PENDIDIKAN ISLAM DALAM MAMBANGUN ETIKA PERADABAN; SEBUAH KAJIAN DISKURTIF

Muhamad Husni
DOI: https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i1.755



Abstract

Humans are born in a state of fitrah, behavior and personality and character of an individual is influenced by several factors including: family, peers, educational environment and so forth. And the most dominant factor is education. Once the importance of education in public life, so he is a life for the life of society. Therefore, the organization of education should be designed properly to the roots. On another aspect that education is the design of philosophy, while philosophy can not be done without accompanied by high science gained through the process of education. Sedagkan a civilization will be easily destroyed if it has neglected ethics, so the main goal of an education is to shape the behavior of learners, by making the Qur'an and al-Hadith as the main basis, so that the ethics is expected that the appropriate ethics of the foundation.


Keywords

Islamic Education, Ethics of Civilization

Full Text:

PDF

References

Ahmad, F. (2017). Pendidikan Inklusif Berbasis Kearifan Lokal Dalam Praktik Sosial di Pesantren Zainul Hasan Genggong Probolinggo Jawa Timur. Proceedings Ancoms 1St Annual Conference For Muslim Scholars, (110), 715–725.

Baharun, H. (2016a). Pemikiran Pendidikan Perspektif Filsuf Muslim (Kajian Kritis terhadap Pemikiran Muhammad Abduh dan Muhammad Iqbal). At-Turas, 3(1).

Baharun, H. (2016b). Pendidikan Anak Dalam Keluarga; Telaah Epistemologis. Pedagogik, 3(2), 96–107.

Baharun, H. (2017). Pengembangan Kurikulum : Teori dan Praktik (Konsep, Prinsip, Model, Pendekatan dan Langkah-langkah Pengembangan Kurikulum PAI). Yogyakarta: Cantrik Pustaka.

Bali, M. M. E. I. (2013). Analisis Buku Teks BSE Karangan I.S. Sadiman dan Shendy Amalia Mata Pelajaran IPS Kelas 4 SD di Gugus VI Kecamatan Kedungkandang Kota Malang. Jurnal KSDP FIP UM, (4).

Bali, M. M. E. I. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Fan N Pick dan Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Manajemen FE UM.

Bali, M. M. E. I. (2017). Perguruan Tinggi Islam Berbasis Pondok Pesantren. Al-Tanzim, 1(2), 1–14.

Fauzi, A. (2009). Strategi Pengembangan Kurikulum Pendidikan Tinggi Agama Islam Swasta (PTAIS) dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Studi Komparatif di Universitas Muhammadiyah Malang dan Universitas Islam Malang). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Fauzi, A. (2015a). Membangun Epistemologi Pendidikan Islam Melalui Kepemimpinan Spiritual : Suatu Telaah Diskursif. Empirisma STAIN Kediri, 24(2), 155–167.

Fauzi, A. (2015b). Pengembangan Human Relation Perspektif Nilai-nilai al-Qur’an. Mutawatir UIN Sunan Ampel Surabaya, 1(2), 168–179.

Fauzi, A. (2016). Transformation Of Values In Developing Leadership Prophetic Islamic Education. In 2nd ICET Theme: Improving The Quality Of Education and Training Through Strengthening Networking (pp. 1196–1204). Faculty of Education, State University of Malang.

Fauzi, A. (2017). Building Transformative Management Epistemology at Pondok Pesantren Based on Local Wisdom. In Proceedings of the 1 st International Conference on Education and Islamic Culture “Rethinking Islamic Education Toward Cultural Transformation” Faculty of Tarbiyah, Islamic Institute of Nurul Jadid Probolinggo (pp. 199–203). Probolinggo.

Fauzi, A. (2017). Manajemen Pendidikan Islam di Pesantren; Berbasis Kearifan Lokal Kajian Fenomenologis. In Seminar Nasional Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang Sinergitas Keluarga, Sekolah dan Masyarakat dalam Penguatan Pendidikan Karakter (pp. 51–62). Malang.

Fauzi, A. (2017). PERSEPSI BARAKAH DI PONDOK PESANTREN ZAINUL HASAN GENGGONG PERSPEKSTIF INTERAKSIONALISME SIMBOLIK. Al-Tahrir, 17(1), 105–132.

Mundiri, A. (2016). STRATEGI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM DALAM MEMBANGUN BRANDING IMAGE. Pedagogik, 3(2), 58–72.

Mushfi, M., & Iq, E. (2017). MODEL INTERAKSI SOSIAL DALAM MENGELABORASI KETERAMPILAN SOSIAL. Jurnal Pedagogik, 4(2), 211–227.

Husni, Muhammad dan Syamsul A’dlom (2017), Filsafat Pendidikan Islam. Malang: Kota Tua.

Juwariyah. (Februari-Juli 2004). ”Islam dan Filsafat Ilmu dalam Pengembangan Pendidikan”. Kependidikan Islam.

Muali, C. (2017). Rasionalitas Konsepsi Budaya Nusantara dalam Menggagas Pendidikan Karakter Bangsa Multikultural. Jurnal Islam Nusantara, 1(1), 105-117

Nata, Abuddin (2013), Sejarah Pendidikan Islam: Pada Periode Klasik dan Pertengahan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Purwadi, Agus (2002). Teologi Filsafat dan Sains: Pergumulan dalam Peradaban Mencari Paradigma Islam untuk Ilmu dan Pendidikan. Malang: UMM Press.

Pidarta, Made (2013). Landasan Kependidikan: Stimulus Ilmu Pendidikan Bercorak Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Rizal, Ahmad Syamsu (2014) Filsafat Pendidikan Islam sebagai Landasan Membangun Sistem Pendidikan Islami”. Ta’lim,

Sauri, Sofyan et.al. (2010), Filsafat Ilmu Pendidikan Agama. Bandung: Arfino Raya.

Sutrisno dan Suyatno (2015), Pendidikan Islam di Era Peradaban Modern. Jakarta: Prenadamedia Group.

Suharto, Toto (2014), Filsafat Pendidikan Islam: Menguatkan Epistemologi Islam dalam Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sholeh, Ahmad Khudori (2010). Integrasi Agama dan Filsafat. Malang: UIN Maliki Press.

Tafsir, Ahmad (2016), Filsafat Pendidikan Islami: Integrasi Jasmani, Rohani dan Kalbu Memanusiakan Manusia. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Zuhairini (2015), Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.


Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/edureligia.v2i1.755


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Muhamad Husni

Creative Commons License
 

Edureligia : Jurnal Pendidikan Agama Islam
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.