APPLICATION OF THE PEER TUTOR METHOD TO IMPROVE FIQIH LEARNING OUTCOMES
AbstractThe purpose of this study was to improve students' activities and learning outcomes in fiqh subjects by applying the peer tutor method. This research is a class action research consisting of two cycles. The subjects of this study were third grade students of MI Matla'ul Atfal, totaling 27 students. Data collection techniques are done by giving tests and observations. Based on the results of the study, it shows that students are more active in learning activities in the classroom. Student learning outcomes also increased from each cycle. This can be proven by the completeness of student learning in cycle I as many as 17 students who are complete and 24 students who are complete in cycle II with a total of 27 students. Therefore, the application of peer tutors can improve student learning outcomes in fiqh learning.
|
Keywords
Full Text:
References
Ahyat, N. (2017). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. EDUSIANA: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 4(1), 24-31. http://ejournal.uicm-unbar.ac.id/index.php/edusiana/article/view/5
Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Konteksual. Prenada Media.
Anggraeni, R. D., Sulton, S., & Sulthoni, S. (2019). Pengaruh Multimedia Tutorial Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(2), 96-101. https://doi.org/10.17977/um038v2i22019p096
Arikunto, S., Supardi, & Suhardjono. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara.
Arnawa, K. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, 15(1), 69-80. https://doi.org/10.23887/wms.v15i1.29801
Frasandy, R. N. (2018). Penerapan Program Remedial Teaching melalui Metode Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah Negeri Kabupaten Sleman Yogyakarta. At-Ta’lim : Media Informasi Pendidikan Islam, 16(1), 89-105. https://doi.org/10.29300/attalim.v16i1.823
Hasyim, W. (2018). Pelaksanaan Metode Tutor Sebaya dalam Materi Praktik Shalat Jenazah di MAN 2 Bantul. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3(1), 253-265. https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/JPM/article/view/1898
Kurniawansyah, K. (2020). Pengaruh Strategi Pembelajaran Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar Fiqh Materi Thaharah Siswa Kelas VII MTs Ulumul Qur’an Kecamatan Medan Kota Tahun Pembelajaran 2019/2020. Taushiah: Jurnal Hukum, Pendidikan dan Kemasyarakatan, 10(2), 102-110.
Mahsup, M., Ibrahim, I., Muhardini, S., Nurjannah, N., & Fitriani, E. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Tutor Sebaya. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 609–616.
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan dan Pembelajaran. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49–57.
Nuraeni, A. (2023). Upaya Meningkatkan Partisapasi Siswa pada Pembelajaran Fiqih dengan Metode Tutor Sebaya di Kelas XI IPS 2 MAN 1 Kota Tangerang Selatan. Metakognisi, 5(1), 52-60. https://doi.org/10.57121/meta.v5i1.54
Nurul Hasanah, T. (2020). Efektivitas Penggunaan Metode Tutor Sebaya (Peer Tutoring) untuk Meningkatkan Maharah Qira’ah pada Peserta Didik Kelas XI IPA di Madrasah Aliyah Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 8(2), 101–112.
Parhehean Munthe, A., & Pradiastuti Naibaho, H. (2019). Manfaat dan Kendala Penerapan Tutor Sebaya untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Lentera Harapan Mamit. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 138–147. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p138-147
Prijanto, J. H., & De Kock, F. (2021). Peran Guru dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa dengan Menerapkan Metode Tanya Jawab pada Pembelajaran Online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238–251.
Puspitasari, Y., Rais, R., & Kiswoyo. (2019). Studi Kasus Tentang Metode Tutor Sebaya terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 177-183. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JISD/article/view/17769
Ruzakki, H. (2021). Pengembangan Pembelajaran Fiqih dengan Model Cooperative Learning Kelas III Madrasah Ibtidaiyah Salafiyah Syafi’iyah Sukerejo. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(2), 175–192.
Sidiq, H. A., Suhayat, D., & Permana, T. (2018). Penerapan Metode Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Dasar Memasang Sistem Penerangan dan Wiring Kelistrikan di SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 5(1), 42–49. https://doi.org/10.17509/jmee.v5i1.12618
Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Utari, T. S. G., Tresnawati, C., & Alifah, G. N. (2021). Inovasi Pendidikan Melalui Model Pembelajaran Peer Tutoring (Tutor Sebaya) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Eduprof : Islamic Education Journal, 3(1), 14-25. https://doi.org/10.47453/eduprof.v3i`1.81
Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Deepublish.
Wassalwa, A. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Fiqih di Madrasah Ibtidaiyah Nurut Taqwa Cermee Bondowoso. An-Nahdlah, 5(2), 145-160.
Zahiroh, N., Susanti, S., Amalia, R. M. I., & Purwasih, J. H. G. (2018). Tantangan Mengajar Pelajaran Fiqih Materi Khitan pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 245-255. https://doi.org/10.14421/jpai.2018.152-10
10.33650/edureligia.v7i1.5813 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Karwadi Karwadi