PARADIGMA PENGEMBANGAN KURIKULUM PAI DI LEMBAGA PENDIDIKAN
AbstractThe curriculum is a teaching and learning tool that needs to be developed in accordance with the existing developments in society. There are 3 kinds of paradigms in curriculum development, among others: 1. Diotomous paradigm, 2. Paradigm nikanisme, 3. Paradigm Organisem. Therefore, curriculum development is the process that determines how the curriculum will work. So in the preparation of curriculum development should consider the steps as follows: Formulation of Objectives; Define Content; Selecting Activities; And Formulate Evaluation. So in the preparation of curriculum development should consider the steps: 1) Formulation of Objectives, 2) Determining Content, 3) Selecting Activities, 4) Formulating Evaluation
|
Keywords
Full Text:
References
Abdullah. (1999). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktik. Jakarta: Gaya Media Pratama.
al-Sijistani, I. a.-K.-‘. (1996). . Beirut: Darul Kutub al-Ilmiah.
Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Islam. Jakarta: Ciputat Pers.
Baharun, H. (2012). Desentralisasi Dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Sistem Pendidikan Islam. Jurnal At-Tajdid, 1(2).
Baharun, H. (2015). Penerapan Pembelajaran Active Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Madrasah. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 1(1), 34–46.
Baharun, H. (2016a). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Lingkungan Melalui Model ASSURE. Cendekia: Journal of Education and Society, 14(2), 231–246.
Baharun, H. (2016b). Penilaian Berbasis Kelas pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 3(2), 205–2016.
Baharun, H. (2017). Pengembangan Kurikulum; Teori dan Praktik (Konsep, Prinsip, Pendekatan dan Langkah-langkah Pengembangan Kurikulum PAI. Yogyakarta: CV Cantrik Pustaka.
Drajat, Z. (1993). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Halimah, S. (2009). Curriculum Development Strategy Islamic Religious Education and Learning (PAI). Miqot, 33(1), 27 - 36.
Hamalik, O. (1993). Sistem dan Prosedur Pengembangan Kurikulum Lembaga Pendidikan dan Pelatihan. Bandung: Trigendi Karya.
Hamdan. (2009). Pengembangan dan Pembinanaan Kurikulum (Teori dan Praktek Kurikulum PAI). Banjarmasin: .
Hasan Baharun, Z. (2017). Manajemen Mutu Pendidikan : Ikhtiar dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah melalui Pendekatan Balanced Scorecard. Tulungagung: Akademia Pustaka.
Islam, S. (2018). Karakteristik Pendidikan Karakter; MenjawabTantangan Multidimensional Melalui Implementasi Kurikulum 2013, 1(1), 89–101.
Majid, A., & Andayani, D. (2004). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Majid, M. d. (1993). Pemikiran Pendidikan Islam; Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasionalisasinya. Bandung: Trigenda Karya.
Muhaimin. (2012). Pengambangan rikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Muali, C. (2016). Konstruksi Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences Sebagai Upaya Pemecahan Masalah Belajar. Jurnal Pedagogik, 3(2), 1-11.
Nasution. (2008). Asas-Asas Pengembangan Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.
Samsul Nizar, A. H. (2002). Filsafat Pendidikan Islam; Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis. Jakarta: Ciputat Pers.
Sanjaya, W. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran; Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Siswanto. (2010). Model Pengembangan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Tadris, 5(2), 107-128.
Soetopo, H., & Wast. (1993). Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.
Subandiah. (1996). Pengembangan dan Inovasi Kurikulum. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sya'roni, Zaini, N., & Miftah, Z. (2017). PAI Curriculum Development Model in Boarding Schools School District Lamongan. Al-Hikmah; Jurnal Studi Keislaman, 7(1), 23-37.
10.33650/edureligia.v1i2.740 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Didiyanto Didiyanto