JOYFUL LEARNING BERBASIS HYPERCONTENT DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) DI SEKOLAH
AbstractThis study aims to analyze and understand about hypercontent-based joyful learning in improving student learning motivation in Islamic Religious Education (PAI) learning at Nurul Jadid Paiton Paiton Probolinggo Vocational High School (SMK). Hypercontent-based Islamic Learning (PAI) has an important role in increasing student interest in learning and learning motivation through the joyful learning method. This research uses a qualitative with case study. The data collection technique is done through; interview, observation and documentation. The data analysis was carried out in a circular manner through the stages of presenting research data, reducing data, and drawing conclusions. The results showed that; hypercontent-based joyful learning in increasing learning motivation, including; first, optimization of methods, second, optimizing student understanding through technology, third, achieving goal's education in the form of student art and technology. The implication of this research shows that hypercontent-based joyful learning is categorized as very good and suitable for use in Islamic Religious Education (PAI) learning and can increase student motivation at SMK Nurul Jadid Paiton Probolinggo.
|
Keywords
Full Text:
References
Anita Tri Rahayu, I. S. (2017). Pembelajaran bahasa inggris yang menyenangkan melalui pemahaman gaya belajar siswa. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 193–200.
Dewi, D. A. P., & Wibawa, S. C. (2017). Pengembangan Game Edukasi “ Krishna Adventure ” Dengan Metode Pembelajaran Menyenangkan ( Joyful Learning ). Jurnal IT-EDU, 1(2), 155–161.
Dian Putri Kusuma, Arif Maftukhin, N. N. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Joyfull Learning Guna Menigkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI TP D SMK TKM Purworejo Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Radiasi, 8(1), 7–11.
Djunaidi. (2019). Upaya Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Melalui Optimalisasi Jeda Strategis Dengan Video Motivasi Dan Humor Dalam Belajar PPKN di Kelas XI MM SMK N 1 Bangkinang Tahun Pelajaran 2018 / 2019. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 461–469.
Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan antara Motivasi Belajar dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Poris Gaga 05 Koa Tangerang. Jurnal JPSD, 4(1).
Febri Nugroho, Indrya Mulyaningsih, E. K. (2019). Model Joyful Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Naskah Drama Siswa Kelas VIII. DEIKSIS, 11(3), 234–243. https://doi.org/10.30998/deiksis.v11i03.3762
Harto, K. (2018). Model pengembangan pembelajaran pai berbasis living values education (lve). Tadrib, IV(1), 2–20.
Jamun, Y. M. (2018). Dampak teknologi terhadap pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48–52.
Jaya, H. N. (2017). Keterampilan Dasar Guru Untuk Menciptakan Suasana Belajar Yang Menyenangkan. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 23–35.
Mahalli, A. M. J. Al. (2017). Meningkatkan Motivasi Prestasi Belajar Mahasiswa Semester II Melalui Skenario Joyful Learning di Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Raden Wijaya Mojokerto. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 7(1), 91–96.
Muali, C. (2016). Konstruksi strategi pembelajaran berbasis multiple intelegences sebagai upaya pemecahan masalah belajar. Pedagogic ; Jurnal Pendidikan, 3(2), 2.
Muhammad Ramdlan Fhathulloh, Mahmud Yusup, N. (2017). Implementasi Guru dalam Mendesain Proses Pembelajaran PAI. Atthulab, II(2), 133–140.
Muhammad Tri Ramdhani, S., & Ramlah. (2015). Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam SDN-3 Telangkah Desa Hampalit Kabupaten Katingan. Jurnal Hadratul Madaniyah, 2(2), 25–40.
Musbhirah, Q. U., Muntari, M., & Idrus, S. W. Al. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Joyful Learning Dengan Media Kartu Aksi Terhadap Hasil Belajar Kimia Materi Koloid Pada Siswa Kelas XI MIA MAN 2 Model Mataram. Chemistry Education Practice, 1(1), 27–33.
Nasrullah. (2018). Desain Pengembangan Buku Ajar Arab Bagi Mahasiswa Non PBA Berbasis Joyful Learning IAIN Ponorogo. Kodifikasia, 12(2), 228–245.
