KONSEP DASAR KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Abdul Wafi
DOI: https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.741



Abstract

The study aimed to determine (1) Learning Auditory Intellectually Repetition (AIR) model on student’s problem solving abilities environmental material. (2) Expository model teaching on student’s problem solving abilities environmental material. (3) The difference between AIR and expository teaching model on student’s problem solving abilities and environmental material is better between the two. The population in this study were students of class XI-IPS SMA Negeri 2 Brebes. The samples taken at random sampling with XI-IPS 1 as an experimental class and XI-IPS 2 as a control class. The study design used was quasy experimental with posttest-only control design.



Keywords

Kurikulum, Pendidikan Agama Islam

Full Text:

PDF

References

Arifin, H. Muzayyin. 2003. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara

Al-Rasyidin dan H. Samsul Nizar. 1995. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta, Ciputat Press

Al-Syaibany. 1979. Falsafah al-Tarbiyyah alIslamiyyah, Alih Bahasa: Hasan Langgulung, Falsafah Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang

Al-Nahlawi, Abdurrahman. 1979. Ushul al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Asalibiha, Damaskus: Dar al-Fikr

Baharun, H. (2015). Penerapan Pembelajaran Active Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Madrasah. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 1(1), 34–46.

Baharun, H. (2016a). Pendidikan Anak Dalam Keluarga; Telaah Epistemologis. Pedagogik, 3(2), 96–107.

Baharun, H. (2016b). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Lingkungan Melalui Model ASSURE. Cendekia: Journal of Education and Society, 14(2), 231–246.

Baharun, H. (2017). Pengembangan Kurikulum; Teori dan Praktik (Konsep, Prinsip, Pendekatan dan Langkah-langkah Pengembangan Kurikulum PAI. Yogyakarta: CV Cantrik Pustaka.

Dakir, 2004. Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Rineka Cipta

……., 2010. Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta: PT. Rineka Cipta

E. Mulyasa, 2007. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Bandung: Remaja Rosda Karya

Hanun, Anas, 2014. Pengembangan Kurikulum, Surabaya: Kopertais IV Press

Muali, C. (2016). Konstruksi Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences Sebagai Upaya Pemecahan Masalah Belajar. Jurnal Pedagogik, 3(2), 1-11.

Oemar Hamalik, 1994. Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara

Oemar Hamalik, 2014. Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara

Syaifuddin Sabda, 2009. Model Pengembangan Kurikulum Terintegrasi Saintek dengan Imtaq, Banjarmasin: Antasri Press

Muhammad Ali, 2008. Pengembangan Kurikulum di Sekolah, Bandung, Sinar Baru Algensindo

Sanjaya, Wina. 2013. Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Islam, S. (2017). Karakteristik Pendidikan Karakter; Menjawab Tantangan Multidimensional Melalui Implementasi Kurikulum 2013, 1(1), 89–101.

Tim Pengembangan MKDP, kurikulum dan pembelajaran. 2010. Kurikulum & Ppembelajaran, Jakarta: Rajawali Pers


Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/edureligia.v1i2.741


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Abdul Wafi

Creative Commons License
 

Edureligia : Jurnal Pendidikan Agama Islam
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.