REAKTUALISASI PENDIDIKAN KARAKTER PESANTREN DI ERA GLOBALISASI

DOI: https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.742

Authors (s)


(1) * Muhammad Lutfi   (Pascasarjana Institut Agama Islam Nurul Jadid)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The study aimed to determine (1) Learning Auditory Intellectually Repetition (AIR) model on student’s problem solving abilities environmental material. (2) Expository model teaching on student’s problem solving abilities environmental material. (3) The difference between AIR and expository teaching model on student’s problem solving abilities and environmental material is better between the two. The population in this study were students of class XI-IPS SMA Negeri 2 Brebes. The samples taken at random sampling with XI-IPS 1 as an experimental class and XI-IPS 2 as a control class. The study design used was quasy experimental with posttest-only control design.


Keywords

Pendidikan Karakter, Pesantren, Globalisasi.



Full Text: PDF



References


Mulyasa. 2005. Menjadi Guru Professional; Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Rosda.

I Pritchard. 1988. Character Educatioan: Research Prospects and Problem. American Journal of Education.

Islam, S. (2017). Karakteristik Pendidikan Karakter; Menjawab Tantangan Multidimensional Melalui Implementasi Kurikulum 2013, 1(1), 89–101.

Koesoema, Doeni. 2007. Pendidikan Karakter. Strategi Mendidik Anak Di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.

Marzuki. 2011. Prinsip Dasar Akhlak Mulia: Pengantar Studi Konsep-Konsep Dasar Etiha dalam Islam. Yogyakarta: Debut Wahana Press-FISE UNY.

Masnur, Muslich. 2011. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Megawangi, R. 2004. Pendidikan Karakter solusi yang Tepat untuk Membangun Bangsa. Bandung: BP migas dan Energi.

Muali, C. (2016). Konstruksi Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences Sebagai Upaya Pemecahan Masalah Belajar. Jurnal Pedagogik, 3(2), 1-11

Philips, Simon. 2008. Refleksi Karakter Bangsa. Jakarta

Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Bahasa Indonesia. Cet. I. Jakarta: Pusat Bahasa.

Puspita, Kurnia. 2002. Pendidikan Karakter dalam Film Upin Ipin Episode 1-18. Yogayakarta: UIN Sunan Kalijaga. Tesis. Qomar.

Raka Gede at.all. 2007. Pendidikan Karakter di Sekolah; Dari Gagasan Ke Tindakan. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Ryan, Kevin & Karen E. Bohlin. 1999. Building Character in Schools: Practical Ways to Bring Moral Instruction to Life. San Francisco: Jossey Bass.

Sauri, S. Pendidikan Pesantren dalam Pendidikan Karakter.

Sprod, Tim. 2001. Philoshophical Discussion in Moral Education. London: Routledge.

Tanshzil, Sri Wahyuni. Model Pembinaan Pendidikan Karakter pada Lingkungan Pondok Pesantren

Syarnubi, 2013. Nilai-nilai Pendidikan Karakter dalam Pemikiran M. Quraish Shihab: Studi atas Tafsir Al-Misbah, Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.


Article View

Abstract views : 493 times | PDF files viewed : 686 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/edureligia.v1i2.742


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Muhammad Lutfi

Creative Commons License
 

Edureligia : Jurnal Pendidikan Agama Islam
Published by Fakultas Agama Islam, Universitas Nurul Jadid, Probolinggo, East Java, Indonesia.