980-2020). MUDIR : Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 78–94. Retrieved from http://ejournal.insud.ac.id/index.php/mpi/index

Kartono, K. (2014). Pemimpin dan Kepemimpinan: Apakah Kepemimpinan Abnormal itu? Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Kuswaeri, I. (2016). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah. TARBAWI, 02(02), 1–13.

Lawasi, E. S., & Triatmanto, B. (2017). Pengaruh Komunikasi, Motivasi dan Kerjasama Tim Terhadap Peningkatan Kinerja Karyawan. Jurnal MAnajemen & Kewirausahaan, 5(1), 47–57.

Malayu, H. (2010). Teori dan Praktek Kepemimpinan. Jakarta: Rineka Cipta.

Marno, & Triyo, S. (2008). Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan Islam : , 2008), 53. Bandung: Alfabeta.

Masruri, M., Ali, H., & Rosadi, K. I. (2021). Pengelolaan Keuangan dalam Mempertahankan Kualitas Pondok Pesantren Selama Pandemi Covid-19. JIMT: Jurnal Ilmu Manajemen, 2(5), 644–657.

Mattayang, B. (2019). Tipe Dan Gaya Kepemimpinan: Suatu Tinjauan Teoritis. JEMMA | Journal of Economic, Management and Accounting, 2(2), 45–52. https://doi.org/10.35914/jemma.v2i2.247

Mesiono, & Nasir, M. (2021). Pengembangan Sumber Daya Sekolah dalam Upaya Menjamin Layanan Belajar Yang Berkualitas pada SMP Swasta Nurul Arafah Baktiya. Jurnal Mudabbir, 1(2), 115–123.

Muhson, A., Wahyuni, D., Supriyanto, & Mulyani, E. (2012). Analisis Relevansi Lulusan Perguruan Tinggi dengan Dunia Kerja. Jurnal Economia, 8(1), 42–52.

Muizu, W. O. Z., Kaltum, U., & Sule, E. T. (2019). Pengaruh Kepemimpinan terhadap Kinerja Karyawan. Perwira: Jurnal Pendidikan Kewirausahaan Indonesia, 2(1), 61–78.

Mustaan, A. G. (2020). Gaya Kepemimpinan Kiai dalam Membangun Kemandirian Ekonomi Pesantren. Muhasabatuna : Jurnal Akuntansi Syariah, 2(2), 30–46. https://doi.org/10.54471/muhasabatuna.v2i2.825

Nguyen, A. (2020). In-Service Training Management—A Case Study in Vietnam. International Education Studies, 13(10), 1–7. https://doi.org/10.5539/ies.v13n10p1

Prasetyo, M. A. M. (2022). Pesantren Efektif: Studi Gaya Kepemimpinan Partisipatif. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i1.159

Priyatna, M. (2016). Manajemen Pengembangan SDM pada Lembaga Pendidikan Islam. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 05(Januari), 1231–1250.

Rijanti, T., Indriyaningrum, K., Kasmari, Wijaya, Y., & Sa’adah, N. (2022). Pengaruh Knowledge Sharing dan Komitmen Organisasional dengan Moderasi Kepemimpinan Transformasional di Sekretariat Daerah Kabupaten Pati. Syntax Literate, 7(1), 754–769.

Riyadi, S. (2011). Pengaruh Kompensasi Finansial, Gaya Kepemimpinan, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan pada Perusahaan Manufaktur di Jawa Timur. JURNAL MANAJEMEN DAN KEWIRAUSAHAAN, 13(01), 40–45.

Rosita, N. (2018). Kepemimpinan Kharismatik Kiai di Pondok Pesantren Ali Maksum Krapyak Yogyakarta. SANGKéP: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan, 1(2), 166–183. https://doi.org/10.20414/sangkep.v1i2.620

Sinambela, L. P. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Mubi Aksara.

Syam, A. R., & Arifin, S. (2017). Kedudukan Manajemen Sumber Daya Manusia Pendidikan Islam di Era Globalisasi. AL-ASASIYYA: Journal Basic Of Education, 02(01), 1–12.

Umam, W. (2020). Kepemimpinan Kiai dalam Mengembangkan Pondok Pesantren. Attractive : Innovative Education Journal, 2(3), 61–69. https://doi.org/10.51278/aj.v2i3.60

Wasito. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun RPP Daring Melalui Active Knowledge Sharing. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 101–106. https://doi.org/10.31316/jk.v5i1.1283

Yayasan Penyelenggara Penerjemah Al-Quran. (n.d.). Al-Qur’an Terjemahan. Jakarta: Almahira.


Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/afkarina.v7i1.5326


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 iin iin zainab

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Afkarina: Jurnal Pendidikan Agama Islam

Published by The Lembaga Penerbitan, Penelitian, dan Pengabdian kepada Masyarakat (LP3M) of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia 

 


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.