Mematuhi Protokol Kesehatan di Masa Pandemi Covid-19 Menurut Pandangan Fiqh Sosial Kiai Sahal
Authors (s)
(1) * Tutik Nurul Janah   (Institut Pesantren Mathali'ul Falah)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author
AbstractThis study is qualitative research. This research uses descriptive methods. Analysis of the data in this study uses the perspective of fiqh social. Health protocol is an effort to maintain health during the COVID-19 pandemic. Health protocols include three main elements: prevention, detection, and response.In the perspective of social fiqh, adhering to health protocols during the COVID-19 pandemic is an inevitability. This opinion refers to the development of examples of qaidah fiqhiyyah on the use of madzhab qauli in the methodology of fiqh social. The fiqh social perspective considers that complying with health protocols is part of hifdz al nafs.Therefore, matters related to hifdz al nafs, must also be implemented in order to achieve maqasid al sharia. In this case, including in complying with health protocols during the COVID-19 pandemic. |
Keywords
References
Al Buthi, M. S. R. (1992). Dhowabit al Mashlahah fi al Syariah al Islamiyah. Dar al Muttahidah.
Al Suyuti, J. A. bin A. B. (n.d.). Al Asybah wa al Nadlair fi al Furu’. Dar al Ihya al Kitab al ‘Arabiyyah.
Arrahmah, S. (2021). Persatuan Dokter NU Ungkap Sebab Lonjakan Covid-19. Nu.or.Id.
Arti Kata Pandemi. (n.d.). In Kamus Besar Bahasa Indonesia versi online.
Azizah, A. I. N. (2020). Pengadaan Walimatul ’Ursy Di Masa Pandemi Dalam Perspektif Hukum Islam Dan Hukum Negara. Jurnal Maqasid, 3.
Burgin, M. B. (2013a). Metode Penelitian Sosial dan Ekonomi, Format-Format Kuantitatif, Kualitatif untuk Studi Sosiologi, Kebijakan Publik, Komunikasi, Manajemen, dan Pemasaran. Penerbit Kencana Prenada Media Group.
Burgin, M. B. (2013b). Metode Penelitian Sosial dan Ekonomi, Format-Format Kuantitatif, Kualitatif untuk Studi Sosiologi, Kebijakan Publik, Komunikasi, Manajemen, dan Pemasaran. Penerbit Kencana Prenada Media Group.
El Baroroh, U., & Janah, T. N. (2016). Fiqh Sosial Masa Depan Fiqh Indonesia. PUSAT FISI.
Faisal, A. (2010). Nuansa Fiqh Sosial KH. MA. Sahal Mahfudh. Jurnal Al- Ulum, 10.
Ferdiaz, N. Y. (n.d.). Aturan Baru Protokol Kesehatan 10 M Wajib Diterapkan untuk Kurangi Kasus Covid-19,. GridHealth.Id.
Janah, T. N. (2020). Isolasi Mandiri dalam Perspektif Fiqih Sosial. NU Online.
Janah, T. N. &, & Ghofarrozin, A. (2021). Peran Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam Dalam Memberikan Panduan Pelaksanaan Ibadah Di Masa Pandemi. OASIS : Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 5.
Janah, T. N., & Baroroh, U. El. (2021). Pluralism in the Fiqh Sosial’s Perspective. Santri: Journal of Pesantren and Fiqh Sosial, 2.
Jannah (Ed.), T. N. (2015). Metodologi Fiqh Sosial: Dari Qauli Menuju Manhaji. STAIMAFA PRESS.
Janti, N. (2020). Sejarah Karantina untuk Cegah Penyakit Merajalela Masa Hindia Belanda. Historia.
KBBI. (n.d.-a). Arti Kata Protokol. In Kamus Besar Bahasa Indonesia versi online.
KBBI. (n.d.-b). Arti kata Wabah. In Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online.
KBBI. (2021). Arti kata sehat. In Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online.
Mahfudh, M. S. (2012a). Nuansa Fiqh Sosial. Penerbit LKiS.
Mahfudh, MA. S. (2012b). Thariqah al Husul ‘ala Ghayah al Wushul. Mabadi Sejahtera.
Keputusan Menteri Kesehatan RI No. HK.01.07/MENKES/382/2020 tentang Protokol Kesehatan bagi Masyarakat di Tempat dan Fasilitas Umum dalam Rangka Pencegahan dan Pengendalian COVID-19, 9 (2020).
Muhammad Erfan Muktasim Billah. (2020). Konsep New Normal dalam Perspektif Hukum Islam. Nizham Journal of Islamic Studies, 8.
Musolli. (2018). Maqasid Syariah: Kajian Teoritis Dan Aplikatif Pada Isu-Isu Kontemporer,. Jurnal At-Turāṡ, V.
Mustika, S. (2020). The New Normal Life. Panduan Menjalani Tatanan Kehidupan Baru di Tengah Pandemi Covid-19. Satgas Peduli Covid-19 NU Malang Raya.
Mutakin, A. (2015). Rekonstruksi Paradigma Pemikiran NU (Telaah Metode Istinbat Hukum Islam NU). Jurnal Al-Ashriyyah, 1.
Nursastri, S. A. (2020). Bagaimana 5 Pandemi Terburuk Dunia Berakhir? Sejarah Mencatat. Kompas.Com.
Nurur Rohmah. (2017). Memahami Fiqh Sosial KH. MA Sahal Mahfudh “Fiqh Sebagai Etika Dan Gerakan Sosial. Jurnal Islam Nusantara, 1.
Organization, W. H. (n.d.). Coronavirus. WHO | World Health Organization.
Philona, O. L. & R. (2021). Menegakan Hukum Protokol Kesehatan Di Masa Pandemi. MEDIA BINA ILMIAH, 15.
Pinasti, F. D. A. (2020). Analisis Dampak Pandemi Corona Virus Terhadap Tingkat Kesadaran Masyarakat dalam Penerapan Protokol Kesehatan. WELLNESS AND HEALTHY MAGAZINE, 2.
Putri, R. N. (2020). Indonesia dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20.
Ramadhan, F. M. (2021). Di Balik Rekor Beruntun pada Kasus Harian Covid-19 di Indonesia,. Kompas.Com.
Riyawi, Moh. R. (2021). Penundaan Perkawinan Di Masa Pandemi Covid-19 Perspektif Teori Maslahah,. Legitima: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 3.
Rusdi. (2020). Pandemi Penyakit dalam Lintasan Sejarah dan Dampaknya Terhadap Gejolak Sosial Politik,. DIAKRONIKA, Vol. 20 No. 1 Th. 2020, Hal. 57, 20.
Saha, M. I. el. (2020). Metodologi Riset dan Studi Hukum Islam di Indonesia. Alif.Id.
Sari, R. K. (2021). Identifikasi Penyebab Ketidakpatuhan Warga Terhadap Penerapan Protokol Kesehatan 3M Di Masa Pandemi COVID-19 (Studi Kasus Pelanggar Protokol Kesehatan 3M Di Ciracas Jakarta Timur),. Jurnal AKRAB JUARA, Vol. 6.
WHO (World Health Organization). (2020). Plague. WHO | World Health Organization. https://www.who.int/health-topics/plague#tab=tab_1
World Health Organization. (2021). Indonesia Situation, Indonesia: WHO Coronavirus Disease (COVID-19). WHO | World Health Organization.
Zuhaili, W. (1986). Ushul Fiqh Islamy, juz 2. Dar al Fikr.
Article View
Abstract views : 716 times | PDF files viewed : 550 times10.33650/at-turas.v8i2.2750 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Tutik Nurul Janah
This journal is licensed under a
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License