PERAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN DALAM PENGGUNAAN E-LEARNING SEBAGAI PLATFORM PEMBELAJARAN DIMASA PANDEMI C0VID-19

DOI: https://doi.org/10.33650/edureligia.v4i2.1497

Authors (s)


(1) * Asih Setiyowati   (Universitas Ahmad Dahlan)  
        Indonesia
(2)  Unik Hanifah Salsabila   (Universitas Ahmad Dahlan)  
        Indonesia
(3)  Rida Zulaika   (Universitas Ahmad Dahlan)  
        Indonesia
(4)  Virandra Adhe Arista   (Universitas Ahmad Dahlan)  
        Indonesia
(5)  Yoga Wahyu Santoso   (Universitas Ahmad Dahlan)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The COVID-19 pandemic has caused quite a stir in various sectors, including the economic, health, socio-cultural and evan education sectors. Various government policies issued, one of which is online learning, is an effort to prevent the spread of COVID-19, especially in the school environment, considering that schools are a dense element consisting of millions of people spread across Indonesia. Technology as a forum for implementing bold learning plays an important role, therefore researchers examine the role of e-learning in learning during the COVID-19 pandemic. With the research method, the research paper tries to examine whether this provides efficiency.



Keywords

COVID-19, e-learning, online learning, education.



Full Text: PDF



References


Andri, R. M., Universitas, D., & Utara, T. (2017). Peran dan fungsi teknologi dalam peningkatan kualitas pembelajaran. 3(1).

Arief, M. (2018). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Pengembangan Profesionalisme Guru di Bidang Teknologi Informasi. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 158–175.

Artikel, I. (2018). PERAN TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN DI ERA GLOBALISASI. 2(2), 94–100.

Bashori. (2019). PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam

*****Volume 1, Nomor 1, Desember 2019*****. 1(1), 15–32.

Bigbook, M. (2019). Risnita & Winda Oktaviana : Asesmen Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia Dini Melalui Media Bigbook. 5(2), 239–256.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.

Ezalia, E., R, I. E., Elizabeth, G., My, W. A. N. H., Norhanim, A., Wahidah, A.,Ym, C., Rahimah, A., Chin, J. G., Juliana, I., Hamid, A., Gunasagaran, K., Amir, J., John, P., Azmi, A., Mangantig, E., Hockham, C., Ekwattanakit, S., Bhatt, S., … Mary Anne Tan, J.-A. (2020). No Title. Orphanet Journal of Rare Diseases, 21(1), 1–9. https://doi.org/10.1155/2010/706872

Hartanto, W. (2016). Penggunaan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 1–18.

Ii, I. N., Amik, D., Semarang, J. T. C., Dalam, A., Informasi, T., Informasi, S., Nasional, J. P., Menengah, S., & Teknologi, P. (n.d.). PERANAN PENGGUNAAN TEKNOLOGI INFORMASI UNTUK MEMUDAHKAN TRANSFER KNOWLEDGE. 147–152.

Indrayana, B., & Sadikin, A. (2020). Penerapan E-Learning Di Era Revolusi Industri 4 . 0 Untuk Menekan Penyebaran. Indonesion Journal of Sport Science and Coaching, 0(1), 46–55. https://online- journal.unja.ac.id/IJSSC/article/view/9847

Islam, U., Raden, N., & Lampung, I. (2017). PERAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DALAM PENDIDIKAN Haris Budiman. 8(I), 31–43.

Kritis, K. K., Dan, P., R, A. H. A., & Roizah, Z. (2019). LITERASI DI PERGURUAN TINGGI. 3(1), 25–40.

Kusnayat, A., Sumarni, N., Mansyur, A. S., Zaqiah, Q. Y., & Bandung, U. T. (2020). Pengaruh Teknologi Pembelajaran Kuliah Online Di Era Covid-19 Dan Dampaknya Terhadap Mental Mahasiswa. EduTeach : Jurnal Edukasi

Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 153–165.

Mahmud, M. E. (2019). E-LEARNING DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. 3(1), 73–80.

Mikrotik, J. (2014). PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DALAM BIDANG. 2(1).

Mohammad Yazdi. (2012). E-learning sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis teknologi Informasi. Jurnal Ilmua Foristek, 2 (1)(1), 143–152.

Muammar, M., & Suhartina, S. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Minat Belajar Akidah Akhlak. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 176–188.

Mustaghfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar” Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1 SE- Articles), 141–147. https://e-journal.my.id/jsgp/article/view/248

Nurul Farhana. (2017). Peranan Teknologi Dalam Pembelajaran Abad Ke-21. Reasearch Gate, October.

Pangondian R. A., Santosa, P. I., & Nugroho, E. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri

0. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS), 1(1), 56–60.

Roza, E., & Mudasir, M. (2019). Naskah Melayu Digital: Sebuah Inovasi Sumber Kajian Pendidikan Islam Berbasis Information and Communication Technology (Ict). POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 5(1), 44.

https://doi.org/10.24014/potensia.v5i1.6473

Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2019). PENERAPAN TEKNOLOGI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PENDAHULUAN. 2(1).

Suyanto, A. H. (2005). MENGENAL E-LEARNING.

Tamime, A. (2019). No Title. Αγαη, 8(5), 55.

Teknologi, P., Dan, G., & Tua, O. (n.d.). Peran teknologi, guru dan orang tua dalam pembelajaran daring di masa pandemi.

Wahid, F. (2005).

Yuniarti, R., & Hartati, W. (2020). Persepsi mahasiswa tentang penerapan e- learning pada masa darurat covid-19. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 158–167. http://194.59.165.171/index.php/APM/article/view/377/326

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 236–240.


Article View

Abstract views : 932 times | PDF files viewed : 3575 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/edureligia.v4i2.1497


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Asih Setiyowati, Unik Hanifah Salsabila, Rida Zulaika, Virandra Adhe Arista, Yoga Wahyu Santoso

Creative Commons License
 

Edureligia : Jurnal Pendidikan Agama Islam
Published by Fakultas Agama Islam, Universitas Nurul Jadid, Probolinggo, East Java, Indonesia.