INOVASI PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK MENGGUNAKAN METODE ROLE PLAY DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA

Ansori Ansori
DOI: https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i1.757



Abstract

The use of various methods will greatly help students in achieving learning goals. As role play method is one way mastery of learning materials through the development of imagination and appreciation of students on learning materials. Data collection techniques in this study are observation, interviews, and documentation. To analyze the data in this research using data analysis technique of Miles and Huberman model that is data reduction (Data Reduction), data presentation (Data Display) and conclusion (Conclution Drawing / verification) The findings in this research is innovation of role play method can change paradigm to the new paradigm so that the role of the teacher is more as a facilitator, counselor, consultant, and comrade study Flexible schedule, open as needed Learning directed by students themselves Problem-based, project, real world, real action, and reflection Design and investigation. Computers as tools, and dynamic media presentations.


Keywords

metode role play, prestasi belajar siswa

Full Text:

PDF

References

Ades, Sanjaya. 2011. Model-model Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Asra dan Sumiati.2010.Metode Pembelajaran.Bandung:CV Wacana Prima.

Baharun, H. (2015). Penerapan Pembelajaran Active Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Madrasah. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 1(1), 34–46.

Baharun, H. (2016). Penilaian Berbasis Kelas pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI.

Baharun, H. (2017). Pengembangan Kurikulum : Teori dan Praktik (Konsep, Prinsip, Model, Pendekatan dan Langkah-langkah Pengembangan Kurikulum PAI). Yogyakarta: Cantrik Pustaka.

B. Uno, Hamzah, 2011, Model Pembelajaran, Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif Dan Efektif, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Budiningsih, Asri. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta Djamarah, Syaiful Bahri dan Zain, Aswan, 2010, Strategi Belajar Mengajar,Edisi Revisi, Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Departemen Agama RI, , 2005, Al-Qur'an dan Terjemahnya, Bandung: CV J-ART.

Fauzi, A. (2009). Strategi Pengembangan Kurikulum Pendidikan Tinggi Agama Islam Swasta (PTAIS) dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Studi Komparatif di Universitas Muhammadiyah Malang dan Universitas Islam Malang). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Fauzi, A. (2016). Core Values Satlogi Santri di Pesantren Zainul Hasan Genggong dalam Tantangan Globalisasi. In Prosiding Seminar Nasional &Temu Ilmiah Jaringan Peneliti IAI Darussalam Blokagung Banyuwangi ISBN : 978-602-50015-0-5. Banyuwangi.

Fauzi, A. (2017). Organizational Culture of Islamic Public Education Management a Discurtive. In International Conference On Islamic Education (ICIED) Innovations, Approaches, Challenges, And The Future (pp. 130–136). Malang: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Fauzi, A. (2018). Human Resource Management dalam Meningkatkan Mutu Dosen PTKIS. At-Ta’lim INZAH Genggong Probolinggo, 4, 1(Pendidikan Islam), 21–34.

Hamalik, Oemar, 2004, Proses Belajar Mengajar, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hasan Baharun, Vidyatul Muyassaroh, Y. A. (2018). Model dan Desain Pembelajaran Inovatif, Kreatif dan Berkarakter. Probolinggo: Pustaka Nurja bekerjasama dengan Duta Media.

Huda, Miftahul. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-isuMetodis dan Paradigmatik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Muali, C. 2009. Pengaruh Penggunaan Komputer Multimedia dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VII SMP Negeri Besuk Probolinggo. Proceeding Impstroving Teachers Professional to Face The Global Education Challenges. 1(1)132-139

Muali, C. 2016. Konstruksi Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences sebagai Upaya Pemecahan Masalah Belajar. Pedagogik; Jurnal Pendidikan. 4(1). 1-11

Rifai, Moh., 1994, Aqidah Akhlak, Untuk Madrasah Tsanawiyah Kelas 1, Semarang: CV.Wicaksana.

Sisdiknas, 2006, Sistem Pendidikan Nasional, Bandung: Fokus Media.

Sugiyono, 2014, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta.Sutiah, 2003. Teori Belajar dan Pembelajaran. Malang: UM Press

Tohirin, 2006. Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.


Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/edureligia.v2i1.757


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Ansori Ansori

Creative Commons License
 

Edureligia : Jurnal Pendidikan Agama Islam
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.