Nur, S. (2017). Pendekatan Joyful Learning Sebagai Metode Pembelajaran Pendidikan Kependudukan & Lingkungan Hidup (PKLH) di Madrasah Ibtidaiyah. Ekspose, 16(2), 376–388.
Nur Azizah, Ainun Jariyah, Windy Arianti, N. S. H. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN JOYFULL LEARNING TERHADAP KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PERTIDAKSAMAAN LINEAR SATU VARIABEL KELAS VII-I SMPN 1 KEDUNGWARU TULUNGAGUNG. Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 3(1), 43–52.
Nurul Fajri, Anwar Yoesoef, M. N. (2016). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TALKING STICK DENGAN STRATEGI JOYFUL LEARNING TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS VII MTsNMEURAXA BANDA ACEH. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 1(1), 98–109.
Permatasari, A. I., Mulyani, B., & Nurhayati, N. D. (2014). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN JOYFUL LEARNING DENGAN METODE PEMBERIAN TUGAS TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATERI POKOK KOLOID SISWA KELAS XI IPA SMA NEGERI 1 SIMO TAHUN PELAJARAN 2012 / 2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(1), 117–122.
Qodir, A., Dakir, D., & Umiarso, U. (2017). The Concept of Human Unity and Islamic Inclusive Education: A Study of KH. Imam Zarkasyi’s Thought in Social Change. Journal of Islamic Studies and Culture, 5(2), 229–242. https://doi.org/10.15640/jisc.v5n2a6
Rina Lailatul Mukarromah, A. Tri Widodo, S. W. (2016). PENERAPAN JOYFUL LEARNING DENGAN GROUP INVESTIGATION UNTUK MENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(1), 1661–1671.
Siti Khoiruli Ummah, R. D. A. (2020). Pelatihan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Teknologi Informatika dengan Bercirikan Joyful Learning. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(2), 93–99.
Sri Wahyuningsih, Supri Wahyudi Utomo, A. L. W. (2017). PENERAPAN PENDEKATAN JOYFUL LEARNING BERBANTU HUMOR UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR AKUNTANSI PADA SISWA KELAS X SMK PSM 2 KAWEDANAN TAHUN PELAJARAN 2016/2017. Forum Ilmiah Pendidikan Akuntansi, 5(1), 920–941.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1), 73–82. https://doi.org/10.24127/ja.v3i1.144
Suranto. (2015). Pengaruh motivasi, suasana lingkungan dan sarana prasarana belajar terhadap prestasi belajar siswa (studi kasus pada sma khusus putri sma islam diponegoro surakarta). Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(2), 11–19.
Sutomo. (2017). PEMBELAJARAN AKTIF , KREATIF , EFEKTIF DAN MENYENANGKAN (PAKEM) DENGAN METODE TIM KUIS UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X KKY 1 MATERI MENYIAPKAN PROSES KONSTRUKSI KAYU PADA SMK NEGERI 1 PELAJARAN 2016/2017 WONOASRI SEMESTER 2 TAH. Jurnal Studi Agama, 5(2), 192–226.
Trinova, Z. (2012). Hakikat belajar dan bermain menyenangkan bagi peserta didik. Jurnal Al-Ta’lim, 1(3), 209–215.
Umi Istiqomah, E. P. (2019). Peningkatan Hasil Belajar dan Sikap Siswa terhadap Matematika melalui Joyful Learning. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 471–482.
Usman. (2017). Dinamika Pemnelajaran Berbasis Teknologi Informasi Pada Lembaga Pendidikan Tinggi. Jurnalisa, 3(1), 61–75.
Wijanarko, Y. (2017). MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK PEMBELAJARAN IPA YANG MENYENANGKAN. JURNAL TAMAN CENDEKIA, 1(1), 52–59.
Zamroni. (2017). Arah Baru Pendidikan Islam: Membangun Epistemologi Pendidikan Islam Monokhotomik. Hikmah, 13(2), 1–34.
10.33650/edureligia.v4i2.1579 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Amir Amir, Hasan Baharun, Khatijatul Lailiyah