MADRASAH AND PARENTS ALLIANCE AS AN EFFORT TO PREVENT INVISIBLE TEACHERS
Authors (s)
(1) * Ummi Puji Astutik   (Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda, East Kalimantan)  
        Indonesia
(2)  Umar Fauzan   (Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda, East Kalimantan)  
        Indonesia
(3)  Noor Malihah   (Universitas Islam Negeri Salatiga, Central Java)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author
AbstractThe purpose of this study was to reveal how the collaboration of madrasas and parents as an alliance prevents invisible teachers from occurring in the MTs environment. Raudlatus Sholihin. This research method used a qualitative case study type. MAN 2 Samarinda was the location and object of this research. Data collection techniques used observation, interviews with 6 informants (head of madrasah, Deputy Head of Public Relations, Deputy Head of Curriculum, one of the class teachers, and 2 parents of students), and documentation. The analysis technique applied the interactive analytical model of Miles, Huberman, and Saldana by condensing the data, presenting the data, which then draws conclusions. Source triangulation was a technique for checking the validity of data. The results of the study explained that the alliance of madrasah cooperative relations with parents can be an influence on preventing invisible teachers of MAN 2 Samarinda. There were two efforts in this regard, namely volunteering in community groups and routine weekly work meetings using brainstorming techniques. As a member of the community, the teacher acts as a role model for the community around him, both in his personal life and family life. As a community agent, the teacher acts as a mediator between the community and the world of education in schools.
|
Keywords
References
Abdussalam, Bahari, Y., & Zakso, A. (2020). Hubungan Sekolah dengan Masyarakat pada MA Al-Aziz Parit Timur Pasak Sungai Ambawang Kubu Raya. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 1–15.
Ajeng, A., Rahmah, T., Sri, D., & Wulandari, R. (2022). Pengelolaan Hubungan Sekolah dan Masyarakat Dicipta Kreatif Bangsa (CKB) Playgroup. Jurnal Multidisipliner, 01(02), 216–223.
Ariyanti, N., Anggung, M., & Prasetyo, M. (2021). Evaluasi Manajemen Hubungan Masyarakat dan Sekolah (Studi Kasus di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Falah Purwodadi Pasuruan). Jurnal Idarah, 5(2), 103–126.
Athifah, S. N. (2020). Manajemen Hubungan Madrasah/Pesantren dengan Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 58–68.
Faizin, F., & Farhah, F. (2018). Pola Integrasi Nilai-Nilai Kepesantrenan dalam Mengimplementasikan Budaya Religi di Universitas Nurul Jadid. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 111–121. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.461
Fawaid, A., & Hasanah, U. (2020). Pesantren dan Religious Authoritative Parenting: Studi Kasus Sistem Wali Asuh di Pondok Pesantren Nurul Jadid. Ilmu Ushuluddin, 19(1), 27–40. https://doi.org/10.18592/jiiu.v
Hajaroh, S., & Adawiyah, R. (2018). Kesulitan Guru dalam Mengimplementasikan Penilaian Autentik. Elmidad:Jurnal PGMI, 10(No. 2), 131–152.
Halil, H. (2017). Inovasi Kurikulum Pesantren dalam Memproyeksikan Model Pendidikan Alternatif Masa Depan. Studi Keislaman, 1(2), 1–23.
Kamal, F., & Ma’rufah, U. (2019). Pandangan Abdullah Nashih Ulwan tentang Aktualisasi Pendidikan Etika dan Keteladanan Guru Sebagai Pendidik yang Berkarakter dalam Tarbiyah Al-Aulād fi Al-Islām. Jurnal Paramurobi, 2(1), 1–16.
Khorotunniswah, L., Huda, M. N., & Ma’arif, S. (2020). Manajemen Hubungan Masyarakat dalam Membangun Citra Lembaga. Jurnal Kependidikan Islam, 7(1), 176–189. https://doi.org/0.15642/jkpi.2020.10.2.176-189
Kosim, M., & Akbar, J. (2019). Pengaruh Komunikasi Kepala Madrasah terhadap Peningkatan Keterlibatan Masyarakat di Madrasah Aliyah Nurus Sholah Akkor Pamekasan. Re-JIEM, 7(2), 70–81.
Kurdi, M. S. (2018). Madrasah Ibtidaiyah dalam Pandangan Dunia : Isu-Isu Kontemporer dan Tren dalam Pendidikan. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(2), 231–248. https://doi.org/http://dx.doi.org/ 10.24235/al.ibtida.snj.v5i2.3194
Lhorita Retno Ardhiyant, & Kurniawan, A. R. (2020). Peran Guru Sebagai Pengembang Kurikulum. Jurnal Tarbawi, 3(2), 56–57.
Muallifah, & Nurhadi, A. (2020). Pelaksanaan Hubungan Masyarakat (Humas) Model Simetris Dua Arah di Sekolah Menengah Pertama Negeri I Pademawu Pamekasan. Re-JIEM, 3(1), 107–119. https://doi.org/10.19105/re-jiem.v3i1.3503
Nanat Fatah Natsir. (2018). Peningkatan Kualitas Guru dalam Perspektif Pendidikan Islam. Educationist, 1(1), 21–22.
Nazarudin, M. (2018). Pola Kerja sama Guru dan Orang Tua dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MIN 2 Kota Palembang. Intizar, 24(2), 211–217.
Nurfajriah, S., Prihantini, & Kuswanto. (2021). Pengelolaan Hubungan Sekolah dan Masyarakat untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Kreatif : Jurnal Kependidikan Dasar, 11(2), 137–144.
Rambe, S. K., Jf, N. Z., Albi, N. A., & Pratama, Y. (2022). Ruang Lingkup dan Pelatihan Keprofesian Guru Pendidikan Agama Islam. Abdi Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 22–26.
Roberts, G., Hilliard, C., & Calixte, C. (2018). High School Student Reactions to an Interdisciplinary Teaching Method in Agricultural Education. Journal of Research in Technical Careers, 2(2), 52–60.
Setiawan, H., & Hamdan, M. (2019). Strategi Penilaian Kinerja dalam Pendidikan (Performance Evaluation Startegy). At-Ta’lim Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam, 1(1), 16–31.
Shohib, M. (2020). Substansi Pendidikan Multikultural Perspektif Gus Dur. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 04(01), 75–87. https://core.ac.uk/download/pdf/328136394.pdf
Subekti, M. Y. A., & Fauzi, M. M. (2018). Peran Pondok Pesantren dalam Pemberdayaan Masyarakat Sekitar. Al I’tibar, 5(2), 90–100.
Suwardi, I., & Farnisa, R. (2018). Hubungan Peran Guru dalam Proses Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 181–202. https://doi.org/10.22437/gentala.v3i2.6758
Tarmizi, A., & Sulastri. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 3(1), 34–50.
Uswatun, H. I. (2020). Upaya Meningkatkan Kinerja Guru PAI dalam Menyusun RPP Berbasis Kecakapan Abad 21, Literasi dan HOTS melalui Workshop di SMP se-Depok Kabupaten Sleman. Jurnal Pendidikan Madrasah, 5(1), 69–80. https://doi.org/10.14421/jpm.2020.51-08
Wardiah, D., & Kristiawan, M. (2018). The Influence of Headmaster’s Supervision and Achievement Motivation on Effective Teachers. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(06), 44–50.
Zubair, A. (2018). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Manager Pendidikan, 11(4), 305
Article View
Abstract views : 111 times | PDF files viewed : 63 times10.33650/edureligia.v7i2.6822 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Ummi Puji Astutik, Umar Fauzan, Noor Malihah