STRATEGI BELAJAR MENGAJAR DALAM UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

DOI: https://doi.org/10.33650/edureligia.v3i1.859

Authors (s)


(1) * Hasbullah Hasbullah   (Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten)  
        Indonesia
(2)  Juhji Juhji   (Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten)  
        Indonesia
(3)  Ali Maksum   (Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This article aims to analyze descriptively how teaching and learning strategies that can be carried out by educators in an effort to improve learning outcomes of Islamic Religious Education. The method used is a qualitative method with a literature review approach. Some primary and secondary references are taken from reputable research, books and journals. Data collection is through documentation, while data analysis uses content analysis. The results of the analysis revealed that the teaching and learning strategies of Islamic subject educators can use several learning methods. The strategy is in the conceptual position contained in the learning implementation plan. While the method is in a practical level position, where the teacher can actualize his plans into the methods he chooses such as modeling, giving advice, habituation, lectures, questions and answers, discussions, and demonstrations.


Keywords

Teaching and learning strategies; Learning outcomes; Islamic Religious Education



Full Text: PDF



References


Aeni, A. N. (2014). Pendidikan karakter untuk siswa sd dalam perspektif islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 50–58. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v1i1.863

Afifah, N. (2014). Pembelajaran dengan metode diskusi kelas. Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 53–65.

Anitah, S. (2014). Strategi Pembelajaran. In Strategi Pembelajaran Biologi (pp. 1–30). Jakarta: Universitas Terbuka.

Arisman, A., & Permanasari, A. (2015). Penerapan pembelajaran kooperatif tipe stad dengan metode praktikum dan demonstrasi multimedia interaktif (mmi) dalam pembelajaran ipa terpadu untuk meningkatkan literasi sains siswa. EDUSAINS, 7(2), 179–184. http://dx.doi.org/10.15408/es.v7i2.1676

Baharun, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran pai berbasis lingkungan melalui model assure. Cendekia, 14(2), 231–246.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar (4th ed.). Jakarta: Rineka Cipta.

Elly, E., Abdussamad, A., & Kresnadi, H. (2013). Peningkatan Kemampuan Berbicara melalui Metode Drill pada pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah dasar Usaba Sepotong. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(8), 1–7.

Gherardini, M. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Kemampuan Berpikir Kritis terhadap Kemampuan Literasi Sains. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 253–264.

Hamalik, O. (2009). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: PT. Sinar Baru Algesindo.

Hartono, N. P., Wilujeng, C. S., & Andarini, S. (2015). Pendidikan Gizi tentang Pengetahuan Pemilihan Jajanan Sehat antara Metode Ceramah dan Metode Komik. Indonesian Journal of Human Nutrition, 2(2), 76–84.

Juhji, J. (2016). Peran Urgen Guru dalam Pendidikan. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Kependidikan, 10(1), 52–62.

Juhji, J. (2017). Profesi Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Serang: Pusat Penelitian dan Penerbitan LP2M IAIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten.

Juhji, J. (2018). Model Pembelajaran IPA untuk Calon Guru SD/MI (1st ed.). Serang: CV. Media Madani.

Juniati, E. (2017). Peningkatkan hasil belajar matematikamelalui metode drill dan diskusi kelompok pada siswa kelas vi sd. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 283–291.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Jogjakarta: Kata Pena.

Kusuma, D. (2012). Kajian Teori dan Praktek di Sekolah (3rd ed.). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mariah, S. (2017). Karakteristik calon pamong bercirikan tamansiswa menghadapi era mea 2015. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2), 171–180. http://dx.doi.org/10.30738/sosio.v3i2.1616

Masrullah, F. (2015). Memimpin dan Mendidikan Anak Perspektif Ki Hajdjar Dewantara. An-Nisa’, 8(1), 113–126.

Minarti, S. (2013). Ilmu Pendidikan Islam: Fakta Teoritis-Filosofis & Aplikatif-Normatif. Jakarta: Amzah.

Munawaroh, M., & Alamuddin, A. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Dengan Pokok Bahasan Relasi Dan Fungsi. EduMa, 3(2), 163–173.

Rizkiyah, N. (2017). Pengaruh metode pembelajaran terhadap penguasaan konsep biologi dan perilaku hidup sehat siswa (eksperimen pada siswa sma islam al-ikhlas kota bekasi). Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 31–29.

Rohani, A. (2014). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Salim, A. (2014). Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Madrasah. Cendekia, 12(1), 33–48.

Sanjaya, S. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Santiasih, N. L. (2013). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap sikap ilmiah dan hasil belajar ipa siswa kelas v sd no. 1 kerobokan kecamatan kuta utara kabupaten badung tahun pelajaran 2013/2014. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3, 1–11.

Setiawan, A., & Kurniawanto, E. (2016). Metode Pendidikan Islam Masa Kini dalam keluarga Perspektif Abdullah Nashih Ulwan. Educatia, 1(2), 137–154.

Siagian, R. E. F. (2012). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar siswa terrhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 122–131.

Slameto, S. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Subrata, S. (2015). Penerapan metode demonstrasi pada materi asam basa garam untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Scientia Indonesia, 1(1), 1–7.

Sudjana, N. (2014). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Suriyadi, S. (2013). Strategi Pembelajaran Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Susilo, S. V. (2018). Refleksi nilai-nilai pendidikan ki hadjar dewantara dalam upaya upaya mengembalikan jati diri pendidikan indonesia. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(1), 33–41.

Syaikhudin, A. (2012). Konsep pemikiran pendidikan menurut paulo freire dan ki hajar dewantoro. Cendekia, 10(1), 79–92. https://doi.org/10.21154/cendekia.v10i1.403

Tafsir, A. (2005). Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Trinova, Z. (2013). Pembelajaran berbasis student-centered learning pada materi pendidikan agama islam. Jurnal Al-Ta’lim, 1(4), 324–335.

Ulwan, A. (2013). Tarbiyatul Aulad Fil Islam, Terj. Emiel Ahmad, Pendidikan Anak Islam. Jakarta: Khatulistiwa Press.


Article View

Abstract views : 1296 times | PDF files viewed : 3369 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/edureligia.v3i1.859


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Hasbullah Hasbullah, Juhji Juhji, Ali Maksum

Creative Commons License
 

Edureligia : Jurnal Pendidikan Agama Islam
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.