KONSEP DASAR KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
AbstractThe study aimed to determine (1) Learning Auditory Intellectually Repetition (AIR) model on student’s problem solving abilities environmental material. (2) Expository model teaching on student’s problem solving abilities environmental material. (3) The difference between AIR and expository teaching model on student’s problem solving abilities and environmental material is better between the two. The population in this study were students of class XI-IPS SMA Negeri 2 Brebes. The samples taken at random sampling with XI-IPS 1 as an experimental class and XI-IPS 2 as a control class. The study design used was quasy experimental with posttest-only control design. |
Keywords
Full Text:
References
Arifin, H. Muzayyin. 2003. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara
Al-Rasyidin dan H. Samsul Nizar. 1995. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta, Ciputat Press
Al-Syaibany. 1979. Falsafah al-Tarbiyyah alIslamiyyah, Alih Bahasa: Hasan Langgulung, Falsafah Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang
Al-Nahlawi, Abdurrahman. 1979. Ushul al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Asalibiha, Damaskus: Dar al-Fikr
Baharun, H. (2015). Penerapan Pembelajaran Active Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Madrasah. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 1(1), 34–46.
Baharun, H. (2016a). Pendidikan Anak Dalam Keluarga; Telaah Epistemologis. Pedagogik, 3(2), 96–107.
Baharun, H. (2016b). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Lingkungan Melalui Model ASSURE. Cendekia: Journal of Education and Society, 14(2), 231–246.
Baharun, H. (2017). Pengembangan Kurikulum; Teori dan Praktik (Konsep, Prinsip, Pendekatan dan Langkah-langkah Pengembangan Kurikulum PAI. Yogyakarta: CV Cantrik Pustaka.
Dakir, 2004. Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Rineka Cipta
……., 2010. Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta: PT. Rineka Cipta
E. Mulyasa, 2007. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Bandung: Remaja Rosda Karya
Hanun, Anas, 2014. Pengembangan Kurikulum, Surabaya: Kopertais IV Press
Muali, C. (2016). Konstruksi Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences Sebagai Upaya Pemecahan Masalah Belajar. Jurnal Pedagogik, 3(2), 1-11.
Oemar Hamalik, 1994. Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara
Oemar Hamalik, 2014. Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara
Syaifuddin Sabda, 2009. Model Pengembangan Kurikulum Terintegrasi Saintek dengan Imtaq, Banjarmasin: Antasri Press
Muhammad Ali, 2008. Pengembangan Kurikulum di Sekolah, Bandung, Sinar Baru Algensindo
Sanjaya, Wina. 2013. Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Islam, S. (2017). Karakteristik Pendidikan Karakter; Menjawab Tantangan Multidimensional Melalui Implementasi Kurikulum 2013, 1(1), 89–101.
Tim Pengembangan MKDP, kurikulum dan pembelajaran. 2010. Kurikulum & Ppembelajaran, Jakarta: Rajawali Pers
10.33650/edureligia.v1i2.741 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Abdul Wafi