THE ROLE OF VIDEO CALLS AS FACILITATORS IN PAI STUDENT THESIS SESSIONS
AbstractVideo calls are the best way to be an easy facilitator in conducting thesis trials. The purpose of this study is to describe the role of video calls as a facilitator in a thesis trial. This research is a qualitative descriptive study. Technical data collection using interviews, documentation, and observation. Data were analyzed using reduction, presentation, and conclusion techniques. The subjects of this study were students of Islamic Religious Education (PAI). This research is located at the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training IAIN Salatiga. The results of this study indicate that video calls provide a role as a facilitator in providing services and replace the role of offline thesis hearings. This research implies that during the pandemic, the thesis trial can still be done online using video calls so that the academic calendar can still run.
|
Keywords
Full Text:
References
Amalia, A., & Fatonah, S. (2020). Penerapan Pembelajaran Daring Dragonlearn pada Era Pandemic Covid- 19 ( Studi Kasus di MI Ma ’ had Islam Kopeng ). Indonesian Science Education Journal, 1(3), 148–164.
Anugrah, R. A., Rohadi, E., & Yunhasnawa, Y. (2021). Perancangan Sistem Informasi Progres Skripsi. Seminar Informatika Aplikatif Polinema, 4(1), 22–30.
Daulay, S. H., Fitriani, S. F., & Ningsih, E. W. (2022). Pengaruh Fasilitas Sekolah terhadap Kemampuan dan Motivasi Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3731–3738. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2553
Gamayanti, W., Mahardianisa, M., & Syafei, I. (2018). Self Disclosure dan Tingkat Stres pada Mahasiswa yang sedang Mengerjakan Skripsi. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 115–130. https://doi.org/10.15575/psy.v5i1.2282
Kintama, A. Y. (2021). Bimbingan Skripsi Daring Selama Pademi Covid-19 Pada Mahasiswa PGSD UWKS: Hambatan Dan Solusi. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 57–71.
Marwanto, M. (2021). The Role of The Teacher as a Facilitator in The use Of Indonesian in Elementary School. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 4(1), 1–10.
Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku Pengguna Media Sosial beserta Implikasinya Ditinjau dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Buletin Psikologi, 25(1), 36–44.
Perdana, F. J. (2020). Pelatihan Membuat Daftar Pustaka Otomatis Dengan Aplikasi Mendeley Desktop Bagi Mahasiswa Dalam Persiapan Penyusunan Tugas Akhir. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 75-85. https://doi.org/10.24235/dimasejati.v2i1.6652
Permatasari, R., Arifin, M., & Padilah, R. (2020). Studi Deskriptif Dampak Psikologis Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas PGRI Banyuwangi Dalam Penyusunan Skripsi di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bina Ilmu Cendekia, 2(1), 128–141. http://jurnal.icjambi.id/index.php
Pramitasari, A. (2020). Kesalahan Berbahasa Bidang Sintaksis pada Karya Ilmiah (Skripsi) Mahasiswa Universitas Pekalongan. Jurnal Parafrasa: Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 2(1), 12–18.
Pratama, I. P., & Zulhijra. (2019). Reformasi Pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 117–127.
Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202–224.
Rizan, O., Silvia, S., Hengki, H., Hamidah, H., & Isnanto, R. B. (2020). Prototipe Sistem Pengelolaan Ujian Pendadaran Tugas Akhir Mahasiswa. Jurnal Teknik Informatika Unis, 7(2), 122–130. https://doi.org/10.33592/jutis.v7i2.393
Rohman, M. G., & Susilo, P. H. (2019). Peran Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Studi Kasus Di TK Muslimat Nu Maslakul Huda. Jurnal Reforma, 8(1), 173-177. https://doi.org/10.30736/rfma.v8i1.140
Sadri, M. (2019). Kompetensi Pedagogik Dosen dan Prestasi Akademik Mahasiswa. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 2(2), 162–172. https://doi.org/10.30596/liabilities.v2i2.3696
Seto, S. B., Wondo, M. T. S., & Mei, M. F. (2020). Hubungan Motivasi Terhadap Tingkat Stress Mahasiswa Dalam Menulis Tugas Akhir (Skripsi). Jurnal Basicedu, 4(3), 733–739. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.431
Subekti, H. A., Nubaiti, N., Masilawati, M., & Fitria, H. (2020). Pemanfaatan Video Conference Sebagai Media Permbelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran Produktif di Sekolah Menengah Kejuruan. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 427–437.
Supriyadi, S., & Amalia, A. N. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan Akademik dan Sidang Skripsi Secara Daring Terhadap Kepuasan Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan MH Thamrin, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.37012/jipmht.v5i1.528
Trisnani, T. (2017). Pemanfaatan Whatsapp Sebagai Media Komunikasi dan Kepuasan Dalam Penyampaian Pesan Dikalangan Tokoh Masyarakat. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media dan Informatika, 6(3), 1-12.
Wahyuni, N. (2018). Peran Penggunaan Grup Whatsapp dalam Proses Belajar Mengajar Di SMK Negeri 2 Banjarmasin. Mutakallimin; Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 19-26.
Wati, D. A., Pranawa, S., & Rahman, A. (2020). Upaya Pengembangan Soft Skill Siswa Sma Melalui Pramuka. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(2), 117–124. https://doi.org/10.21009/pip.342.6.
10.33650/edureligia.v6i1.2854 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Guntur Cahyono