ANALYSIS OF SUITABILITY INDICATORS AND BASIC COMPETENCIES OF ISLAMIC EDUCATION LEARNING BASED ON THE REVISION OF BLOOM'S TAXONOMY
AbstractThe purpose of this study was to describe the suitability of indicators for basic competence in the implementation of learning plans for islamic education subjects at SMK Muhammadiyah Tanjung Redeb based on the revised bloom taxonomy. This research was a qualitative descriptive study. The research location was carried out at the Tanjung Redeb Muhammadiyah Vocational School, Berau Regency, East Kalimantan. The objects in this study were indicators and basic competencies in class XI lesson plans for islamic education which were developed by educators at the Tanjung Redeb Muhammadiyah Vocational School, Berau, East Kalimantan. Data collection techniques used documentation analysis techniques, while for data analysis techniques researchers used interactive techniques Miles, Huberman and Saldana by going through the stages of condensing data, presenting data, and drawing conclusions. As for testing the validity of the data using triangulation. The results of the study showed that there was a discrepancy at the level of basic competence with indicators of achieving competence where these indicators are below basic competence.
|
Keywords
Full Text:
References
Al Farobi, A. D., Ainin, M., Muassomah, M., & Wicaksono, E. B. (2022). Manajemen Kesesuaian Indikator Pencapaian Kompetensi dengan Kompetensi Dasar pada Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Arab Permendikbud 37. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(3), 203–213. https://doi.org/10.18860/rosikhun.v1i3.16479
Angraini, L. M., Putri, W., Astri, W., Agus, D., Abdurrahman, & Alzaber. (2020). Pelatihan Pengembangan Perangkat Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) bagi Guru-Guru di Pekanbaru. Community Education Engagement Journal, 2(1), 73–82.
Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Reisky, B., & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. In R. M. nat Sajidan (Ed.), Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Arjuni, M., & Jamal, N. A. (2022). Manajemen Pengembangan Program Pembelajaran Guru (Studi Impementasi Pengembangan Program Pembelajaran). IEMJ: Islamic Education Managemen Journal, 1(2), 26–43.
Azzaah, S. I., & Halimah, S. (2022). Analisis Kemampuan Guru al-Qur’an Hadis dalam Menyusun Rencanaan Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) di MIS az-Zuihri Tanjung Mowara. Jurnal Ansiru PAI2, 6(2), 67–76.
Daulay, R. F., & Halimah, S. (2023). Analisis Kemampuan Guru PAI dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Kurikulum 2013 di SMP Negeri 3 Stabat Langkat. All Fields of Science J-LAS, 3(1), 30–41.
Dewi, N. K. N., Suparwa, I. N., & Putra, A. A. P. (2020). Penerapan Taksonomi Bloom pada Pembelajaran Bahasa di Kelas 2 SD Bali Kiddy. Linguistika: Buletin Ilmiah Program Magister Linguistik Universitas Udayana, 27(2), 184. https://doi.org/10.24843/ling.2020.v27.i02.p10
Effendi, R. (2017). Konsep Revisi Taksonomi Bloom dan Implementasinya pada Pelajaran Matematika SMP. JIPMat, 2(1), 32-41. https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1483
Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2017). Taksonomi Bloom – Revisi Ranah Kognitif: Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Penilaian. E-Journal.Unipma, 7(1), 1–8.
Hasbullah, Juhji, & Maksum, A. (2019). Strategi Belajar Mengajar dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 17–24.
Indaryanti, Susanti, E., Aisyah, N., & Scristia. (2019). Analisis Kesesuaian Indikator terhadap Kompetensi Dasar pada Pelajaran Matematika oleh Guru Sekolah Menengah Palembang. Jurnal Gantang, 4(2), 103–109. https://doi.org/10.31629/jg.v4i2.1429
Ismail, M., & Ariani, S. (2021). Kognisi Taksonomi Bloom, Kurikulum 2013 dan Penerapannya dalam Pembelajaran Agama Islam di Indonesia. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(3), 425–443. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i3.6303
Jundi, M., & Solong, N. P. (2021). Analisis Kesesuaian Indikator dan Kompetensi Dasar Bahasa Arab KMA 183. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 61-69. https://doi.org/10.30997/tjpba.v2i1.3642
Latifah, E. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Soal Higher Order Thinking Skills melalui Bimbingan Individu. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(2), 3396–3404.
Lina Marlina. (2022). Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Guru PPKn terhadap Kesesuaian Proses Pembelajaran pada Mata Pelajaran PPKN (Studi Deskriptif Kualitatif di SMA Maulana Yusuf Kota Serang). Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Universitas Banten Jaya | PROPATRIA, 5(2), 158–170.
Mauliandri, R., Maimunah, M., & Roza, Y. (2021). Kesesuaian Alat Evaluasi dengan Indikator Pencapaian Kompetensi dan Kompetensi Dasar pada RPP Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 803–811. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.436
Muhammad, Y. I. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru Binaan dalam Menyusun RPP melalui Bimbingan Berkelanjutan di SMKN 4 Lhokseumawe. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8(4), 467–474.
Nuraeni, Z. (2019). Implementasi Penilaian Berbasis Portofolio untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa Semester 1 Pendidikan Matematika STKIP Muhammadiyah Kuningan. Jurnal Gantang, 4(1), 79–85. https://doi.org/10.31629/jg.v4i1.797
Nursari, E. V., Setiawati, I., & Lismaya, L. (2021). Analisis Perangkat Pembelajaran Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS) di Masa Pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(2), 78–97. https://doi.org/10.35719/alveoli.v2i2.52
Peraturan Pemerintah RI. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi tentang Standar Proses pada Pendidikan Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendidikan Menengah. Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia, 1–18.
Ruwaida, H. (2019). Proses Kognitif dalam Taksonomi Bloom Revisi: Analisis Kemampuan Mencipta (C6) pada Pembelajaran Fikih. Al-Madrasah:Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 51–76.
Suriani, F., Nisa, K., & Jiwandono, I. S. (2022). Analisis Kesulitan Guru dalam Mengembangkan RPP Berbasis HOTS di Kelas Rendah. Jurnal of Classroom Action Research, 4(1), 100–104. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i1.1699
Suyatno, S. (2020). Analisis Kompetensi Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Guru Bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Edutrained : Jurnal Pendidikan dan Pelatihan, 4(1), 12–26. https://doi.org/10.37730/edutrained.v4i1.51
Uswatun, H. I. (2020). Upaya Meningkatkan Kinerja Guru PAI dalam Menyusun RPP Berbasis Kecakapan Abad 21, Literasi dan HOTS melalui Workshop di SMP se-Depok Kabupaten Sleman. Jurnal Pendidikan Madrasah, 5(1), 69–80. https://doi.org/10.14421/jpm.2020.51-08
Wafi, A. (2017). Konsep Dasar Kurikulum Pendidikan Agama Islam. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 133–139.
Wahyuningtyas, D., Widodo, S., & Katminingsih, Y. (2022). Analisis Tingkat Kognitif Kompetensi Dasar Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Matematika Wajib Kelas X SMA/MA Berdasarkan Taksonomi Bloom Revisi Anderson. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 204–214. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1104
10.33650/edureligia.v7i1.6058 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Dody Wisono, Khozin Khozin, Taufik Temarwut